کد خبر: ۱۷۹۶۰۹
۰:۰ - ۱۴۰۰/۹/۲۷

"تجلی" کمتر از یک ماه پس از پذیره نویسی، پروژه سنگان را کلید زد

شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات، کمتر از یک ماه پس از پذیره نویسی ۱۵ درصد سهام، پروژه احداث کارخانه ۲.۵ میلیون تنی تولید کنسانتره سنگ آهن فولاد خراسان را کلید زد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، طرح احداث کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن فولاد خراسان در استان خراسان رضوی ، 60 کیلومتری شهرستان خواف ،حوالی شهر سنگان با ظرفیت 2.5 میلیون تن در سال واقع شده است.  این پروژه یکی از 5 پروژه شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات است که آذر سال جاری در فرابورس، پذیره نویسی شد و 15 درصد از سهام این شرکت به عنوان اولین شرکت پروژه محور ایران در اختیار عموم قرار گرفت.

در حالی کمتر از یک ماه از زمان پذیره نویسی سهام شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات می گذرد که برای آشنایی با مختصات پروژه ای که به زعم مدیرعامل شرکت در میان پروژه های حاضر به لحاظ ضمانت تولید و فروش یگانه است از اصحاب رسانه برای بازدید دعوت شد . 

براین اساس، مرتضی علی اکبری مدیرعامل شرکت تجلی معادن و فلزات در حاشیه بازدید از پروژه احداث کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن گفت: با توجه به وعده بازدید از پروژه ها در زمان عرضه اولیه "تجلی"، برنامه بازدید از پروژه احداث کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن شرکت تهیه و تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان به عنوان اولین پروژه اجرایی شد.

وی درخصوص پروژه مواد معدنی شرق فولاد خراسان افزود: این پروژه یکی از بهترین پروژه های "ومعادن" بود که به "تجلی" آورده شد تا ریسک سهامدران کاهش داده شود. پروژه مواد معدنی شرق دارای ظرفیت 2.5 میلیون تنی تولید کنسانتره سنگ آهن است و با حق بهره برداری که ایمیدرو به پروژه داده این ظرفیت تا 5 میلیون تن نیز قابل افزایش است.

این مقام مسئول کنستانتره را یک محصول استراتژیک در صنعت فولاد دانست و توضیح داد: در تجلی محصولی تولید می شود(کنسانتره) که اکنون هم کمبود آن احساس می شود  و در سال های آینده نیاز به آن افزایش پیدا خواهد کرد و پیش بینی ها حاکی از آن است در سال های آینده ممکن است وارد کننده کنسانتره آهن شد.

علی اکبری ادامه داد: با توجه به این حجم از تقاضا، پروژه مواد معدنی تجلی از معدود پروژه هایی است که امتیاز معدن و تولید و فروش آن تضمین شده است. کارخانه فولاد خراسان که با فاصله کمی از این پروژه قرار دارد، اکنون و پیش از اینکه پروژه به تولید برسد نیاز به کنسانتره تولیدی این پروژه دارد که این موضوع یکی از مزیت های کم نظیر پروژه است.   

اقدامات انجام شده برای احداث کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن فولاد خراسان

همچنین مهیار خداپرستی معاون طرح و توسعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان در برنامه بازدید از سایت احداث کارخانه 2.5 میلیون تنی تولید کنسانتره سنگ آهن فولاد خراسان با طرح توسعه تا 5 میلیون تن گفت: این کارخانه جهت تامین مواد اولیه شرکت فولاد خراسان (واقع در نیشابور)، احداث شده است. این واحد فولادی از گندله سازی تا مقاطع فولادی شامل میلگرد، شمش، آهن اسفنجی و بریکت را در برنامه تولید خواهد داشت تا زنجیره تولید از سنگ آهن تا محصول نهایی را تکمیل کند.

وی افزود: در حال حاضر این پروژه 17.5 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که از این رقم بالغ بر 34 درصد مربوط به بخش مهندسی، 28 درصد مربوط به بخش اجرایی و الباقی مربوط به بخش تامین است.

زمان بهره برداری از مرحله اول پروژه

این معاون طرح و توسعه درخصوص زمان بهره برداری از مرحله اول پروژه توضیح داد: این پروژه طی 24 ماه به بهره برداری می رسد که در حال حاضر یک ماه از این زمان سپری و ثبت سفارش ها برای تجهیزات اصلی کارخانه انجام شده است. پیمانکار پروژه شرکت کیسون، انجام بار ریزی را بر عهده دارد که بحث فنی، قراردادی و مالی نهایی شده و تا دو هفته آینده قرارداد و پیش پرداخت انجام می شود. ثبت سفارش بقیه تجهیزات به تناسب پیشرفت پس از تجهیزات اصلی از سه ماه آینده اجرایی می شود .

خداپرستی از تحویل 2.5 میلیون تن کنسانتره در مرحله اول بهره برداری به شرکت فولاد خراسان برای طرح های توسعه ای خبر داد و گفت: در صورت تکمیل مرحله دوم و 2.5 میلیون تنی پروژه، 30 درصد کنسانتره به شرکت فولاد خراسان تحویل داده می شود و الباقی قابل فروش به شرکت های دیگر است. همچنین سازه گنبدی برای انبار سرپوشیده محصول تولیدی در حال ساخت است که تنها سازه فضایی ایران و خاورمیانه با ظرفیت 5 میلیون تن بصورت سبک اجرا شده است.

میزان سرمایه گذاری و دو برنامه افزایش سرمایه

وی تصریح کرد: تا کنون برای این پروژه بالغ بر 280 میلیارد تومان و 7 میلیون یورو سرمایه گذاری شده است. برای تامین نقدینگی در حال حاضر مشکلی وجود ندارد. برنامه افزایش سرمایه معادل 750 میلیارد تومان به زودی انجام و پس از آن مرحله دوم تامین مالی در ابتدای سال 1401 به میزان 1000 میلیارد تومان انجام و کلیه مخارج پروژه را پوشش می دهد.

خداپرستی افزود: در اکتشافات اولیه پیش بینی شده معادن سنگان تا 50 سال آینده بالغ بر 1.2 میلیارد تن ذخیره سنگ آهن دارد. یکی از مزایای معادن سنگان، مجاورت با معادن سنگ آهن افغانستان است. باتوجه به اینکه این کشور فعالیت بهره برداری در معادن انجام نمی دهد و تا به امروز هم کشورهای روسیه، چین و انگلیس دست به بهره برداری زدند با ارتباطات موجود بین دو کشور، مذاکرات انجام شده و احداث خط راه آهن خواف - هرات این ظرفیت وجود دارد که از سنگ معادن افغانستان با خلوص بسیار بالا هم استفاده کرد.

تامین خوراک اولیه پاشنه آشیل صنایع فولادی در بلند مدت

غلامرضا شیرازی رستمی عضو هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان نیز با بیان اینکه در جهان اکتشافات معادن در اعماق 2 تا 3 هزار متری زمین انجام می شود، گفت: در ایران از روی سطح و در معادن گل گهر و چادرملو با عمق 300 تا 400 متر هم برداشت می شود. اکتشافات نیاز به تجهیزات و فناوری خاص دارد که برخی شرکت های داخلی برای نمونه برداری، مته های حفاری را تا 2 هزار متر خریداری کردند. پاشنه آشیل صنایع فولادی در بلند مدت تامین خوراک اولیه است. منطقه سنگان با ذخیره 1.2 میلیارد تنی سنگ آهن شاید تا 50 سال آینده پاسخگو باشد اما 80 درصد ذخایر در افغانستان واقع شده است.

وی افزود: برای ایجاد این طرح ها مشکلات زیرساختی از جمله تامین آب ، برق و حمل و نقل ریلی وجود دارد که نیاز به حمایت دولت دارد. شرکت های بزرگ همانند گل گهر، چادرملو و فولاد مبارکه اکنون در حال سرمایه گذاری در زیرساخت ها هستند. چراکه مهمترین متغیر طرح های فولادی، تامین آب است. یارانه انرژی هم به صنایع فولادی اعطا می شود اما تاثیر آن در هزینه های تولید مقداری نیست که سودآوری را دچار چالش اساسی کند.

شیرازی رستمی ادامه داد: حجم اصلی هزینه ها در شرکت های فولادی، مواد اولیه در زنجیره تامین است. باید هزینه ها را در این زمینه کاهش داد تا با استخراج بهینه و با فناوری روز، معادن با کیفیت مناسب پیدا کرد و در نهایت سودآوری را افزایش داد. با حمایت مالی و تفکر مدیریتی سهامداران پروژه و همچنین در نظر گرفتن زیرساخت های موجود برای تولید 5 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن در کمتر از دو سال آینده مرحله اول طرح به بهره برداری می رسد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ