کد خبر: ۱۷۹۶۶۰
۰:۰ - ۱۴۰۰/۹/۲۸

نرخ بهره بانک ها همچنان صفر درصد و مانند پنچ سال پیش بدون تغییر است
بانک مرکزی اروپا:

نرخ بهره بانک ها همچنان صفر درصد و مانند پنچ سال پیش بدون تغییر است

نرخ بهره مبنا و صفر درصدی بانک مرکزی اروپا که پنج سال پیش تعیین شده ، افزایش نخواهد یافت و در پایین‌ترین حد باقی خواهد ماند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بانک مرکزی اروپا در آخرین جلسه اعلام کرد: نرخ بهره مبنا ،ا فزایش پیدا نمی‌کند و در پایین‌ترین حد یعنی صفر درصد که از مارس ۲۰۱۶ تاکنون بوده، می‌ماند. بانک‌های دیگر در صورت سپردن پول‌ها به بانک مرکزی باید نیم‌ درصد بهره بپردازند. همچنین خرید اضطراری اوراق قرضه هم گام به گام به پایان می‌رسد.

براساس این گزارش، مسئولان بانک مرکزی اروپا علاوه براین تصمیم گرفتند، برنامه خرید اضطراری در دوران کرونا که از مارس ۲۰۲۰ به‌راه انداخته بودند را به‌ طور رسمی گام به گام پایان دهند. همچنین بانک‌های تجاری همچنان باید نیم‌درصد بهره برای سپرده‌ها را به بانک مرکزی بپردازند.

حجم سرمایه‌گذاری بانک مرکزی در این برنامه ۱.۸۵ تریلیون است که برای خرید اوراق قرضه هزینه می‌شود و بانک مرکزی از این طریق به کمک کشورهای عضو، به‌ویژه کشورهای جنوب اروپا و همچنین شرکت‌های اروپایی می‌شتابد.

کاهش نرخ بیکاری و ثبات قیمت‌ها از وظایف اصلی فدرال رزرو است ولی مهم‌ترین نهاد اقتصادی آمریکا جلوگیری از افزایش تورم است. اما بانک مرکزی اروپا بیش از هر چیز به فکر نجات کشورها و شرکت‌های ضعیف‌تر به‌ویژه در جنوب اروپا است و کمتر به مشکل تورم اهمیت می‌دهد.

پیش از تصمیم‌گیری بانک مرکزی اروپا، کارشناسان انتطار داشتند تصمیم فدرال رزرو آمریکا برای خروج از برنامه‌های کمک‌رسانی دولتی و برای مقابله با پیامدهای بحران کرونا بر اروپائیان نیز تاثیر بگذارد.

فدرال رزرو در تصمیمی مبنی بر کاهش خرید اوراق قرضه به نفع بازار داخلی اعلام کرد در ماه نوامبر اوراقی به ارزش ۱۰۵ میلیارد دلار خریداری شده بود که قرار است در دسامبر به ۳۰ میلیارد دلار کاهش یابد.

یورگ کرامر اقتصاددان ارشد کومرتس‌بانک آلمان هم در این باره گفت: بیش از هر زمان دیگری خطرات تورمی قابل توجهی در منطقه یورو وجود دارد و حتی اگر تورم در آغاز سال جاری میلادی تا حدودی کاهش یابد، بازهم امیدی به تثبیت در این زمینه در آینده نزدیک نیست.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ