کد خبر: ۱۸۰۰۹۴
۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۸

رئیس‌جمهور آمریکا لایحه قانون اختیارات دفاع ملی علیه ایران را تصویب کرد

رئیس‌جمهور آمریکا لایحه قانون اختیارات دفاع ملی علیه ایران را تصویب کرد

رئیس‌جمهور آمریکا ، چند طرح ضد ایرانی از جمله لایحه موسوم به قانون اختیارات دفاع ملی را تصویب و به قانون تبدیل کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از رویترز ، جو بایدن چند طرح ضد ایرانی از جمله لایحه موسوم به قانون اختیارات دفاع ملی یا همان لایحه بودجه آمریکا را امضا و به قانون تبدیل کرده است.

بر اساس این گزارش از آنجا که این لایحه لازم‌التصویب است ، معمولاً نمایندگان کنگره تلاش می‌کنند طرح‌هایی در قالب متمم به آن اضافه کرده و به قانون تبدیل کنند.

تصویب لایحه اختیارات دفاع ملی روندی طولانی و پیچیده‌ داشته و بسیاری از متمم‌های اضافه شده‌ در رایزنی‌های بعدی بین قانونگذاران سنا و مجلس نمایندگان آمریکا کنار گذاشته می‌شوند.

این لایحه حاوی چندین بند بوده که در آن سیاست‌های کلی پنتاگون در قبال ایران مشخص شده است. همچنین حاوی چند طرح ضد ایرانیبه شرح زیر بوده که در دل این لایحه به تصویب رسیده است.

ممنوعیت انتقال وجه به ایران

در بند ۱۲۲۶ این لایحه قید شده ، هیچ مقداری از وجوهی که به موجب این قانون در اختیار وزارت دفاع آمریکا قرار می‌گیرد نباید برای انتقال یا تسهیل انتقال ارز یا سایر اقلام ارزشمند به ایران، نهادهای وابسته و یا عوامل آن مورد استفاده قرار گیرد.

گزارش‌دهی درباره توان نظامی ایرانی

بند ۱۲۲۷ لایحه بودجه دفاعی آمریکا ، مدیر اطلاعات ملی را ملزم می‌کند ظرف حداکثر ۱۸۰ روز بعد از تصویب این لایحه گزارشی شامل محورهای زیر تقدیم کمیته‌های مقتضی کنگره کند:

۱- شرح مفصلی از پیشرفت‌های نظامی ایران از جمله توانمندی‌های سپاه ، نیروی قدس سپاه ، ارتش و بسیج

۲- تمام موارد عرضه، فروش یا انتقال سلاح یا اقلام مرتبط به ایران

۳- تمام موارد پرتاب موشک از سوی ایران که با اهداف مختلف از جمله آزمایش ، ساخت یا استفاده در عملیات‌ نظامی انجام می‌شوند.

۴- تغییرات در توانمندی‌های نظامی گروه‌های تحت حمایت ایران به ویژه حزب‌الله لبنان، عصائب اهل الحق، حرکت حزب‌الله، النجبا، کتائب سید الشهدا، کتائب امام علی، کتائب حزب‌الله، سازمان بدر، فاطمیون، زینبیون و انصارالله

۵- ارزیابی‌ها از اثرات تحریم‌های اقتصادی یکجانبه آمریکا بر توانمندی‌های نظامی سپاه ، نیروی قدس سپاه ، ارتش ،  بسیج و گروه‌های تحت حمایت ایران به ویژه حزب‌الله لبنان، عصائب اهل الحق، حرکت حزب‌الله، النجبا، کتائب سید الشهدا، کتائب امام علی، کتائب جزب‌الله، سازمان بدر، فاطمیون، زینبیون و انصارالله

۶- ارزیابی‌ها از تهدیدهای شبه‌ نظامیان تحت حمایت ایران در عراق علیه نیروهای آمریکایی در عراق و خاورمیانه

۷- ارزیابی‌ها از تأثیر ممنوعیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل بر توانایی ایران در عرضه، فروش یا انتقال سلاح به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در زمانی که این ممنوعیت‌ها اعمال می‌شد.

۸- ارزیابی‌ها از توسل ایران به عملیات‌های آدم ربایی علیه شهروندان آمریکایی و ارائه تحلیلی درباره فرصت‌ها برای مقابله با چنین اقداماتی یا تحمیل هزینه‌هایی در ارتباط با آنها به ایران

غنی‌سازی در ایران

بخش دیگری از این لایحه به توضیح درباره برداشت کنگره از غنی‌سازی اورانیوم در ایران پرداخته و ادعا کرده ، تصمیم ایران برای غنی‌سازی اورانیوم تا خلوص ۶۰ درصدی اقدامی تنش‌آمیز است و زمان گریز برای ساخت بمب را کوتاه می‌کند.

غرب به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای متهم کرده‌اند.

ایران بارها اعلام کرده به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس ، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این بازرسان آژانس بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌ و هرگز مدرکی دال بر مقاصد نظامی انحرافی ، پیدا نکرده‌اند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ