کد خبر: ۱۸۰۱۴۹
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰

سه گام برای بازگرداندن اعتماد، بازگشت قیمت ETF پالایشی به ۱۰ هزار تومان و ...
رییس سازمان بورس اعلام کرد:

سه گام برای بازگرداندن اعتماد، بازگشت قیمت ETF پالایشی به ۱۰ هزار تومان و ...

رییس سازمان بورس با اعلام سه گام در جهت بازگرداندن اعتماد از نقشه کنترل مولفه ها، برنامه بازگشت قیمت ETF پالایشی به ۱۰ هزار تومان و راه اندازی کانون سهامداران حقیقی به زودی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجید عشقی درخصوص وضعیت بازار سرمایه در برنامه تهران ۲۰ اعلام کرد: در بازار دارایی ها مخصوصاً دارایی های مالی، صعود های شارپی به همراه سقوط هستند. به طوری که شاخص ناگهان از ۵۰۰ هزار به دو میلیون و ۸۰ هزار واحد رسید. چنین مسئله‌ای سبب شد ارزش بسیاری از شرکت‌ها بالاتر از حد واقع شود و بسیاری سهامداران در اوج این رشد وارد بازار شدند.

سه گام سازمان بورس برای بازگرداندن اعتماد

نخستین کاری که باید برای بازگرداندن اعتماد انجام داد، افزایش شفافیت از طریق ارائه اطلاعات درست است. مشکلات صنایع باید حل شود که در این رابطه میزهای حمایتی برای صنایع در حال تشکیل است. دوم باید فعالیت نظارت بر بازار شفاف شود. زیرا در این مدت اعتراضات زیادی درخصوص رفتارهای ناظر شده است. در گام بعدی لازم است زیر ساخت هایی مهیا شود که در حوزه دامنه نوسان نیز اقداماتی انجام داده شده است.

ماهیت بازار سرمایه بر اساس ریسک است و قیمت‌ سهم‌ها بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود که این امر نیز وابسته به مولفه های کلان اقتصادی است. بازار اکنون از ثبات مناسبی برخوردار است اما رشد قیمت‌ها براساس شرایط اقتصاد کمی زمان می‌برد. سازمان بورس ناظر بازار است و نمی تواند اقداماتی در راستای قیمت ها انجام دهد. سود آوری شرکت ها نیز مطلوب است و بطور قطع با انتشار گزارش ۹ ماهه شرکت‌ها، رشد بیشتر نیز خواهند داشت.

ابتدای سال، شاخص روی ۱.۳ میلیون واحد بود اما اکنون در محدوده ۱.۴ میلیونی قرار دارد. اتفاقی که سال گذشته رخ داد با یک یا چند هفته درست نمی شود. بر روی ابزارهای سرمایه گذاری غیر مستقیم کار می‌شود. طرح عایدی مالیات سرمایه در مجلس در حال بررسی است و در صورت تصویب شاهد رشد بازار خواهیم بود.

نقشه کنترل مولفه ها

یکی از نقشه های سازمان بورس در بازار سرمایه کنترل مولفه ها است. بطور مثال در بحث اوراق تلاش می‌شود در کمیته های مربوط حضور یابیم. سال جاری ۱۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی از طریق اوراق وارد بازار سرمایه شده که نمی‌توان گفت مبلغ فروخته شده بسیار کمتر از سال گذشته بود. سعی بر این است با برگزاری جلسات با بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی کنترل و کاهش یابد.

برنامه بازگرداندن قیمت ETF پالایشی به حالت قبل تا پایان سال

ETF دوم در اوج شاخص بورس عرضه شد. برنامه ای که برای ETF ها وجود دارد آن است که تامین منابع مالی در حال انجام است تا قیمت صندوق ها به حالت قبل بازگردد. تا پایان سال سعی می شود این امر برای حداقل پالایش یکم محقق شود.

در مراحل مختلف به سرمایه گذاران هشدار داده شد که وارد سهم‌های پر ریسک بازار پایه ای نشوند. متاسفانه قیمت این سهم ها افزایش یافتند و ناگهان متوقف شدند. پرونده‌هایی در این خصوص وجود دارد به همین دلیل راهکاری برای آنها در نظر گرفته شد. به طوری که این سهم‌ها با حجم مبنای یک معامله می شوند .

جریمه سلب صلاحیت برای بازارگردانان خاطی

بعضی از بازارگردانان نیز به وظیفه عمل نکردند که پرونده آنها در حالی بررسی است. جرایمی از جمله سلب صلاحیت در نظر گرفته شده و تلاش می شود بحث بازگردانی فعال شود. صندوق تثبیت برای مواقع بحرانی است به همین دلیل دولت به منظور حمایت از بازار سرمایه بندی را در بودجه ۱۴۰۱ برای آن در نطر گرفته است. ۵۰۰ میلیون دلار باید از طریق صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت تزریق می‌شد که ۱۰۰ میلیون دلار آن واریز شده و مابقی هم بطور مکرر در هر ماه واریز خواهد شد.

راه اندازی کانون سهامداران حقیقی

کارمزدهایی که از سوی کارگزاری‌ها اخذ می‌شود صرف توسعه زیر ساخت‌های آنها خواهد شد. زیرا در خصوص خروج سرمایه ها حساسیت وجود دارد. بحث کانون سهامداران حقیقی هرچه سریع تر قرار است به منظور حمایت از حقوق سهامداران راه اندازی شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ