کد خبر: ۱۸۰۳۶۷
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷

گرانی مواد غذایی در جهان رکورد ۱۰ ساله را هم زد / هشدار به آینده
اقتصاددان ارشد فائو :

گرانی مواد غذایی در جهان رکورد ۱۰ ساله را هم زد / هشدار به آینده

اقتصاددان ارشد فائو با اشاره به رکورد ۱۰ ساله گرانی مواد غذایی در جهان، نسبت به ادامه بی ثباتی بازار به دلیل هزینه سنگین تولید، ادامه همه گیری کرونا و خشکسالی هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عبدالرضا عباسیان در بیانیه ای اعلام کرد: قیمت عمده کالاهای غذایی مبادله شده جهانی در سال گذشته میلادی به ۱۲۵.۷ واحد رسید که بالاترین سطح از زمان ثبت رکورد ۱۳۱.۹ واحد در سال ۲۰۱۱ بود. اگرچه انتظار می رود ، قیمت های بالا با افزایش تولید ریزش کنند اما هزینه سنگین تولید، ادامه کرونا و شرایط اقلیمی نامعلوم، فضای اندکی برای خوش بینی نسبت به بازگشت به شرایط بازار باثبات در سال ۲۰۲۲ باقی می گذارند.

قیمت های بالاتر مواد غذایی به رشد تورم همزمان با احیای اقتصادهای جهانی از رکود ناشی از بحران کرونا دامن زده است. هزینه‌های بالاتر ، جمعیت فقیر را در کشورهای وابسته به واردات در معرض خطر قرار می دهد.افزایش قیمت کود ناشی از افزایش قیمت های انرژی ، هزینه تولید را برای کشاورزان افزایش داده و تردیدهایی را نسبت به چشم انداز محصول برای برداشت سال آینده ایجاد کرده است.

بر اساس این گزارش در دسامبر (آذر) سال گذشته ، قیمت همه شاخه‌ها در شاخص قیمت غذای فائو به جز محصولات لبنی به دلیل نگرانی ها از تاثیر شیوع امیکرون و عرضه گندم برداشت شده در نیمکره جنوبی ، کاهش پیدا کرد و کاهش قیمت روغن های گیاهی و شکر قابل توجه بود اما چندی بعد،  همه شاخه‌ها رشد چشمگیری نشان دادند و شاخص قیمت روغن گیاهی به رکورد بالایی صعود کرد.

معاملات محصولات کشاورزی در ابتدای سال جاری میلادی با نوسان همراه بودند و بازارهای دانه روغنی تحت تاثیر خشکسالی در آمریکای جنوبی و سیل در مالزی قرار گرفتند. قیمت لبنیات مانند دسامبر بالا مانده که ناشی از تولید پایین‌تر شیر در اروپای غربی و اقیانوسیه است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ