کد خبر: ۱۸۰۳۷۹
۰:۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸

پیش بینی این هفته بورس بی رمق با احتمال اقبال به سهام نفتی و نمادهای کوچک
توسط یک کارگزاری اعلام شد:

پیش بینی این هفته بورس بی رمق با احتمال اقبال به سهام نفتی و نمادهای کوچک

وضعیت این هفته بورس کم رمق و بی اعتماد با بررسی آخرین متغیرهای داخلی و خارجی موثر و با احتمال اقبال به سهام نفتی و شرکت های کوچک ، توسط یک کارگزاری پیش بینی شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بازار سهام نیمه اول دی ماه را هم با همان رویه ناخوش سیز نزولی همراه با تشدید به بی اعتمادی فعالان به آینده و درجا زدن شاخص در محدوده 1.3 میلیون واحدی سپری کرد و در این میان کارگزاری آبان درباره اوضاع روزهای گذشته و پیش بینی آینده اعلام کرد: بازار در هفته گذشته کم رمق و با عقب نشینی همراه بود.

پس از لایحه بودجه که اخبار ضد و نقیضی از آن تا حدودی بازار را متاثر کرد ، مذاکرات احیای برجام به عنوان دیگر ابهام جدی، بازار را کم رمق کرده است. در این وضعیت رشد قیمت محصولات جهانی ها نیز نتوانسته به بازار روند دهد و صرفا نقش حمایتی در قیمت های کنونی را دارد .

بازارهای جهانی نیز در ابتدای سال جدید میلادی نسبتا کم حجم هستند. رشد قیمت نفت مهم ترین رویداد است و محصول روی نیز در سطوح بالای قیمتی سال را آغاز کرده است. رشد قیمت در زنجیره فولاد هم از دیگر تحولات بازاهرای جهانی است و اعلام جزییات برنامه فدرال رزرو ، رشد دلار و و فشار بر بازارهای سهام و کالا را به دنبال داشت.

اما سر درگمی بازار ارز زیاد شده و پس از افت نسبی قیمت، فعالان در انتظار انتشار اخبار بیشتر هستند. اخبار داخلی حاکی از مثبت بودن روند مذاکرات بوده و طرف غربی در اظهارنظرها محتاط تر است و دغدغه زمان بندی را پررنگ تر کرده است. کاهش تقاضای مرسوم در بازار پس از رشد تقاضا در پایان سال مالی نیز از دیگر دلایل آرامش بازار ارز است.

صرف انتشار اخبار مثبت تا حدودی بازار را کنترل خواهد کرد و منتظر اتفاقات واقعی خواهد بود ولی شوک منفی می تواند مجددا بازار ارز را متلاطم کند. به نظر می رسد بازار  ارز تا تعیین تکلیف مذاکرات همچنان روندی محتاط را در پیش بگیرد.

با این اوصاف ، بازار سهام همه متغیرهای بنیادی و حاکی از ارزنده بودن قیمت ها در بسیاری از نمادها به خصوص کالایی ها را دارد اما بی اعتمادی فراگیر، سهام شرکت ها را به دارایی غیر جذاب تبدیل کرده است. در حالی فعالان بازارهای دیگر شاهد چند برابر شدن قیمت ها و مقاومت در مقابل افت هستند که  بازی بد با بازار سهام و بی برنامگی برای احیای این بازار مولد، رکودی فراگیر را گریبانگیر معاملات کرده است.

به هر حال در میان اندک نقدینگی فعال بازار ، احتمالا اقبال بیشتری به سهام گروه نفتی باشد و بزرگان بازار نیز احتمالا روندی متعال داشته باشند. ابهامات بودجه تا نهایی شدن نرخ انرژی و تعیین تکلیف روند مذاکرات همچنان بازار را کم حجم خواهد کرد و در بازاری متعادل و کم حجم، احتمال اقبال به نمادهای کوچک تر و مستعد نیز وجود خواهد داشت.

هرچند احیای برجام به هر نحو و آزاد شدن اقتصاد از بند تحریم ها، قطعا به نفع صنایع و متعاقبا بازار سهام خواهد بود اما ترس از سیاست های پولی نسنجیده و مقطعی پس از دسترسی به منابع همچون تجربه ابتدایی، فعلا احیای برجام را در مقابل رشد بازار قرار داده و بازار که به رشدهای تورمی عادت کرده ، مزایای بی شمار رفع تحریم ها را نمی بیند. 

 رشد نرخ ارز در سامانه نیما از مهمترین تحولات مثبت بازار سرمایه است، هرچند بازار سهام همچنان نسبت این تغییرات واکنش خاصی ندارد و به نظر می رسد تا پا برجا ماندن ابهامات کلی ، نباید منتظر واکنش پرحجم سرمایه گذاران به این موضوع بود.

در مجموع همچنان نمی توان انتظار بازاری با روندی مثبت و پرحجم داشت و مواردی همچون تحرکات بازارهای جهانی، اخبار بودجه، گزارش های عملکردی 9 ماهه شرکت ها و تحولات سیاسی با محور مذاکرات برجام ، مهم ترین محرک های بازار فرو رفته در رکود عمیق است .

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ