کد خبر: ۱۸۰۸۸۶
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱

نگرانی فرانسه از پیشرفت آهسته برنامه هسته‌ای ایران و روند مذاکرات

نگرانی فرانسه از پیشرفت آهسته برنامه هسته‌ای ایران و روند مذاکرات

وزیر خارجه فرانسه با ابراز نگرانی از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران از روند کند مذاکرات وین و تعلل تهران انتقاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ژان ایو لودریان ضمن انتقاد از روند کند مذاکرات با ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ دو ماه از شروع دوباره مذاکرات در وین می‌گذرد اما پیشرفت ناچیزی حاصل شده است. وقتی پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران با سرعت ادامه می‌یابد، مذاکرات نباید با سرعت پایین ادامه پیدا کند.

بر اساس این گزارش در حالی که شواهد گوناگون از مذاکرات حاکی از آن است که بی‌ تعهدی طرف‌های غربی در انجام اقدامات لازم جهت بازگشت به برجام عامل اصلی کندی مذاکرات بوده ، مقامات اروپایی همواره تلاش می‌کنند از طریق جنجال‌های رسانه‌ای ، ایران را مقصر نشان دهند. راهبردی که تحلیلگران آن را به عنوان پا روی ترمز و دست روی بوق توصیف می‌کنند.

در روزهای گذشته، منابع مختلف اعلام کرده‌اند تا به حال پیشرفت‌های حاصل‌شده در گفت‌وگوها بیشتر در موضوعاتی بوده که به تعهدات هسته‌ای ایران مربوط می‌شوند و گره کار در مسئله مربوط به رفع تحریم‌ها است که به تعهدات طرف مقابل مربوط می‌شود.

با تداوم این روند وضعیت غیر قابل کنترل خواهد بود. وضعیت برجام اضطراری بوده و فرانسه در کنار روسیه و چین در بازگرداندن همه طرف ها به تعهدات کاملاً جدیت دارد. اگر تهران به این سرعت پایین در مذاکرات ادامه دهد ، قادر به احیای برجام نخواهیم بود و این توافق از بین خواهد رفت.

پس از این نشست چهارجانبه، وزرای خارجه آمریکا و آلمان هم با تکرار ضرب‌الأجل‌های ساختگی مدعی شدند پنجره فرصت برای احیای برجام در حال بسته شدن است. دیپلمات‌های غربی از 8 آذر سال جاری که نخستین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها در دولت ابراهیم رئیسی آغاز شده ، سعی کرده‌اند با ارائه چارچوب‌های زمانی تیم مذاکره‌کننده ایران را تحت فشار قرار دهند.

به گفته تحلیلگران ، هدف طرف‌های غربی تحت فشار قرار دادن هیات مذاکره‌کننده ایران و وادار کردن به عقب‌نشینی از خواسته‌ها برای اخذ تضمین و راستی‌آزمایی از اروپا و آمریکا است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ