کد خبر: ۱۸۰۹۰۰
۰:۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲

نشانه هایی از اوضاع بحرانی بورس و پیش بینی این هفته بازار و برخی گروه ها
یک کارگزاری با بررسی آخرین متغیرهای موثر اعلام کرد:

نشانه هایی از اوضاع بحرانی بورس و پیش بینی این هفته بازار و برخی گروه ها

یک کارگزاری با بررسی آخرین متغیرهای موثر و نشانه هایی از بحرانی بودن بازار سهام ، وضعیت این هفته بورس و برخی گروه ها را پیش بینی کرد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بازار سهام در پایان دی هم نه تنها قادر به جبران بخش اندکی از اعنماد از دست رفته نشد بلکه با سقو ط به کانال 1.2 میلیون واحدی ، حساسیت های تازه ایی از جمله تجمع اعتراضی سهامداران پنچ شنبه گذشته در مقابل مجلس را هم رقم زد. با این وضعیت در حالی اولین روز کاری بهمن شروع می شود که کارگزاری آبان اعلام کرد: بازار هفته گذشته با افت قابل توجهی همراه شد و کف شکل گرفته اخیر را نیز از دست داد تا باز هم اهمیت اعتماد به تصمیم گیرندگان گوشزد شود.

با توجه به وضعیت مطلوب بنیادی بسیاری از شرکت ها و نسبت P/E منطقی و بعضا پاین تر از محدوده میانگین مرسوم و البته بهبود روند نرخ ها در بازار بدهی پس از آشفتگی اخیر، ریزش بازار سهام حاکی از بحرانی بودن وضعیت این بازار مولد است که محصول عدم هماهنگی تصمیم گیرندگان در بسیاری از موارد مربوط و تاکید صرف بر خبر درمانی و بی عملی گسترده است.

آن هم در شرایطی که وضعیت بازارهای جهانی به خصوص بازارهای کالایی مطلوب است و اکثر محصولات با رشد قیمت همراه شده اند. هرچند بازار سهام کشورهای مختلف، روندی نوسانی با گرایش منفی را در پیش گرفته اما بازارهای نفت و فلزات اساسی با افزایش تقاضا همراه بوده اند. نفت که در حال احیای تقاضا پس از بحران کرونا است سرعت متناظری در طرف عرضه ندارد و همین مسئله، محرک قیمت ها است. از طرف دیگر افت شاخص دلار، رشد قیمت ها در بازار فلزات اساسی و گرانبها را به دنبال داشته و به نظر می رسد روند فعلی قیمت ها همچنان ادامه داشته باشد و بتواند به کمک بازار سهام داخل بیاید.

اوضاع بازار ارز هم به دلیل مذاکرات همچنان مبهم است. طرفین از به دست آمدن پیشرفت هایی صحبت می کنند و در عین حال در رابطه با محدودیت زمانی نیز ابراز نگرانی کرده اند. با توجه به ادامه این وضعیت مبهم، بازار ارز نیز بخشی از خوش بینی ها را تعدیل کرد و منجر به رشد نسبی قیمت از میانه هفته شد.

به نظر می رسد بازار همچنان در وضعیت انتظار باشد ولی روشن تر شدن اخبار و جزییات می تواند به روند بازار ارز کمک کند. در سامانه نیما نیز رشد دلار در ارقام کمتر از محدوده 25 هزارتومانی متوقف شده و به نظر می رسد در این بازار نیز جو انتظار بازار آزاد موثر باشد. در رابطه با ارز ترجیحی نیز هرچند به نظر سال آینده اثری از این نرخ نباشد اما اظهارات و فضای رسانه ای همچنان مبهم است و نرخ های جایگزین نیز همچنان وضعیت مشخصی ندارند.

با این اوصاف افت سنگین میانه هفته بازار سهام حاکی از بحرانی بودن شرایط است. بازار با توجه به آخرین آمار منتشره از فروش شرکت ها تا حدودی گزارش های عملکردی را نیز تخمین زده بود اما این میزان از بی توجهی به متغیرها و وضعیت بنیادی، حاکی از بحران شدید بازار سهام است و به نظر می رسد در انتشار گزارش ها نیز بی اعتماد وجود دارد و برخی از گزارش های منتشره مانند ذوب آهن ، بازار بی اعتماد را تحریک به فروش کرد.

اصرار به انتشار دیر هنگام گزارش های مطلوبی که می توانند از افت های غیرمنطقی جلوگیری کند و دید بهتری به سهامداران بدهد و به نوعی از سهامداران خرد حمایت کنند از مواردی است که نیاز به بررسی دارد و تا مجددا بتواند محرک منفی بازار باشد.

به هرحال گزارش های 9 ماهه منتشر شد و می تواند محرکی قوی برای معاملات روزهای آینده به خصوص در گروه های کالایی و برخی از گروه های با عملکرد مطلوب باشد. در این میان اگر نهاد ناظر و تصمیم گیرنده به کمک بازار نیاید و رویه به شکل قبل باشد حتی محرک سود سازی شرکت ها نیز نمی تواند سهامدار بی اعتماد را حفظ کند و پس از روندی مقطعی باز هم باید شاهد گرفتن خروج نقدینگی بود.

بنابراین در بسیاری از گروه ها در محدوده های حمایتی تکنیکی قرار دارند و گزارش های عملکردی نیز می تواند امید به بهبود روند را افزایش دهد. بهبود وضعیت در بازار بدهی نیز رویداد مثبتی برای بازار سهام است و باید دید آیا نهادهای مسئول اقدام به تغییر رویه در تصمیم گیری و نظارت خواهند کرد و یا علیرغم مطلوب بودن وضعیت بنیادی همچنان عدم هماهنگی ها از جذابیت بازار برای نقدینگی خواهد کاست ؟

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ