کد خبر: ۱۸۰۹۰۳
۰:۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲

ادعای مرکز آمار ایران از کاهش یک درصدی نرخ تورم سالانه در دی ماه
با ٤٢,٤ درصد اعلام شد :

ادعای مرکز آمار ایران از کاهش یک درصدی نرخ تورم سالانه در دی ماه

مرکز آمار با اعلام رکورد ۵۰ درصدی تورم دولت روحانی، مدعی شد نرخ تورم سالانه در دی‌ به ٤٢,٤ درصد رسیده که نسبت به رقم ماه قبل یک واحد درصد کمتر است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مرکز آمار با انتشار گزارشی جدید ، مدعی شد نرخ تورم سالانه خانوارها در دی‌ به ٤٢,٤ درصد رسیده که نسبت به رقم ماه قبل یک واحد درصد کمتر است. تورم نقطه‌ای هم به ٣٥,٩ درصد رسیده و خانوارها به طور میانگین ٣٥.٩ درصد بیشتر از دی سال گذشته برای خرید مجموعه کالاها و خدمات یکسان، هزینه کرده‌اند.

براساس این گزارش ، رکورد تورم نقطه‌ای در دولت روحانی چند بار شکسته شد و بیش از ۵۰ درصد هم رسید که نشانه شدت گرانی‌ها در آن دولت بود.

تورم نقطه‌ای دی‌ در مقایسه با ماه قبل هم ٠,٧ واحد درصد افزایش یافت وطی آن تورم گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات با افزایش ١,١ واحد درصدی به ٤٢.٦ درصد و گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات با افزایش ٠.٦ واحد درصدی به ٣٢.٤ درصد رسید. تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری و روستایی هم با رشد ٠,٨ و ٠,٣ واحد درصدی به ٣٥,٨ و ٣٦,٥ درصد بالغ شد .

تورم ماهانه دی هم به ٢,٤ درصد رسید که در مقایسه با ماه قبل، ٠.٧ واحد درصد افزایش نشان می دهد و طی آن تورم گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات و «الاهای غیرخوراکی و خدمات به ١.٧ و ٢.٧ درصد رسید. نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری و روستایی هم با رشد ٠.٩ و ٠.١ واحد درصدی نسبت به ماه قبل، ٢,٥ و ١.٩ درصد اعلام شده است.                                                                                    

کاهش تورم سالانه خانوارها

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن هست که در دی‌ ماه با کاهش ١,٠ واحد درصدی برای خانوارها به ٤٢,٤ درصد رسید. این متغیر برای برای خانوارهای شهری و روستایی ٤١,٨ و ٤٥.٨ درصد بوده که نشان از  افت ٠,٩ و ١.٢ واحد درصدی خانوارهای شهری و روستایی دارد.

در گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به دخانیات، نان و غلات (انواع برنج ایرانی) و ادویه و چاشنی (زعفران، رب گوجه فرنگی) است. در گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات، اجاره‌بهای واحد مسکونی، هتل و رستوران (هزینه اقامت در هتل و مسافرخانه) و پوشاک و کفش ، بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

هم‌چنین در ماه گذشته انواع گوشت (گوشت مرغ) و متوسط قیمت یک کیلووات برق مصرفی خانوار نسبت به ماه گذشته کاهش داشته‌اند.

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در دی‌ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٤١,٦ درصد برای دهک نهم تا ٤٥.٢ درصد برای دهک اول است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ