کد خبر: ۱۸۱۰۰۷
۰:۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۴

توضیح دو مسئول بورس درباره باز و بستن نمادها، ابطال سهام، رفتار سلیقه‌ای و...

توضیح دو مسئول بورس درباره باز و بستن نمادها، ابطال سهام، رفتار سلیقه‌ای و...

دو سرپرست معاونت عملیات و نظارت بازار شرکت بورس درباره چگونگی توقف و بازگشایی نمادها و عدم تایید معاملات، شائبه رفتار سلیقه‌ای ناظر بازار و ... توضیحاتی ارائه کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، دو سرپرست معاونت عملیات و نظارت بازار شرکت بورس تهران درخصوص چگونگی توقف و بازگشایی نمادها و عدم تایید معاملات، شائبه رفتار سلیقه‌ ای ناظر بازار، دلایل محدودیت دسترسی آنلاین برخی سهامداران، توضیحاتی به سنا دادند.

چگونگی بازگشایی نمادها در بورس تهران

مهدی زمانی سبزی سرپرست معاونت عملیات بازار شرکت بورس تهران درخصوص نحوه نظارت بر معاملات این بورس گفت: دستورالعمل اجرایی نحوه انجام و آیین نامه معاملات در بورس تهران بطور مشخص حدود و ثغور فعالیت ناظر را مشخص کرده و هر رفتار یا واکنش باید بر اساس دو دستورالعمل و آیین‌نامه اصلی و دستورالعمل‌های جانبی که برای سایر معاملات یا قراردادهایی همچون آتی یا اختیار معامله مصوب شده، باشد. بورس به عنوان محل انجام داد و ستد اوراق بهادار، باید فضایی منصفانه، شفاف و کارا برای خریداران و فروشندگان، عرضه‌کنندگان و متقاضیان فراهم کند تا آنها بتوانند دارایی‌ های مالی را عرضه یا خریداری کنند تا در نتیجه، معامله صورت پذیرد.

وی با اشاره به ماده ۲۹ دستورالعمل نحوه انجام معاملات در بورس تهران افزود: همه معاملات انجام شده در بورس زمانی قطعی است که به تأیید مدیر عامل بورس تهران برسد و وی در صورت بروز شرایطی که در این مواد ۳۰ و ۳۱ آمده، می‌تواند بخشی از معاملات را تأیید نکند. خطای سیستمی، اشتباه از جانب کارگزار، فروخته شدن سهم مازاد بطوری که مشمول معاملات عمده باشد یا رعایت نشدن اصل انصاف در تمام یا بخشی از معاملات از جمله مواردی است که مدیرعامل می‌تواند بر اساس آنها بخشی از معاملات را تأیید نکند.

این مقام مسئول درخصوص نحوه بازگشایی نمادها توضیح داد: فصل ششم دستورالعمل نحوه انجام معاملات به بازگشایی نمادها اختصاص داده شده است. طبق تبصره یک ماده ۲۲، اگر معامله‌ای صورت نپذیرد یا اینکه معاملات انجام شده در دوره حراج ناپیوسته توسط بورس تأیید نشود به تشخیص بورس تهران و پس از اطلاع‌رسانی، حراج بار دیگر در روز کاری بعدی اتفاق می‌افتد تا این فضا فراهم شود خریداران و فروشندگان اقدام به معامله کنند. نمادی که به هر دلیلی همچون افشای اطلاعات نوع الف، برگزاری مجامع سالانه و فوق‌العاده متوقف شده و قرار است با دامنه باز بازگشایی شود، طبق چند عامل کارشناسی، بررسی می‌شود آیا شرایط برای کشف قیمت منصفانه فراهم شده یا خیر. چرا که قیمت کشف شده در مرحله پیش گشایش برای معاملات بعدی مورد استناد واقع می شود.

زمانی سبزی ادامه داد: قیمت کشف شده در حراج ناپیوسته، مرجع قیمت برای معاملات پیوسته خواهد بود. حجم معامله انجام شده در مدت زمان حراج ناپیوسته از جمله مواردی است که به آن دقت می‌شود. اگر حجم معامله انجام شده برابر یا بیشتر از حجم مبنا باشد این علامت را می‌دهد که معاملات و قیمت کشف شده از حجم مناسبی برخوردار بوده و می‌تواند برای ادامه بازار مبنا قرار گیرد. درصد نوسان قیمت کشف شده نیز حائز اهمیت است. برای نمونه اگر کشف قیمت سهمی بیش از دامنه مجاز نوسان باشد برای این موارد حساسیت بیشتری وجود دارد. به نحوی که باید حجم معامله انجام شده در حراج ناپیوسته، نسبت بیشتری از حجم مبنا باشد.

دلایل توقف نماد یا عدم تایید معاملات در بورس تهران

محمدرضا شاه‌نظری سرپرست معاونت نظارت بر بازار شرکت بورس تهران نیز با بیان اینکه سرمایه‌گذاران اطمینان داشته باشند در توقف نمادها سلیقه‌ای رفتار نمی‌شود به سنا گفت: تایید قیمت‌های کشف شده در مرحله پیش‌گشایش‌ بر اساس متغیرهایی نظیر حجم معاملات، ترکیب خریداران و فروشندگان انجام می‌شود. تمامی این موارد جزء به‌ جزء بررسی می‌شوند و تمامی گشایش و توقف‌ها طبق دستورالعمل‌ها و بررسی‌های کارشناسی صورت می‌گیرد.

وی افزود: در صورتی‌که ظن استفاده از اطلاعات نهانی یا دستکاری قیمتی در معاملات وجود داشته باشد، بورس می‌تواند ضمن اعلام به عموم، نماد را متوقف کند. بازگشایی نماد هم پس از بررسی‌های لازم با محدودیت دامنه نوسان حداکثر یک روز معاملاتی بعد انجام خواهد شد. در صورتی‌که ظن دستکاری بازار مبتنی بر اطلاعات یا معاملات یا خرید و فروش متکی بر اطلاعات نهانی وجود داشته باشد، سازمان بورس می‌تواند راساً یا به پیشنهاد بورس تهران، نماد را تا ۵ روز کاری با اطلاع به بازار متوقف کند. پس از دوره توقف، بازگشایی نماد طبق ترتیبات ماده ۲۲ با حراج ناپیوسته و با محدودیت دامنه نوسان خواهد بود.

این مقام مسئول ادامه داد: در برخی از موارد، تعداد محدودی از سهامداران بر اساس عملکرد گذشته پرونده تخلفاتی دارند. چراکه این افراد با نوع معاملات که مغایر با دستورالعمل‌ها است، قیمت سهمی را افزایش می‌دهند و در حداکثر دامنه نوسان روزانه و در صف خرید، اقدام به فروش می‌کنند و از سهم خارج می‌شوند. این در حالی است که چنانچه سهم مورد نظر دارای شناوری بالایی بوده و سهامدار عمده و بازارگردان نیز نداشته باشد، حمایت از آن سهم مشکل خواهد بود. در برخی موارد این افراد با انتشار اخبار مثبت کاذب در فضای مجازی سهمی را صف خرید کرده و طبیعتا خریدارانی که در بالاترین قیمت بر اساس اغوای این اشخاص اقدام به خرید کرده‌اند، متضرر خواهند شد. ناظران بازار برای جلوگیری از بروز چنین خطری برای سهامداران خرد اقدام می‌‎کنند.

شاه نظری عنوان کرد: در این شرایط با مشاهده نوسانات غیرعادی بر اساس معاملات غیرمتعارف یا اغوای بازار توسط برخی اشخاص به بازار هشدار داده می‌شود که از دید نظارتی، ظن دستکاری در قیمت‌ها می‌رود. این موضوع در راستای حمایت از سهامداران خرد بالقوه آتی نمادهای مورد نظر و پیشگیری از تحمیل ضرر به آنها است. در این شرایط، نماد حداکثر برای ۵ روز کاری متوقف می‌شود و پس از آن ضمن بررسی‌های کارشناسی ناظران بازار و آگاه‌سازی فعالان نسبت به وجود این ظن، نماد دوباره به روند معاملاتی عادی باز می‌گردد. گاهی مشاهده تخلفات مؤثر و بروز ظن دستکاری در معاملات به عدم تأیید بخشی از معاملات نماد در آن روز می‌انجامد.

محدود یا مسدود کردن کد معاملاتی؟

وی با اشاره به شائبه مسدود کردن کد معاملاتی افراد گفت: در برخی از موارد، دسترسی آنلاین برخی سهامداران محدود می‌شود که به معنای مسدود کردن کد معاملاتی نیست. محدود کردن دسترسی آنلاین تنها برای ۵ روز کاری صورت می‎‌گیرد و طی این ۵ روز، اشخاص مورد نظر می‌توانند از طریق ثبت سفارش در سامانه کارگزاری با کد معاملاتی بورسی به معامله بپردازند و هیچ‌گونه محدودیتی در خصوص کد بورسی این اشخاص اعمال نمی‌شود. محدود کردن دسترسی برخط به دلیل اقداماتی از جمله فشار فروش به واسطه سفارش‌چینی گسترده، سفارش‌گذاری مکرر کم حجم و معامله خلاف جهت بازار (رنج منفی) اعمال می شود. بنابراین ناظر بازار با محدود کردن موقت دسترسی مستقیم از رخ دادن فعالیت‌های مشابه پیشگیری می‌کند و درنتیجه منجر به نظارت بیشتر کارگزار بر عملکرد سهامدار می‌شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ