کد خبر: ۱۸۱۰۳۵
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۴

۹۶ درصد سهامداران خواهان خروج بزرگترین معدن جهان از بورس لندن شدند

۹۶ درصد سهامداران خواهان خروج بزرگترین معدن جهان از بورس لندن شدند

۹۶ درصد سهامداران استرالیایی و بریتانیایی بزرگ‌ترین شرکت معدنی جهان ، رای به خروج شرکت از بورس لندن دادند .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ماینینگ ویکلی، بی‌اچ‌پی بیلیتون (BHP Billiton) که بزرگ‌ترین شرکت معدنی جهان بشمار می رود، اعلام کرد: با رای مثبت بیش از ۹۶درصد از سهامداران استرالیایی و بریتانیایی، هفته آینده برای ساده‌سازی ساختار شرکتی و عرضه انحصاری سهام در سیدنی، اقدام به توقف فعالیت‌ها در بورس لندن می کند. 

این حرکت یکی از مجموعه اقدامات تغییرات کلیدی است که مایک هنری مدیر اجرایی از زمان تصدی پست در اوایل سال ۲۰۲۰ آغاز کرده است.

این مدیر کانادایی دو مورد از دارایی‌های قدیمی ‌زغال‌سنگ بی اچ پی را فروخته، بالغ بر ۷. ۵ میلیارد دلار را به یانسن اولین معدن پتاس این شرکت اختصاص داده و پایان ۶ دهه فعالیت این شرکت در بخش نفت و گاز را اعلام کرده است.

هنری همچنین در ترمیم شهرت BHP که با حوادثی مانند فاجعه مرگبار سامارکو و اختلافات مالیاتی پرمخاطب خدشه‌دار شده تا حدودی موفق بود. خروج از فهرست لندن به یک قرارداد ۲۰ ساله پایان می‌دهد که در آن یک شرکت استرالیایی و یک شرکت انگلیسی در قالب یک شرکت واحد فعالیت کردند و همه دارایی‌ها، سودها و سود سهام را به اشتراک گذاشتند. انتظار می‌رود این حرکت مسیر هموارتری را برای فروش بخش نفت BHP به شرکت Woodside Petroleum ایجاد کند.

BHP با ارزش بازار ۱۷۲ میلیارد دلاری در حال حاضر سومین شرکت بزرگ در شاخص ۱۰۰ بورس اوراق بهادار فایننشال تایمز است، شاخصی که ۱۰۰ شرکت فهرست شده در بورس لندن را با بالاترین ارزش بازار، پس از شل و آسترازنکا، شناسایی می‌کند.

کن مکنزی رئیس هیات‌مدیره بی اچ پی در نشستی گفت: امروز سبد سهام BHP سبک‌تر و بر افزایش ارزش بلندمدت کالاهای آینده متمرکز است. BHP به یک ساختار شرکتی نیاز دارد که از این امر پشتیبانی کند و برای این هدف مناسب باشد. این ساختار دو فهرست‌ شده که در سال ۲۰۰۱ برای ادغام بی اچ پی با بیلیتون ساخته شد، سال‌ها به این شرکت خدمت کرده است. اما هیات‌مدیره و مدیریت فعلی معتقدند کارآیی آن به مرور زمان کاهش یافته است.

وی افزود: انجام این معامله بین ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلیون دلار هزینه خواهد داشت که این رقم در مقایسه با سرمایه‌گذاری بیش از یک میلیارد دلاری شرکت سرمایه‌ گذاری آمریکایی الیوت در سال ۲۰۱۷ بسیار کمتر است که از BHP خواست یکپارچه شود.  زمانی که ساختار فهرست دوگانه برای اولین بار در سال ۲۰۰۱ ایجاد شد، حدود ۴۰ درصد از درآمد BHP توسط نهاد بریتانیایی تامین می‌شد. با این حال، پس از یک مجموعه تغییرات در پرتفوی این شرکت در طول سال‌ ها این سهم از آن زمان به کمتر از ۵ درصد کاهش یافت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ