کد خبر: ۱۸۵۹۹۳
۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۱/۱۰

طرح توسعه ظرفیت پالایشگاه غیر بورسی با سرمایه‌گذاری ۱.۲ میلیارد دلاری
نیمه نخست سال به بهره‌برداری می‌رسد:

طرح توسعه ظرفیت پالایشگاه غیر بورسی با سرمایه‌گذاری ۱.۲ میلیارد دلاری

مجری طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان ضمن توضیح درباره قرارداد جدید ، گفت: بخش اول این طرح با سرمایه‌گذاری ۱.۲ میلیارد دلاری، نیمه نخست سال به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احمد فرزانه با اشاره به قرارداد طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان با هدف بهینه و سودآور کردن به ایرنا گفت: استاندارد محصولات تولیدی و تثبیت ظرفیت پالایشگاه با احداث واحدهای جدید و جمع‌آوری واحدهای قدیمی در حال اجرا است. با اجرای این طرح افزایش ظرفیتی اتفاق نمی‌افتد بلکه هدف طرح تثبیت ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده‌ها شامل واحد تقطیر ۲۱۰ هزار بشکه‌ای در روز است که جایگزین واحد تقطیر قدیمی خواهد شد.

وی افزود: با توجه به ساخت و راه‌اندازی واحد تقطیر ۱۵۰ هزار بشکه‌ای موجود، ظرفیت کل پالایشگاه بعد از احداث واحد تقطیر جدید در ۳۶۰ هزار بشکه در روز تثبیت خواهد شد. علاوه بر تثبیت ظرفیت پالایشگاه ، کلیه محصولات حاصل از پالایش ۳۶۰ هزار بشکه در مرحله ۲ در واحدهای هیدروژنی تصفیه می شود و استاندارد فرآورده‌های تولیدی به یورو ۵ ارتقا پیدا می‌کند. در بخش اول مرحله ۲، واحدهای تولید هیدروژن HPU، هیدروکراکر HCU، گاز مایع  LPG، واحد تقطیر نفت خام و واحد تقطیر خلا CDU/VDU و واحدهای یوتیلیتی و تاسیسات جانبی با سرمایه گذاری بالغ بر ۱.۲۶ میلیارد دلار احداث می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: در بخش دوم مرحله ۲ واحدهای تصفیه هیدروژنی و بنزین سازی شامل CCR ،NHT ،ISOM ،GHT ،KHT و واحدهای یوتولیتی و تاسیسات جانبی مربوطه با سرمایه‌گذاری ۱.۷ میلیارد دلار احداث خواهد شد. با اتمام بخش اول از مرحله ۲ پالایشگاه در سال ۱۴۰۱، اجرای عملیات بخش دوم بلافاصله آغاز می شود. مدت این قرارداد ۴۵ ماهه است که شروع عملیات تیر سال سال ۹۶ بوده و مدت پیمان ۱۷ ماه تمدید شده است.

فرزانه عنوان کرد: واحدهای اصلی مرحله ۲ شامل هیدروکراکر به ظرفیت ۴۲ بشکه، واحد تصفیه هیدروژنی نفتا به ظرفیت ۶۵ هزار بشکه، واحد بازیابی گوگرد به ظرفیت ۵۶۰ تن، واحد تقطیر نفت خام به ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه، واحد تقطیر خلا به ظرفیت ۱۰۰ هزار بشکه، واحد بازیابی گاز مایع به ظرفیت ۱۶.۷۵ هزار بشکه و... خواهد بود. با اجرای این طرح روزانه ۴۶۰ تن پروپان، ۱۵.۷ هزار بشکه بوتان، ۶۰ هزار بشکه بنزین، ۶۵.۸ هزار بشکه گازوئیل و ۵۳ هزار بشکه برش های سنگین نفت تولید خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۷.۵ درصد از محصولات تولیدی پالایشگاه جدید شامل گاز مایع خواهد بود، اضافه کرد: ۱۰ درصد محصولات نیز مربوط به نفت سفید و سوخت جت است. سهم بنزین از تولیدات مرحله جدید پالایشگاه ۲۷.۹ درصد است و گازوئیل نیز سهمی ۳۰ درصدی دارد. برش‌های سنگین مانند نفت کوره هم در مجموع ۲۴ درصد از سهم فرآورده‌های واحد ۲۱۰ هزار بشکه‌ای را به خود اختصاص می‌دهد. در واحد قدیمی نفت کوره سهمی ۴۰ درصدی از فرآورده های تولیدی را به خود اختصاص داده بود. پیشرفت اجرای این طرح در مجموع بیش از ۹۲ درصد برآورد می‌شود و انتظار است در نیمه نخست سال به بهره‌برداری برسد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ