کد خبر: ۱۸۵۹۹۶
۱۰:۶ - ۱۴۰۱/۱/۱۰

ورود شرکت ها به بورس و دو رویکرد اساسی وزارت صنعت برای تحقق شعار
وزیر خبر داد:

ورود شرکت ها به بورس و دو رویکرد اساسی وزارت صنعت برای تحقق شعار

وزیر صنعت با اعلام دو رویکرد اساسی درباره تحقق شعار سال از ورود تمام شرکت های تولید مواد اولیه صنعتی به بورس کالا تا دو ماه دیگر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رضا فاطمی امین در همایش گردهمایی مدیران ارشد وزارت صنعت گفت: تعیین عنوان سال از سوی رهبری برای سال ۱۴۰۱، الزاماتی دارد که در این خصوص وزارت صنعت دو رویکرد اساسی را در دستور کار و در برنامه قرار داده است. در شرایط حاضر رویکرد جهانی به سمت تولید محصولات پیچیده و با ارزش افزوده بالاتر است و با توجه به رتبه پایین ایران در این شاخص جهانی، باید برای بهبود این جایگاه، برنامه‌ریزی و اقدام شود.

وی افزود: یکی از معیارهای تعریف شده برای این شاخص ، نوع محصولات صادراتی کشورها است. بنابراین صادرات فولاد خام یا سیمان ارزشی ایجاد نمی‌کند و برای کسب جایگاه مناسب در تجارت جهانی و توسعه، باید تولید محصولات دانش‌بنیان محور اقدامات قرار گیرد. اقتصاد و تولید دانش‌بنیان می‌تواند در رفع معضل اشتغال فارغ‌التحصیلان نیز مؤثر و کارآمد باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: اکنون به بلوغ صنعتی رسیده‌ و باید گام‌های جدی در افزایش کیفیت تولیدات صنعتی برداشته شود و اقتصاد دانش‌بنیان بطور یقین نقطه عطف این موضوع خواهد بود. تولید در گذشته تابع دو مؤلفه سرمایه و نیروی کار بود اما در دوره اخیر مؤلفه‌ای به نام دانش، اهمیت را بیش از پیش نشان داد. بنابراین برای دانش‌بنیان شدن اقتصاد، باید در مقیاس ملی نیز سهم دانش را در تولید افزایش داد.

فاطمی‌ امین با اشاره به سهم کمتر از یک درصدی تحقیق و توسعه در حوزه تولید تصریح کرد: باید در چارچوب برنامه‌ریزی بسیار دقیق و اجرای مستمر، موضوع تحقیق و توسعه در شاخص‌های کیفیت، قیمت و فروش مورد پایش قرار گیرد. از آفت‌های تولید دانش‌بنیان، امکان صوری بودن آمار است و با توجه به اثرگذاری تولیدات دانش‌بنیان در توسعه صنعتی، باید تلاش کرد تا بازار محصولات آنها شکل بگیرد و تنها در برخی جاذبه‌های علمی محدود نشوند.

همکاری مشترک با معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری

وی اضافه کرد: ترجمه دقیق عنوان سال تلاش، تسهیل و تشویق شرکت های تولیدی به تحقیق و توسعه است. بر همین اساس، سال جاری همکاری مشترکی با معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری شکل گرفته تا تعریف مشخصی از محصولات دانش‌بنیان و شرکت ها ارائه شود. موضوع دوم بحث اشتغال است و از آن‌جا که مواد اولیه، سرمایه در گردش و توسعه بازار از محوری‌ترین شاخص‌های توسعه تولید بشمار می‌روند، تأمین این شاخص‌ها در ایجاد زمینه اشتغال بسیار مهم است. وزارت صنعت از سال گذشته اقداماتی را در این سه حوزه آغاز کرده و سال جاری بصورت عملیاتی وارد مرحله اجرا بر اساس فرآیند زمانبندی شده، خواهد شد.

ورود تمامی شرکت های تولید مواد اولیه صنعتی به بورس کالا تا دو ماه دیگر

وزیر صنعت گفت: در موضوع تأمین مواد اولیه، راهکار اساسی وزارت صنعت ورود شرکت های تولیدکننده مواد اولیه صنعتی به بورس کالا است و با توجه به موفقیت بدست آمده طی سال گذشته به عنوان نمونه در حوزه فولاد، سال جاری تلاش می شود تمامی شرکت های تولیدکننده مواد اولیه صنعتی حداکثر تا دو ماه دیگر وارد بورس کالا شوند.

فاطمی امین تصریح کرد: در این فرآیند عرضه، تقاضا و موجودی بطور کامل شفاف می‌شود و باید سازمان‌ها روی این موضوع متمرکز شوند تا تمامی تولید کنندگان، همه تولیدات را در بورس کالا عرضه کنند. البته در این فرآیند به حلقه خرده‌فروشی نیز توجه شده و در حال تنظیم‌گری است تا مانع برخی سوء استفاده‌ها در مرحله نخست عرضه مواد اولیه بصورت انبوه در بورس کالا شد.

رفع مشکلات نقدینگی بخش تولید با تأمین مالی زنجیره‌ای

وی با اشاره به برنامه وزارت صنعت برای تأمین نقدینگی مورد نیاز شرکت ها عنوان کرد: به دو روش اساسی یعنی پرداخت تسهیلات بر اساس صورت‌های مالی و همچنین تأمین مالی زنجیره‌ای این هدف را در سال پیش رو دنبال خواهیم کرد . امید می رود در چارچوب این رویکرد، بیش از ۹۰ درصد مسائل مالی بخش تولید شود. اهداف کمی سال جاری در وزارت صنعت تعیین شده و از آخر فروردین‌، استان‌ها باید بصورت ماهانه آمار اقدامات را ارائه کنند.

طراحی ۳۰ ساز و کار برای توسعه و حمایت از بخش تولید و تجارت

این مقام مسئول با اشاره به بیش از ۳۰ ساز و کار طراحی شده و در حال اجرا در وزارت صنعت با هدف توسعه و حمایت از بخش تولید و تجارت ادامه داد: در این بخش موضوع درج قیمت تولیدکننده روی کالاها با نظارت ویژه و با اولویت ایجاد شفافیت در قیمت، بطور حتم دنبال خواهد شد و تکمیل این طرح دنبال می شود.  همچنین تولید دانش‌بنیان، توزیع و تنظیم سودآوری فعالیت‌ها، گسترش تعاملات بین‌المللی و اصلاح ساختار و حکمرانی، چهار برنامه راهبردی وزارت صنعت هستند. باید در یک گام اساسی، سرمایه‌گذاری تولیدمحور نسبت به سرمایه‌گذاری غیر مولد مزیت و ارجحیت پیدا کند و یکی از الزامات این امر، توزیع سود عادلانه در زنجیره تولید است.

لزوم ایجاد زنجیره‌های ارزش در تجارت خارجی

فاطمی امین درباره حوزه گسترش تعاملات بین‌المللی نیز توضیح داد: اقتصاد ایران باید بزرگ‌تر از مرزها شود و در تجارت خارجی نیز به دنبال شکل‌گیری زنجیره‌های ارزش بود. در مسیر اصلاح ساختار نیز، اولویت‌گذاری، قاعده‌گذاری، تسهیل‌گیری و نظارت نیز باید به صورت اصولی تعریف و اجرا شود. برای مثل در رتبه‌بندی و امتیازدهی به شرکت‌های صادراتی، تولید محصولات دانش‌بنیان باید به عنوان شاخص اولویت‌دار در نظر گرفته شود. نقشه‌راه وزارت صنعت در سال گذشته توسعه صادرات و ایجاد تقاضا برای این حوزه و تکمیل سامانه جامع تجارت با اولویت کنترل قاچاق بود و سال جاری نیز تکمیل و نهایی کردن طرح های تأمین مالی، دانش‌بنیان و سامانه جامع تجارت دنبال می شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ