کد خبر: ۱۸۵۹۹۸
۰:۰ - ۱۴۰۱/۱/۱۱

تحلیلی از بازار کامودیتی ها با رکورد ۱۰۰ ساله + پیش بینی فروش گروه فلزات
تحلیلگر بین المللی بررسی کرد:

تحلیلی از بازار کامودیتی ها با رکورد ۱۰۰ ساله + پیش بینی فروش گروه فلزات

تحلیلگر بین المللی با اشاره به سه بازیگردان اصلی بازارهای مالی و ثبت رکوردهای ۱۰۰ ساله در کامودیتی ها، چرخه تجاری این بازار را بررسی و نرخ های فروش گروه فلزات را پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی مرتضوی با انتشار یادداشتی با عنوان "نگاهی به چرخه تجاری بازار کامودیتی‌ها در سال جدید" در سنا اعلام کرد: سال مالی جدید برای بسیاری از شرکت‌های بازار سهام در حالی شروع شده که بازارهای جهانی در آخرین هفته سه ماهه اول سال هستند و پیش‌بینی‌های جهانی پس از گذشت قریب به سه ماه از تحولات کم سابقه، کم کم سمت‌ و سو را پیدا می کنند.

افزایش تورم جهانی، برنامه افزایش نرخ‌های بهره و تنش ژئوپلتیک بین قدرت های اقتصادی، سه بازیگردان اصلی بازارهای مالی هستند. در میان همه بازار ها، بازار کامودیتی ها یا کالاهای اساسی بویژه فلزات اساسی و گرانبها بطور ویژه‌ای با ثبت رشد های دو و سه رقمی در حال ثبت رکوردهای صد ساله هستند.

ممکن است درباره نوسانات شدید قیمتی در بازار نفت و ثبت رکورد ده ساله با لمس ۱۳۰ دلار و برگشت دوباره هر اونس طلا به رکورد تاریخی ۲۰۷۰ دلار شنیده باشید. ولی گذشته از این، رالی قیمتی بازار فلزات کمیاب را هم بی نصیب نگذاشته است. بطوری که آلومینیوم، مس، لیتیوم، پلاتینیوم، پالادیوم، روی و اورانیوم هم به بالاترین رکوردهای تاریخی رسیدند.

بهای گاز طبیعی در آمریکا در سه ماهه اخیر دو برابر افزایش یافت تا قوی ترین رالی قیمتی را از ۲۰۰۹ به این سو ثبت کرده باشد. در همین حال بهای گاز طبیعی اروپا هم با رشد ۹۰ درصدی یک رکورد جدید به جا نهاد. با این حال از بین ۲۷ کامودیتی قابل معامله در بازارهای جهانی، بالاترین رشد قیمتی از آن نیکل بوده که به دنبال تهاجم روسیه به اوکراین در یک روز ۲۵۰ درصد جهش را تجربه کرد تا بزرگترین جهش روزانه قیمت در تاریخ ثبت شده کالاهای اساسی را رقم بزند. بطوری که ناظران بورس کالای لندن مجبور به توقف معاملات آن شدند.

چرخه‌های بازار کامودیتی

چرخه های صعودی بازار اشاره به روندهای بلندمدت قیمت در جهت صعودی دارند و همانطور که داو تبیین کرده به عنوان روند غالب بازار شناخته می شوند و یک دوره طولانی بین ۱۰ تا ۵۰ سال ادامه می یابند. سه چرخه صعودی مشهور در بازار کامودیتی ها را می توان برشمرد.

دوره اول مربوط به اواخر قرن ۱۸ میلادی زمانی که دوران صنعتی در ایالات متحده به اوج می رسید.

دوره بعد از جنگ جهانی دوم یا نیمه قرن بیستم که اروپا و ژاپن شروع به بازسازی شهرها کردند.

دو دهه بین قرن بیستم و بیست و یکم که دوران تحول اقتصاد چین با تکیه بر صنعت بود و در نتیجه به رشد تقاضا و شروع یک چرخه صعودی جدید در بازار کامودیتی ها دامن زد.

نگاهی به چرخه تجاری بازار کامودیتی‌ها در سال جدید

در شرایط کنونی سه کاتالیزور قابل توجه برای دامن زدن به تسریع رشد قیمت کامودیتی‌ها و شروع یک چرخه بلندمدت می توان در نظر گرفت. تقاضای رو به رشد شرکت‌های رها شده از همه‌گیری و تعطیلی های سراسری با تحولات فناوری با محوریت کنترل تغییرات اقلیمی و اختلالات زنجیره تامین یا محدودیت عرضه اکنون در بستری از نرخ های بهره نزدیک به صفر قرار گرفته اند.

پیش بینی نرخ های فروش گروه فلزات

تنها تهدیدی که می‌تواند این چرخه صعودی را به تعویق بیندازد، رشد نرخ‌های بهره فراتر از انتظارات سرمایه‌گذاران است که می‌تواند با افزایش هزینه تسهیلات، موجب کاهش سرمایه‌گذاری عمومی و کاهش سرعت رشد اقتصادی شود ولی از آنجا که منشا اصلی تورم رشد پایه پولی از محل افزایش بسته های حمایتی پولی در دوران همه‌گیری بوده، انتظار می‌رود فشار تورمی برای مدتی بیشتر از آنچه که بانکداران گمان می‌کنند ادامه یابد که می‌تواند محرک عموم قیمت ها از جمله کامودیتی ها باشد. از این رو، انتظار می رود نرخ فروش شرکت‌های گروه فلزات کماکان برای ادامه سال ۱۴۰۱ در یک چرخه صعودی قرار داشته باشد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ