کد خبر: ۱۸۶۱۷۵
۰:۰ - ۱۴۰۱/۱/۱۸

بررسی بنیادی صنعت غذایی در بورس و عامل تهدید در حال و آینده
تحلیلگر بازار سرمایه مطرح کرد:

بررسی بنیادی صنعت غذایی در بورس و عامل تهدید در حال و آینده

تحلیلگر بازارسرمایه با بررسی جایگاه صنعت غذایی، روند بنیادی در بورس طی سال گذشته و عامل تهدید در حال و آینده گفت: دو عامل در کاهش میزان سودآوری شرکت های غذایی نقش داشت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مریم قاسم نژاد در خصوص جایگاه اصلی صنعت غذایی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: صنعت غذایی ایران با وجود تحریم های سال‌های گذشته، تغییرات متغیرهای کلان اقتصادی، تورم بالا و ناتوانی در به روز کردن تجهیزات و تامین مواد اولیه نتوانسته به جایگاه اصلی در اقتصاد دست یابد. فرسایشی شدن جنگ میان روسیه و اوکراین می‌تواند تهدیدی برای این صنعت در حال و آینده محسوب شود.

وی افزود: در چند سال گذشته رکود نسبی در بسیاری از صنایع حاکم بود. با این وجود یکی از بخش‌هایی که می‌تواند در از بین بردن این رکود موثر باشد صنعت غذایی است که از طریق تامین نیازهای غذایی و امنیت غذایی در داخل می تواند جایگاه مناسبی در صادرات و ارز آوری پیدا کند و در نهایت منجر به افزایش تولید ناخالص ملی و توسعه اقتصادی شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: طبق برآوردها گردش مالی مواد غذایی در ایران بالغ بر 100 میلیارد دلار است. صنایع غذایی بالاترین سهم را در ایجاد اشتغال داشت. این بخش امکان توسعه اشتغال در اقتصاد را بیش از سایر بخش های صنعتی خواهد داشت. طبق آمارها، بیش از 10 درصد ارزش افزوده بخش صنعت از تولیدات صنعت غذایی تامین می‌شود.

قاسم نژاد درباره جایگاه صنعت غذایی در بورس ایران توضیح داد: از لحاظ ارزشی این صنعت یکی از کوچکترین صنایع بورسی است و سهم آن در بورس به کمتر از 5 درصد می رسد. صنعت غذایی ایران در بازار سرمایه به چندین بخش از قبیل نوشیدنی، شیرینی جات، محصولات لبنی، محصولات کشاورزی، قند و شکر و سایر محصولات تقسیم و سهام 75 شرکت غذایی در بورس تهران و فرابورس معامله می‌شود.

وی اضافه کرد: از لحاظ مولفه‌های بنیادی با نگاهی به P/E بخش‌های مختلف صنعت غذایی مانند بخش نوشیدنی با 9.34، بخش شیرینی جات با 12.47 ، بخش محصولات لبنی با 17.90، بخش محصولات کشاورزی با 10.94 و بخش سایر محصولات غذایی با 10.79 ، عددهای موجود در بخش‌های مختلف صنعت غذایی از میانگین بازار که 7.85 است کماکان بالاتر هستند و نشان دهنده بالا بودن قیمت سهام به نسبت سودسازی آن شرکت‌ها است .

کارشناس بازار سرمایه درخصوص وضعیت این صنعت در سال گذشته گفت: بررسی شرکت های فعال در بازار سرمایه نشان می دهد سال گذشته نسبت به سال جاری مولفه‌های مقدار تولید و مقدار فروش تغییر چندانی نداشته و مهم ترین عامل افزایش مبلغ فروش، رشد نرخ محصولات این شرکت‌ها بوده که متاثر از عواملی نظیر تورم بود.

قاسم نژاد پیش‌بینی کرد در صورت ادامه‌دار شدن جنگ بین روسیه و اوکراین، کشورهای دنیا با مسئله جدی در تامین مواد اولیه و نهاده های دامی مواجه شوند که شرکت‌های غذایی بیشترین تاثیر را از این موضوع می‌گیرند. شرکت‌های غذایی در ایران نیز از این موضوع مستثنی نخواهند بود. البته در کاهش میزان سودآوری شرکت های غذایی نباید از همه‌گیری کرونا غافل بود که اثر زیادی بر میزان تولید این شرکت‌ها ایجاد کرد. عامل موثر دیگر، اعمال تحریم های متعدد است که باعث جلوگیری از صادرات محصولات بسیاری از شرکت‌ها و عدم امکان فعالیت های مالی بانکی توسط آنها شده است.

به گفته وی، انتظار می رود در سال جاری، شرایط کرونایی بهبود یابد و در عرصه‌ سیاست خارجی نیز تحولاتی صورت گیرد که جمیع این عوامل منجر به گشایش‌های اقتصادی و افزایش روند صادرات و در اختیار گرفتن بازارهای منطقه می‌شود. برای سرمایه گذاری در بازارهای مالی همیشه در نظر گرفتن ریسک و بازده توامان اهمیت ویژه ای دارد و هر سرمایه‌گذار باید با پذیرفتن ریسک‌های موجود آگاهانه نسبت به خرید و فروش سهام اقدام کند. صنعت غذایی نیز از این امر مستثنی نیست.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ