کد خبر: ۱۸۶۴۶۰
۰:۰ - ۱۴۰۱/۱/۲۸

مالک پتروشیمی میانکاله در سر فهرست بدهکاران بانک غیر بورسی
با بیش از ۲ هزار میلیارد تومان بدهی اعلام شد:

مالک پتروشیمی میانکاله در سر فهرست بدهکاران بانک غیر بورسی

مالک پتروشیمی میانکاله فقط در ۲ فقره تسهیلات یورویی با نرخ دولتی ۳۳۸۳ تومانی، بیش از ۲ هزار میلیارد تومان به بانک غیر بورسی توسعه صادرات بدهکار است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از برنا، مدیران ارشد بانک‌های دولتی بالاخره بیستم فروردین ماه با دستور صریح وزیر اقتصاد،  تن به اجرای قانون انتشار فهرست ابر بدهکاران بانکی دادند.

براین اساس به دنبال انتشار اسامی ابر بدهکاران بانک غیر بورسی توسعه صادرات، مشخص شد سر فهرست بدهکاران این بانک که وام های کلان ارزی دریافت ‌کرده، شرکت فولاد البرز ایرانیان یا مالک پتروشیمی میانکاله است که فقط در ۲ فقره تسهیلات یورویی که با نرخ دولتی ۳۳۸۳ تومان در بهمن سال ۹۴ پرداخت شده، بیش از ۱.۳ هزار میلیارد تومان به بانک توسعه صادرات بدهکار است.

فهرست برخی بدهکاران دارای بدهی غیر جاری در بانک توسعه صادرات

محاسبات نشان می دهد با نرخ امروزی یورو، اصل مبلغ تسهیلات بیش از ۲ هزار میلیارد تومان است. حال جای تعجب دارد چطور وی ۱۳۳۶ میلیارد تومان به همراه سود بدهکار است و بازگشت تسهیلات آن هم ارزی با چه نرخ سود برای ارز یورو محاسبه شده است؟

با بررسی بیشتر اسناد مشخص شد شرکت فوق این وام ها را از بانک توسعه صادرات شعبه ساری اخذ کرده و نه تنها نسبت به تسویه آن اقدامی نکرده بلکه سهامدار در انتظار تملک کارخانه فولاد البرز ایرانیان توسط بانک توسعه صادرات و بسته شدن پرونده است.

همچنین ضامن تسهیلات شرکت فولاد البرز ایرانیان، عبد اله عبدی سهامدار اصلی این شرکت و شرکت سازه های فلزی آسماش یا همان شرکت سازه های سنگین مازندارن است که تغییر نام داده و شرکت تولیدی ساریه شمال بود  که با بررسی بیشتر مشخص شد همه در اصل‌ سهامدار مشترک دارند و عبدی همان شخصی که چندی قبل در رسانه ها به عنوان فردی با ۲ کد ملی از آن ذکر شد.

از همه مهم‌تر اینکه میزان وثائق تسهیلات ۴۳۱ میلیارد تومان بود که بر فرض اقدام جهت اجرای وثائق و تملک آن توسط بانک ۱۰۰۰ میلیارد تومان بدون تکلیف خواهد ماند و در نهایت کارخانه فولاد البرز ایرانیان به تملک بانک توسعه صادرات در می آید و در آخر تعطیل می شود در حالی که آن شخص به منافع رسیده و دیگر کارخانه ارزشی برای وی ندارد.

نامبرده در حال حاضر به فکر دریافت تسهیلات و گشایش اعتبار اسنادی از بانک‌ها جهت احداث پتروشیمی میانکاله است. مالک این پتروشیمی عبداله عبدی است. گفته می‌شود هزینه تاسیس پتروشیمی میانکله 2  برابر مجموع بودجه سازمان محیط زیست با ۲.۱ هزار میلیارد تومان، سازمان بهزیستی با ۱۷ هزار میلیارد تومان و وزارت راه و شهرسازی با ۲۰.۶ هزار میلیارد تومان است.

اکنون پس از پیگیری‌های مختلف مردمی، احداث پتروشیمی  میانکاله به دستور دادستان کل متوقف شده است ولی ساخت و ساز همچنان ادامه دارد!

با انتشار آگهی در سایت روزنامه رسمی، سهامداران پتروشیمی میانکاله مشخص شدند که ۳ شرکت، سهامدار اصلی هستند. شرکت سیمان نائین که با بررسی بیشتر اسم عبداله عبدی در ریاست هیات مدیره با ۲ کد ملی مختلف به چشم می خورد. سهامدار دیگر این پتروشیمی، شرکت تولیدی ساریه شمال است که عبدی در آن هم سهامدار اصلی است و چندین سال به عنوان ریاست هیات مدیره حضور داشت. این همان شرکتی است که ضامن تسهیلات در فولاد البرز ایرانیان شد. شرکت مرغ امین مازندران هم وابسته به عبدی است و چندین سال، گیتا شوکتی همسر وی به عنوان عضو هیات مدیره در این شرکت حضور فعال داشت.

با بررسی بیشتر در سامانه ثبت شرکت‌ها مشخص شد، اعضا هیات مدیره پتروشیمی امیر آباد مازندران افراد پر کاری بوده و همزمان در چندین شرکت مشغول به کار هستند. محمد رمضانی در اکثر شرکت‌های عبدی مانند فولاد البرز ایرانیان و سازه های سنگین آسماش و سیمان نائین حضور فعال دارد. علی بختیاری در شرکت سازه های سنگین آسماش شرکت فولاد البرز ایرانیان و شرکت فیلتر پاک خاورمیانه و ساریه شمال به عنوان بازرس و یا عضو هیات مدیره و علیرضا مهرپژوه که در شرکت سیمان نائین حضور دارد.

حال جای سوال دارد آیا در زمان اعطای تسهیلات به شرکت نامبرده، اعتبار سنجی درست انجام شده  یا به صورت دستوری پرداخت شده و زمانی که نامبرده جزو ابربدهکاران بانکی است از چه طریق و با چه رانتی برای احداث پتروشیمی میانکاله مجوز گرفته است ؟ اگر وی برای راه اندازی پتروشیمی به نقل از محمد باقر قالیباف ریاست فعلی مجلس چند ده میلیارد تومان هزینه کرده چطور تا کنون بدهی را در بانک‌ها تسویه نکرده است؟!

چطور عبداله عبدی با این همه مشکلات از تبدیل تعاونی اعتبار زرین دشت کارگران ایرانیان به موسسه آتی و نحوه تعیین هیات تصفیه و ادغام موسسه آتی در بانک آینده و به تبع آن سهامداری در بانک آینده و نحوه خرید سهام بانک ایران زمین از شرکت شاهد بنیاد شهید و شکایت از مدیران آن بانک در دادسرای اقتصادی تا سهامداری پتروشیمی میانکاله هیچ نامی از وی مطرح نیست.

نامبرده طی رای بدوی در شعبه 1045 دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی قدوسی تهران به جرم کلاهبرداری به 7 سال زندان محکوم شده و حتی با توجه به مجهول المکان بودن وی که در رای بدوی آمده، حتی ممنوع الخروج نشده است؟! گویا قدرت و نفوذ وی از رئیس جمهور و دادستان کل بیشتر است که همچنان به ساخت پتروشیمی در میانکاله ادامه می‌دهد. حال سوال این است که وی از طرف چه شخص یا گروهی حمایت می شود!؟


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ