کد خبر: ۱۸۶۵۹۱
۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۱/۳۱

ظرفیت پالایشگاها برای تولید بنزین و نفت‌ گاز به مصرف نزدیک شد
وزیر نفت :

ظرفیت پالایشگاها برای تولید بنزین و نفت‌ گاز به مصرف نزدیک شد

وزیر نفت با هشدار به نزدیکی مصرف بنزین و نفت‌ گاز به ظرفیت پالایشگاه ها گفت: درصورت کاهش ۵۰ درصدی مصرف سوخت بخش‌های مختلف،سالانه ۱۵۰ میلیارد دلار به دولت تحویل می شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جواد اوجی در جریان امضای تفاهم‌نامه وزارت نفت و شهرداری تهران گفت: ظرفیت پالایشی در زمینه تولید بنزین و نفت‌ گاز در حال نزدیک شدن به مقدار مصرف است که یکی از وظایف وزارت نفت تولید نفت، گاز و دیگر فرآورده‌های نفتی است تا امنیت انرژی تأمین شود.

وی افزود: ضرورت سرمایه‌گذاری در این صنعت روزبروز آشکارتر می‌شود و اگر اتفاق نیفتد تولید دچار مشکل می‌شود. سال گذشته در فصل سرد 850 میلیون متر مکعب در روز گاز شیرین در شبکه و روزانه 250 میلیون مترمکعب هم کسری گاز وجود داشت. به همین دلیل گازرسانی به صنایع و نیروگاه‌ها محدود شد تا گاز بخش خانگی و تجاری تامین شود.

این مقام مسئول با اشاره به رعایت نشدن مصرف بهینه انرژی در بخش‌های مختلف به‌ویژه خانگی ادامه داد: طبق برآوردها طی هشت سال آینده 80 میلیارد دلار باید در حوزه گاز سرمایه‌گذاری شود تا هدف تولید روزانه 1.4 میلیارد مترمکعب گاز محقق شود. سالانه 10 تا 12 درصد مصرف سوخت مایع افزایش می‌یابد. از این رو هم‌زمان که باید به فکر افزایش ظرفیت پالایشی بود، ضروری است از اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف به‌ویژه در بخش‌های خانگی و صنعتی غافل نشد.

اوجی گفت: بازدهی نیروگاه‌های تولید برق به‌طور میانگین در کشورهای پیشرفته بیش از 48 درصد است. بنابراین وزارت نفت مهار شدت مصرف انرژی را وظیفه می‌داند. زیرا سالانه 80 میلیارد دلار یارانه سوخت پرداخت می‌شود. صنعت نفت سال گذشته در مجموع 43 میلیارد دلار درآمد داشت. اگر مصرف سوخت در بخش‌های مختلف نصف شود می‌توان سالانه 150 میلیارد دلار به دولت تحویل داد.

به گفته وی، روزانه 92 میلیون لیتر سوخت مایع مصرف می‌شود که در صورت اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت می‌تواند درآمد مناسبی از محل صادرات این محصولات نصیب شود. سال گذشته یک لیتر سوخت نفت کوره در صنایع و نیروگاه‌های تهران استفاده نشد. بهینه‌سازی مصرف سوخت در بخش موتورخانه‌های بخش خانگی، گازسوز کردن خودروهای عمومی (هزینه هر خودرو برای وزارت نفت 12 میلیون تومان است) و موارد بسیار دیگر در دستور کار قرار دارد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ