کد خبر: ۱۸۹۱۹۳
۰:۰ - ۱۴۰۱/۲/۲۵

عرضه گواهی سپرده نفت در بورس و تفاهم‌نامه‌ ۳ میلیارد دلاری با ۴ پتروشیمی
معاون وزیر نفت خبر داد:

عرضه گواهی سپرده نفت در بورس و تفاهم‌نامه‌ ۳ میلیارد دلاری با ۴ پتروشیمی

معاون وزیر نفت از عرضه گواهی سپرده کالایی نفت در بورس و تفاهم‌نامه‌ ۳ میلیارد دلاری با ۴ شرکت پتروشیمی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن خجسته مهر در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی از برنامه افزایش سهم یک درصدی تولید ناخالص ملی به 5 درصد و با کمک شرکت های دانش بنیان خبر داد و گفت: صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر هم در دستور کار بوده و قرار است بخشی از منابع مالی به صورت سپرده‌گذاری با سود صفر در اختیار بانک‌ها قرار گیرد و برخی شرکت‌های دانش بنیان هم برای اجرای پروژه‌های مشخص به بانک ها معرفی شده‌اند.

وی ادامه داد: برای توسعه حداکثری میدان‌های مشترک و توانمندی شرکت‌های ایرانی، مرحله دوم میدان آزادگان شمالی و طرح درحال اجرای آزادگان جنوبی و مرحله دوم این میدان، قراردادی به ارزش 7.5 میلیارد دلار به مجموعه‌ای از شرکت‌های اکتشاف و تولید و بانک‌ها در قالب کنسرسیوم سپرده می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت افزود: هر شرکت توانمند می تواند در این کنسرسیوم که قرارداد آن در ماه‌های آینده به امضا می‌رسد حضور یابد. در این قرارداد یک شرکت E&P ایرانی تشکیل و بقیه شرکت‌های تأمین مالی و پیمانکاری، سهامدار این شرکت خواهند بود. همچنین تفاهم‌نامه‌ 3 میلیارد دلاری با 4 شرکت پتروشیمی امروز یکشنبه به امضا می رسد تا در بخش بالادستی نفت سرمایه گذاری کنند. این شرکت‌ها باید طی 6 ماه تا با بررسی اطلاعات میادین در اختیار، MDP را ارائه دهند.

خجسته مهر از طرح گواهی سپرده کالایی نفت با همکاری بانک مرکزی، بورس و سازمان برنامه و بودجه خبر داد و گفت: در این طرح با هدف تنوع در روش های فروش نفت، شرکت ملی نفت ایران ابزار جدیدی را در فروش با قابلیت بورس طراحی کرده و شیوه جدیدی برای سرمایه گذاری مردم و پس انداز و دارایی ها ایجاد می شود تا مردم اقدام به خرید اوراق بهادار با پشتوانه نفت کنند. جزئیات این طرح در آینده‌ نزدیک اعلام می شود.

به گفته وی، در شرایط تحریم 40 درصد به صادرات نفت ایران اضافه شد که در صورت لغو تحریم‌ها دو برابر خواهد شد. افزایش تولید نفت به 5.7 میلیون بشکه در روز، طرح کارشناسی است که میدان به میدان مشخص شده اما برای تحقق نیازمند 90 میلیارد دلار سرمایه گذاری است. در سفر رئیسی به روسیه، قراردادهایی قطعی به امضا رسید و درحال حاضر 5 میدان در ایران توسط روس ها در حال توسعه است و در آینده‌ای نزدیک هم توسعه دو میدان دیگر توسط روس ها آغاز می شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ