کد خبر: ۱۸۹۵۰۴
۰:۰ - ۱۴۰۱/۳/۴

پیش‌بینی فاجعه جهانی غذا در آینده نزدیک و نا اطمینانی ۱.۶ میلیارد نفر

پیش‌بینی فاجعه جهانی غذا در آینده نزدیک و نا اطمینانی ۱.۶ میلیارد نفر

افراد بدون اطمینان از غذای کافی به ۱.۶ میلیارد نفر و قحطی زدگان به ۲۵۰ میلیون نفر رسید و اثر کرونا، بحران انرژی، جنگ اوکراین با فاجعه غذایی بزرگ در آینده نزدیک همراه خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، نشریه اکونومیست اعلام کرد سیستم جهانی تضعیف شده غذا به دلیل شوک‌های ناشی از کرونا، بحران انرژی، جنگ اوکراین و تحریم‌های غرب علیه مسکو ، دچار فاجعه‌ای بزرگ خواهد شد.

براساس این گزارش، صادرات غلات و دانه‌های روغنی اوکراین عمدتاً متوقف شده و صادرات غلات روسیه نیز در معرض تهدید است. این دو کشور 12 درصد از تجارت غلات جهان را در اختیار دارند.

قیمت گندم نیز پیش‌تر 53 درصد نسبت به اوایل سال 2022 افزایش یافت، اوایل هفته جاری میلادی مدت کوتاهی پس از ممنوعیت صادرات مواد غذایی حیاتی توسط هند به دلیل موج شدید گرما، 6 درصد دیگر جهش کرد.

از ژوئیه سال گذشته تامین کنندگان روسی 16 درصد و تولیدکنندگان اوکراینی 10 درصد از صادرات جهانی گندم را تامین کردند. با این حال، درگیری هر دو کشور را مجبور به ممنوعیت صادرات غلات کرد.

در فوریه، روسیه صادرات گندم، چاودار، جو و ذرت را به خارج از اتحادیه اقتصادی اوراسیا EAEU تا 30 ژوئن محدود کرد. اوکراین نیز تنها بندر باقی مانده را در اودسا تعطیل کرد. قزاقستان از دیگر تامین کنندگان عمده غلات، صادرات را تا حد زیادی برای محافظت از منابع غذایی داخلی خود ممنوع کرد و باعث تشدید این وضعیت شد.

جمعیت افراد فاقد اطمینان از داشتن غذای کافی به 1.6 میلیارد نفر رسید. نزدیک به 250 میلیون نفر در آستانه قحطی هستند. صدها میلیون نفر دیگر ممکن است دچار فقر شوند.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل اخیراً هشدار داد ماه‌های آینده کمبود جهانی غذا سلامت بشر را تهدید می کند و این می‌تواند سال ها ادامه یابد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ