کد خبر: ۱۸۹۶۳۰
۱۵:۲ - ۱۴۰۱/۳/۷

دلایل تغییر مبنای محاسبه حقوق گمرکی واردات از ۱۹ به ۱۴‌درصد اعلام شد
توسط وزارت صنعت:

دلایل تغییر مبنای محاسبه حقوق گمرکی واردات از ۱۹ به ۱۴‌درصد اعلام شد

معاون دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت دلایل تغییر مبنای محاسبه حقوق گمرکی ورادات از ۱۹ به ۱۴‌درصد را اعلام کرد و توضیحاتی داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، نرگس باقری‌زمردی درباره علل تغییر مبنای محاسبه حقوق گمرکی اعلام کرد: موضوع تغییر نرخ محاسبه حقوق ورودی بر اساس قانون بودجه سال جاری اتفاق افتاده و این بند در قانون بودجه سال گذشته نیز آمده بود اما بنا به علل و مقتضیاتی همچون مشکلات ناشی از افزایش قیمت کالاها و تورمی که ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کرد، دولت قبل و دولت فعلی، نتوانستند آن را اجرا کنند.

قرار شد محاسبات و برنامه‌ریزی‌هایی برای کاهش سود بازرگانی انجام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده و فشار تورمی تا حد ممکن کاهش یابد این موضوع در سال‌ اتفاق افتاده و اجرا شده است. اتفاقی که سال ‌۹۷ درخصوص شرایط ارزی پیش آمد، باعث شد نرخ ثابتی اعلام شود در آن زمان ۴۲۰۰ هزار تومان تعیین شد و در همان زمان نیز بالاتر از قیمت ارز در بازار بود.

در آن مقطع، دلار ۳۸۰۰ ‌تومان بود اما نرخ بازار آزاد بیشتر بود و دولت وقت تصمیم گرفت نرخ ۴۲۰۰ ‌تومان را اعلام کند. نرخ ارزی آن موقع برای حقوق ورودی کالاها در نظر گرفته شد بیش از نرخ بانک بود اما بازار نرخ بالاتری داشت.

به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مرور تفاوت نرخ ارز زیاد شد به گونه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که نرخ نیما در سال ‌۹۷ و ۹۸ به ۸۵۰۰ تومان و ۱۱‌ هزار‌تومان رسید ‌و فاصله بین نرخی که دولت به‌عنوان ۴۲۰۰‌ تومان اعلام کرد با نرخی که در بازار بود و نرخی بانک به‌عنوان نرخ اعلام شده نیما، تفاوت فاحشی داشت و مشکلاتی را ایجاد کرد. یعنی کالایی با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد می‌شد و نرخ محاسبه هم  ۴۲۰۰ ‌تومان بود اما در بازار به نرخ آزاد به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دست مصرف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کننده می‌رسید ‌و در عمل ایجاد مفسده و رانت کرده بود.

سود بازرگانی همه کالاهایی که دارای حقوق ورودی پنج‌درصد هستند به صفر کاهش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یافته و برای بیش از ۵۰۰ ردیف تعرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای اعلام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده توسط وزارت جهاد کشاورزی بر اساس قانون بودجه سال جاری، کاهش حقوق گمرکی از چهار‌درصد به یک‌درصد رسید. همچنین حقوق ورودی برخی از این کالاها پنج‌درصد بوده یعنی چهار‌درصد حقوق گمرکی آن بر اساس قانون بودجه به یک‌درصد کاهش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یافته و سود بازرگانی آن نیز بر اساس مصوبه هیات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وزیران صفر شده بنابراین این اقلام با حقوق ورودی یک‌درصد وارد خواهند شد.

کالاهای مربوط به وزارت بهداشت شامل دارو و تجهیزات پزشکی نیز با اجازه وزارت بهداشت اگر حقوق ورودی آنها تا سال‌گذشته پنج‌درصد بوده اکنون برای واردات مشمول یک‌درصد حقوق ورودی می‌شوند.

اکنون برای تجهیزات پزشکی فهرستی و در کتاب مقررات صادرات و واردات برای شفافیت و آگاهی واردکنندگان مشخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده اما برای اقلام دارویی فهرستی اعلام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نشده که به‌عنوان مندرجات ذیل یادداشت فصول به متقاضیان اطلاع‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسانی شده و در صورت موافقت وزارت بهداشت، داروها نیز می‌توانند شامل این کاهش حقوق گمرکی شوند.

سال‌گذشته قانون بودجه ابلاغ شد، جلسات متعددی در کمیسیون ماده یک برای تغییر سود بازرگانی بود و چندین شیوه نیز مطرح بود اما به علت موضوع تغییر دولت، فشار تورمی احتمالی و جو روانی آن زمان این اتفاق در دولت قبل نیفتاد در دولت جدید نیز با توجه به تغییر کابینه نیاز به بررسی مجدد وجود داشت بنابراین دولت جدید نیز نتوانست سال‌گذشته به این جمع‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندی برسد و این کار به سال‌۱۴۰۱ موکول شد که در نهایت در سال جاری اتفاق افتاد.

میانگین حقوق ورودی سال‌ جاری، حدود ۱۹‌درصد بود که طبق مصوبه هیات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وزیران و پیشنهاد وزارت صنعت به ۱۴‌درصد کاهش یافت. همه تغییرات طبق قانون بودجه سال جاری و مصوبه هیات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وزیران به‌همراه اصلاحات نمانکلاتور سال ‌۲۰۲۲ شامل اصلاحات گسترده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای است در کتاب مقررات صادرات و واردات سال جاری اعمال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده و بزودی برای اطلاع و بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برداری واردکنندگان، صادرکنندگان، تولیدکنندگان و سایر ذی‌نفعان چاپ و منتشر خواهد شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام
 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ