کد خبر: ۱۹۲۵۱۲
۰:۰ - ۱۴۰۱/۵/۳

انتقاد از عملکرد وزارت صنعت برای دخالت در بورس و تنظیم بازارها
رییس انجمن مس مطرح کرد:

انتقاد از عملکرد وزارت صنعت برای دخالت در بورس و تنظیم بازارها

رییس انجمن مس با انتقاد از عملکرد وزارت صنعت گفت: هر زمان دولت در واردات، صادرات، تولید داخلی، بورس و قیمت گذاری دخالت می کند ، بازار را از تنظیم خارج می کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بهرام شکوری در خصوص عملکرد وزارت صنعت در تنظیم بازار به ایلنا گفت: اولین و بزرگترین مشکل فعالان حوزه معدن و غیر معدن، دخالت دولت در قیمت گذاری محصولات است. به طوری که تولید کنندگان لاستیک، لوازم خانگی، فولاد و حتی خودروسازان از این معضل اساسی رنج می برند.

وی افزود: مواد اولیه با ارز آزاد تهیه می شود ولی تولید کننده را مجاب می کنند محصول را با قیمت تعیین شده، تولید کرده و به فروش برساند که این امر غیر ممکن است. لذا اگر دولت در بازار دخالت نکند، بازار متعادل شده و مشکلات هم برطرف می شود. ولی وزارت صنعت متاسفانه این کار را نمی کند و در نتیجه این موضوع به یکی بزرگ ترین دغدغه های صنایع تبدیل می شود.

این فعال صنعت مس ادامه داد: سال های گذشته هم مشکل دخالت دولت در زنجیره فولاد وجود داشت. آن زمان موانعی بر سر راه زنجیره فولاد ایجاد شد مبنی بر اینکه تا نیاز بازار داخل تامین نشود اجازه صادرات داده نمی شود و عوارضی را در این خصوص وضع کردند اما فعالان حوزه پیشنهاد کردند تولید کنندگان محصول را در بورس عرضه کنند و اگر خریداری نداشت اجازه صادرات داده شود و اگر محصولی نباید صادر شود اجازه تولید بیشتر از نیاز داخل به آن داده نشود که تولید کنندگان فولاد محصول را در بورس عرضه کردند ولی متاسفانه وزارتخانه در بورس هم دخالت کرد.

شکوری عنوان کرد: بورس کالا، ساز و کار و مقررات شفاف و مشخصی دارد و وقتی در بورس دخالت می شود ساز و کار آن دچار خدشه می شود. لذا هر زمان و هر جایی که دولت در واردات، صادرات، تولید داخلی، بورس و قیمت گذاری دخالت می کند نه تنها تنظیمی صورت نمی گیرد بلکه بازار را از تنظیم خارج می کند. این یکی از معضلات اصلی همه فعالان اقتصادی بخصوص در حوزه معدن و صنایع معدنی است.

به گفته وی، نام گذاری سال های اخیر از سوی رهبری، اقتصادی مربوط به تولید بوده که اهمیت حوزه اقتصاد را نشان می دهد ولی متاسفانه این نام گذاری ها در بخش اجرایی فقط در حد شعار باقی مانده و دولت ها به آن توجهی نمی کنند و در راستای تحقق نام گذاری قدمی بر نمی دارند. هر چه محدودیت، ممنوعیت و موانع ایجاد شود، امضاهای طلایی یا فساد در سیستم ها بیشتر می شود و این محدودیت ها منافعی را برای عده ای ایجاد می کند و موجب فساد در بدنه بعضی از بنگاه های تولیدی و برخی از دستگاه های اجرایی می شود.

تلگرام اصلی بورس پرس :http://t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» احمدی | ساعت ۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۵/۳
0
0
پاسخ
راست میگه واللا
فملی رو بفروشید که اوضاع خیطه
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ