کد خبر: ۱۹۲۶۰۴
۰:۰ - ۱۴۰۱/۵/۵

اروپا بهترین متن توافق برای مذاکرات را تهیه کرد و هشدار داد / واکنش ایران
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا :

اروپا بهترین متن توافق برای مذاکرات را تهیه کرد و هشدار داد / واکنش ایران

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از تهیه بهترین توافق برای تسهیل‌ مذاکرات برجام و همراه با هشدار خبر داد که با واکنش ایران مبنی بر ارایه پیشنهاداتی همراه شد!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، آخرین تحولات مربوط به احیای برجام با مواضع اروپا و مسئولان ایرانی همراه شده و جوزپ بورل با انتشار یادداشتی در روزنامه فایننشال‌ تایمز اعلام کرد: اجرای کامل توافق به شدت تحت تأثیر خروج ترامپ و سیاست یکجانبه فشار حداکثری قرار گرفت که شکست خورد. هم زمان با وجود حداکثر تلاش اعضای باقی‌مانده، مردم ایران از عواید کامل رفع تحریم‌ها محروم ماندند.

جمع بندی بعد از ۱۵ ماه مذاکرات فشرده و سازنده در وین و تعاملات بی‌شمار با طرف‌های برجام و آمریکا این است که که فضا برای مصالحه‌های مهم اضافی به پایان رسیده و متنی روی میز گذاشته‌ شده که در آن رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای برای احیای برجام به تفصیل شرح داده شده‌اند.

این متن، بهترین توافق به عنوان تسهیل‌کننده مذاکرات است. توافق بی‌نقصی نیست اما به همه عناصر ضروری پرداخته شده و در بردارنده مصالحه‌های سخت حاصل‌ شده توسط همه طرف‌ها است. لازم است برای مغتنم شمردن این فرصت، تصمیمات گرفته شوند. هیچ جایگزین جامع یا موثر دیگری را در دسترس نیست.

اگر توافق قابل قبول نباشد باید منتظر بحران هسته‌ای خطرناک ماند. بنابراین مسئولیت مشترک همه این است که توافق به سرانجام برسد.

موضع ایران

علی باقری مذاکره‌ کننده ایرانی هم در توییتر اعلام کرد: طی هفته گذشته تبادل نظرهای جدی و سازنده‌ای با طرف‌های مقابل پیرامون مذاکرات وین انجام شد. هماهنگ‌کننده اروپایی، ایده‌هایی برای جمع‌بندی مذاکرات ارائه کرده و ایران هم ایده‌هایی برای جمع‌بندی مذاکرات هم از لحاظ شکلی و هم محتوایی، دارد که به اشتراک گذاشته می‌شود.

 ابراهیم رئیس‌ی هم گفت: ایران هرگز از میز مذاکره کنار نرفت و این غربی‌ها بودند که در حین مذاکرات با صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس، بحران ایجاد کردند. به نتیجه رسیدن مذاکرات بیش از همه چیز نیازمند اراده طرف مقابل است. موضوع ایران منطقی و عقلانی بوده و بدیهی است طرف مقابل هم اگر منطقی و عقلانی رفتار کند، مذاکرات می‌تواند منتج به نتیجه شود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه هم در تماس تلفنی با وزیرخارجه کویت، گفت: ایران امیدوار است آمریکا رویکردی واقع‌بینانه در پیش گیرد تا مذاکرات به مرحله نهایی برسد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه نیز در توییتر اعلام کرد: ایران در برجام بوده و هست. طرفی که برای بازگشت باید حسن نیت و التزام را ثابت کند، دولت آمریکا است. ایران همچنان دستیابی به توافقی مناسب، قوی و پایدار که منافع پیش‌بینی شده در برجام را برای ایران تضمین کند، متعهد است.  رسیدن به چنین توافقی به تصمیم و اراده آمریکا بستگی دارد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ