کد خبر: ۱۹۲۶۳۱
۰:۰ - ۱۴۰۱/۵/۶

دلایل بیرونی و درونی موثر در ریزش شاخص بورس و اقبال سرد سهامداران
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

دلایل بیرونی و درونی موثر در ریزش شاخص بورس و اقبال سرد سهامداران

کارشناس بازار سرمایه با اعلام دلایل بیرونی و درونی موثر در ریزش شاخص گفت: با عملکرد سه ماهه مطلوب شرکت‌های بورسی و تقسیم بالای سود نقدی در مجامع اما اقبال سرمایه‌گذاران به بورس سرد بود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فرهنگ حسینی درباره دلایل ریزش شاخص بورس در روزهای اخیر به فارس گفت: بورس در هفته‌های اخیر تحت تاثیر عوامل درونی و بیرونی شاهد نزول بود. پس از رسیدن شاخص کل بورس به سطح 1.6 میلیون واحدی، عرضه‌ها تشدید و رشد بازار متوقف و نزولی شد. از جمله عوامل موثر می‌توان به کاهش قیمت‌های جهانی اشاره کرد.

وی افزود: به دلیل سیاست‌های انقباضی و افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا و کاهش شدید رشد اقتصادی چین به حدود صفر درصد، انتظار کاهش تقاضا برای کامودیتی ها و به تبع آن کاهش قیمت آنها بوجود می‌آید. از آنجایی که بیش از دو سوم شرکت های حاضر در بورس تهران کامودیتی محور هستند، بصورت مستقیم سبب چشم انداز کاهش فروش و سودآوری شرکت‌ها می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: دو عامل اقتصاد کلان و تصمیمات صنایع به عنوان دلایل داخلی بر ریزش شاخص موثر است. در اقتصاد کلان، روند هفته‌های اخیر افزایش نرخ بهره در بازار بدهی و بازار بین بانکی بود و نرخ‌ها به بیش از 21 درصد رسید. افزایش نرخ بهره سبب کاهش جذابیت بازار سرمایه در مقایسه با بازار پول می شود و در عین حال هزینه مالی شرکت‌های تولیدی را افزایش می‌دهد. در نتیجه بطور همزمان، سرمایه‌ها از بازار سرمایه به بازار پول و سپرده‌ها رفته و به دلیل افزایش هزینه مالی، سود شرکت ها کاهش می‌یابد.

حسینی درخصوص اثر تصمیمات صنایع بر ریزش شاخص عنوان کرد: سیاست قیمت‌گذاری دستوری دولت سبب شده چند صنعت با وجود رشد شدید قیمت مواد اولیه و عوامل تولید، نتوانند افزایش نرخ متناسب محصول را دریافت کنند. بطور خاص، دو صنعت لاستیک و شوینده در سه ماه نخست سال زیانده شدند. زیانده شدن این صنایع که فناوری روز دنیا را در اختیار داشته و رقابت پذیری بالایی با محصولات و تولیدات خارجی مشابه دارند، سبب نگرانی سرمایه‌ گذاران این صنعت و حتی سایر صنایع شد. بدین ترتیب با وجود عملکرد سه ماهه مطلوب شرکت‌های بورسی و تقسیم بالای سود نقدی نسبت به سال قبل در مجامع سالانه شرکت‌ها اما اقبال سرد سرمایه‌گذاران به بورس رخ داد.

تلگرام اصلی بورس پرس :http://t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ