کد خبر: ۱۹۲۶۴۸
۰:۰ - ۱۴۰۱/۵/۶

لازمه حیات بورس واگذاری سهام دولت و عدم کنترل‌های دستوری است
فعال بازار سرمایه:

لازمه حیات بورس واگذاری سهام دولت و عدم کنترل‌های دستوری است

فعال بازار سرمایه با اشاره به لازمه حیات بورس با واگذاری سهام دولت و عدم کنترل‌های دستوری گفت: در آینده وضعیت فعلی اقتصاد مانند لاتاری خودرو و دخالت در قیمت‌گذاری کالاها مورد تمسخر قرار می گیرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شاهین چراغی با بررسی سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها از گذشته تا امروز مبنی بر تمرکز بر بازارهای کالایی با قیمت‌ گذاری دستوری‌ کالاها به سنا گفت: متاسفانه از سال ۱۳۶۰ با دولتی شدن اقتصاد، تصمیمات دستوری راهکار کنترل اقتصاد شده که بدون شک برخی از افراد در چنین تصمیم‌گیری‌ هایی ذینفع هستند.

وی افزود: دولت‌ها با شعار مهار یا کنترل تورم آغاز به فعالیت می‌کنند اما در نهایت با دستکاری در قیمت‌ها، اقتصاد را درگیر چالش ابرتورم‌ها می‌کنند. این رویکرد ایجاد فساد و رانت می‌کند در نتیجه باید یکبار برای همیشه به این پرسش پاسخ داد که آیا در نظام فعلی اقتصاد اساساً به بورس احتیاج هست یا خیر؟ با اعتقاد به اقتصاد آزاد و احترام به حقوق مردم، دولت یکبار برای همیشه باید واگذار سهام باشد و دست از کنترل‌های دستوری و خارج از نظم مبتنی بر عرضه و تقاضا بردارد.

این فعال بازار سرمایه ادامه داد: روال فعلی موجی از بی‌اعتمادی را در بورس و سایر بازارها ایجاد کرده که نتیجه آن خروج سرمایه از بازارهای مولد و روی آوردن به بازارهای سفته‌بازانه است. کالاها باید طبق قیمت‌های جهانی و میزان عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری شوند. زیرا قیمت‌گذاری دستوری ایجاد رانت و فساد می‌کند و اجازه ورود سرمایه‌های جدید را به بازارها نمی‌دهد. توسعه اقتصاد با صنایع کوچک شکل می گیرد اما در شرایطی که ریسک بالا و دخالت‌ های نابجا دولت وجود دارد این توسعه از کانال شرکت‌های کوچک و زود بازده نیز شکل نمی‌گیرد. دولت‌ها هرچه پیش می‌روند و درگیر اجرا می‌شوند، باید عاقلانه‌تر تصمیم بگیرند تا جریان عاقلانه بر مبنای توزیع ثروت پیاده شود.

به گفته چراغی، نتیجه حتمی دخالت در بازارها توزیع رانت است. تصمیمات اقتصادی نباید تبدیل به فکاهی و جوک برای نسل‌های آینده شود. همان گونه که رویکرد اقتصادی دهه ۶۰ مورد پذیرش نیست بدون شک در آینده بسیار نزدیک وضعیت فعلی اقتصاد مانند لاتاری خودرو و دخالت در قیمت‌گذاری کالاها مورد تمسخر قرار خواهد گرفت. وظیفه حاکمیت، دفاع درست از قشر آسیب‌پذیر است نه تصمیماتی که نتیجه نهایی آن رانت ایجاد می‌کند. باید از تصمیماتی که جذابیت سرمایه‌گذاری در بخش مولد اقتصاد را از بین می‌برد، پرهیز کرد. باید استراتژی دولت درخصوص جایگاه‌ صنایع روشن تا تکلیف بازارها مشخص شود که اقتصاد و بورس به عنوان آینه تمام نمای اقتصاد در مدار رونق قرار گیرد.

تلگرام اصلی بورس پرس :http://t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ