کد خبر: ۱۹۲۶۳۸
۰:۰ - ۱۴۰۱/۵/۸

۴ میلیارد دلار از صادرات گاز وصول شد / برنامه برداشت روزانه ۵۷۰ هزار بشکه نفت
وزیر نفت:

۴ میلیارد دلار از صادرات گاز وصول شد / برنامه برداشت روزانه ۵۷۰ هزار بشکه نفت

وزیر نفت با اشاره به برنامه ریزی برای برداشت روزانه ۵۷۰ هزار بشکه نفت از وصول چهار میلیارد دلار طی چهار ماه از صادرات گاز خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جواد اوجی در جلسه هیات دولت با بیان اینکه طی چهار ماه حدود چهار میلیارد دلار از صادرات گاز وصول شد، گفت: این رقم معادل کل وصول صادرات گاز در سال ۱۴۰۰ بود که نشان می‌دهد به تکالیف‌ در بودجه عمل شد. در هیات دولت مصوب شد میادین نفتی و گازی که ضریب بازیافت‌ کمتر از ۲۰ درصد دارند تا ضریب ۳۳ و ۳۴ درصد افزایش پیدا کند و دولت به وزارت نفت برای استفاده از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی اجازه داد.

وی افزود: تاکنون ۱۴ میلیارد دلار قرارداد و تفاهم‌نامه در بحث توسعه میادین نفتی و گازی وجود داشت که بخشی از این قراردادها با کشور روسیه امضا شد و در بحث توسعه میادین نفتی بخصوص میادین مشترک نفتی و گازی بود. خوشبختانه میادین نفتی آزادگان به عنوان بزرگترین میدان نفتی مشترک با عراق بالغ بر ۷ میلیارد دلار استفاده از توان و ظرفیت منابع مالی داخل را داشت که ۶ بانک و ۶ هلدینگ بزرگ اقتصادی مشارکت می‌کنند و در توسعه این میدان سهامدار می‌شوند.

این عضو کابینه ادامه داد: توسعه این میدان شروع شده و روزانه ۱۹۰ هزار بشکه نفت برداشت می‌شود. با برنامه ریزی وزارت نفت و استفاده از ظرفیت‌ های بخش‌های مختلف مالی بانک‌ها به برداشت روزانه ۵۷۰ هزار بشکه نفت خواهیم رسید. دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی بطور جدی در دستور کار است که هر خودرو بالغ بر ۱۱ تا ۱۲ میلیون تومان برای وزارت نفت هزینه دارد اما بصورت رایگان توسط هفت پیمانکار انجام می شود.

به گفته اوجی، بحث ال پی جی و استفاده از سوخت در جایگاه‌ها در انتظار تصویب در کمیسیون زیربنایی دولت است که به تامین سوخت جایگاه‌ها و ناوگان ترابری کمک می کند. تجارت فرآورده‌های سواپ گازی و نفتی با کشورهای همسایه در حال انجام است و بحث منع واردات فراورده‌ها وجود ندارد. با توجه به ظرفیت توسعه میادین و حوزه سوخت و پالایشگاهی متاسفانه سهم تجارت در منطقه کمتر از ۰.۲ درصد است. به همین دلیل این موضوع در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته و حتماً سهم مناسبی در همه این حوزه‌ها شامل حال خواهد شد.

تلگرام اصلی بورس پرس :http://t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ