کد خبر: ۱۹۲۷۱۱
۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۵/۹

هیچ جایگزین جامعی در دسترس نیست و زمان نجات برجام فرا رسید
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:

هیچ جایگزین جامعی در دسترس نیست و زمان نجات برجام فرا رسید

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به سود اقتصادی قابل توجه برجام و تقویت امنیت جهان، اعلام کرد هیچ جایگزین جامع در دسترس نیست و زمان تصمیم گیری برای نجات برجام فرارسیده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جوزپ بورل با انتشار متنی جدید در سایت اتحادیه اروپا اعلام کرد: هفت سال پیش پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل، آلمان، ایران و نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی، توافق دیپلماتیک مهم منعقد کردند. برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نتیجه بیش از یک دهه دیپلماسی فشرده در مورد برنامه هسته‌ای ایران بود و مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت. این توافق مستلزم اراده سیاسی قابل توجهی بود که سال ۲۰۱۵ به‌ویژه در ماه‌های پایانی مذاکرات منعقد شود.

تعامل دیپلماتیک اروپا به سال ۲۰۰۳ باز می گردد. زمانی که وزرای خارجه فرانسه، آلمان و بریتانیا برای اولین بار به تهران سفر کردند تا در مورد نگرانی های هسته ای با ایران گفتگو کنند. خاویر سولانا نماینده سابق اتحادیه اروپا در سیاست خارجی سال ۲۰۰۴ به آنها پیوست و سال ۲۰۰۶ موفق شد همه اعضای شورای امنیت را به حمایت از این تلاش وادار کند.

هدف همیشه این بوده که توافقی متعقد شود که به نفع همه باشد. یعنی به نفع اروپا، ایران و جهان. برجام در جولای ۲۰۱۵ منعقد، اجرا و حفظ شد. این توافق محدودیت‌های شدیدی برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران و گسترده‌ترین رژیم نظارت و بازرسی که تاکنون توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) اجرا شده  تضمین کرد.

اجرای برجام منجر به کاهش ۹۸ درصدی ذخایر اورانیوم غنی شده ایران و حذف هزاران سانتریفیوژ شد. علاوه بر این اعمال موقت پروتکل الحاقی آژانس  و سایر مقررات شفافیت برجام به آژانس اجازه می‌دهد تا هر سایت (اتمی) را که می‌خواهد در ایران بازرسی کند. در مقابل برجام دورنمای مزایای اقتصادی ناشی از لغو تحریم های آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل علیه ایران را فراهم کرد.

اجرای کامل این توافق به شدت تحت تاثیر تصمیم ترامپ در سال ۲۰۱۸ برای خروج آمریکا از آن و پیگیری کارزار یکجانبه فشار حداکثری قرار گرفت و اتحادیه اروپا و همه مشارکت کنندگان در این توافق با تصمیم آمریکا مخالفت کردند و فشار حداکثری دولت ترامپ شکست خورد. زیرا اتحاد جمعی مشارکت کنندگان این توافق را زنده نگه داشت و اکنون ادامه این کار (حفظ برجام) مهم‌تر از هر زمان دیگری است.

خروج آمریکا به طور چشمگیری منافع اقتصادی مورد انتظار برای ایران را کاهش داد و به همین دلیل است که برجام هرگز نتوانست ظرفیت کامل را به منصه ظهور بگذارد. این در حالی است که مردم ایران نیز از مزایای کامل لغو تحریم ها محروم شده اند.

پس از ۱۵ ماه مذاکرات سازنده و فشرده در وین و تعاملات بی‌شمار با اعضای برجام و آمریکا این نتیجه حاصل شده که فضا برای سازش و مصالحه‌های مهم دیگر تمام شده و متنی با جزئیات دقیق به لغو تحریم ها و گام های هسته ای مورد نیاز برای بازگرداندن برجام بر روی میز گذاشته که نشان دهنده بهترین توافق ممکن است که امکان پذیر است.

اکنون باید با از این فرصت منحصر به فرد برای موفقیت استفاده و ظرفیت بزرگ توافق (هسته‌ای) به منصه ظهور گذاشته شود. بنابراین هیچ جایگزین جامع یا مؤثر دیگری در دسترس نیست.

هر روزی که توافق وین به تاخیر می‌افتد منافع اقتصادی برای مردم ایران از طریق لغو قابل توجه تحریم‌های آمریکا و همچنین مزایای عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای برای جهان به تعویق می‌افتد. توافق وین سود اقتصادی و مالی قابل توجهی را به همراه خواهد داشت و همچنین امنیت منطقه ای و جهانی را تقویت می کند.

اکنون زمان تصمیم گیری های سیاسی سریع، برای پایان دادن به مذاکرات وین بر اساس متن پیشنهادی و بازگشت فوری به برجام کاملاً اجرا شده فرا رسیده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ