کد خبر: ۱۹۳۰۲۴
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۵/۲۲

روایت دبیر انجمن از وضعیت نامناسب زغال سنگ و اثر مخرب قیمت دستوری

روایت دبیر انجمن از وضعیت نامناسب زغال سنگ و اثر مخرب قیمت دستوری

دبیرانجمن زغال سنگ با معرفی دو شرکت مصرف کننده اصلی و چند آمار از تولید و واردات، گفت: وضعیت تولید این محصول با وجود مصرف ۳.۴ میلیون تنی و به دلیل قیمت گذاری دستوری مناسب نیست.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سعید صمدی درباره مشکلات زغال سنگ و با اشاره به ذخایر عظیم زغال سنگ ایران به دنیای اقتصاد اعلام کرد: ذخیره زمین‌ شناسی و قطعی زغال سنگ ایران ۱۴ و ۲. ۱میلیارد تن بوده و مصرف سالانه و تولید این محصول هم ۴. ۳ و ۷. ۱میلیون تن است. مابقی زغال سنگ مصرفی داخل از طریق واردات تامین می‌شود.

طبق آمار دقیق گمرک، سال گذشته ۶. ۱ میلیون تن زغال سنگ به ارزش ۵۷۰ میلیون دلار وارد شد. این درحالی‌‌ است که قیمت زغال سنگ در نیمه اول سال گذشته، پایین‌‌تر از قیمت فعلی بود و اگر با نرخ جهانی امروز محاسبه شود قطعا ارزش مقدار وارد شده، بالاتر خواهد بود.

در نتیجه با وجود منابع سرشار زغال سنگ، تراز تجاری زغال سنگ، منفی‌‌ و ایران وارد‌کننده است و اما وضعیت تولید به دلیل تکلیفی و دستوری بودن قیمت، مناسب نیست. در نتیجه با قیمت‌‌های فعلی، تجهیز و آماده‌‌سازی معدن جدید هم صرفه اقتصادی ندارد. تولید نیز معمولا مربوط به معادن فعال از ۲۰ سال گذشته است

قیمت پایه هر تن زغال‌‌ سنگ داخلی و وارداتی ۴ و ۹.۵ میلیون تومان بوده که نشان از فاصله‌‌ ۲.۵ برابری بین این دو نرخ دارد. بنابراین از دولت درخواست می شود این است قیمت‌‌ها واقعی شود. وضعیت این صنعت بدون نیاز به رانت و تنها با آزاد‌سازی قیمت‌‌ها بهبود و منجر به افزایش ضریب ایمنی و سرمایه‌‌گذاری خواهد شد.

در دنیا دو نوع زغال سنگ حرارتی و کک شو وجود دارد و در ایران، صنایع معمولا انرژی را از گاز و مشتقات نفتی تامین می‌کنند. زغال سنگ حرارتی مصرف بالایی ندارد و در تولید فولاد استفاده می‌شود. ذوب آهن و میدکو هم بزرگ‌ترین مصرف‌‌کنندگان زغال سنگ ایران هستند.

زغال سنگ را نمی‌توان به دو دسته خوب و بد تقسیم کرد اما می‌توان کلاس‌‌های جهانی مختلف مانند مرغوب و سخت را برای زغال سنگ تعریف کرد. زغال سنگ ایرانی تقریبا از نوع سخت و معادل متوسط جهانی و مناسب بوده و منابع و ذخایر مطلوبی کشف شده و فعلا نیازی به توسعه اکتشاف نیست اما در حوزه تولید، طرح‌هایی با حجم تولید حدود ۳. ۱ میلیون تنی پیشرفت ۱۰ و ۲۰ درصدی و بیشتر وجود دارد اما متاسفانه به دلیل نبود صرفه اقتصادی، بسیاری از این طرح‌ها موقتا متوقف شده‌‌اند.

از سوی دیگر اگر شخص یا شرکت سرمایه‌‌گذاری برای مشورت به انجمن زغال‌سنگ مراجعه کند و از میزان سودآوری سرمایه‌‌گذاری معادن پرس و جو کند، پاسخ منفی دریافت خواهد کرد. سرمایه‌‌گذاری در این صنعت تنها زمانی سرعت خواهد گرفت که روش قیمت‌گذاری تغییرات محسوسی کند.

تلگرام اصلی بورس پرس :http://t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ