کد خبر: ۱۹۳۰۴۷
۰:۰ - ۱۴۰۱/۵/۲۳

تحلیل بورس و مدیران صنعت تایر از قیمت های دستوری + سه راهکار و دو درخواست
در میز صنعت مطرح شد:

تحلیل بورس و مدیران صنعت تایر از قیمت های دستوری + سه راهکار و دو درخواست

مدیران عامل دو شرکت بورسی به همراه رئیس انجمن صنعت تایر با اشاره به آسیب‌ های قیمت گذاری دستوری و ۳ راهکار برون برفت از شرایط کنونی، دو درخواست به سازمان بورس مطرح کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس در پی  افت حاشیه سود صنعت تایر، سازمان بورس نشست میز صنعت را با حضور محسن خدابخش نایب رئیس هیات مدیره سازمان بورس، محمود گودرزی مدیرعامل بورس تهران، میثم فدایی مدیرعامل فرابورس، محسن انصاری مهیاری مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس، رییس انجمن تایر و جمعی از مدیران این صنعت برگزار کرد.

براساس این گزارش، محسن خدابخش با بیان اینکه افت حاشیه سود در صنعت تایر نگرانی‌هایی را برای سهامداران این شرکت ها در پی داشته، گفت: برآورده نشدن انتظار سهامداران از روند رو به رشد و کاهش سودآوری این شرکت ها دلیل اصلی برگزاری نشست میز صنعت بود.

کاهش سودآوری صنعت با بازگشت قیمت‌گذاری دستوری

حمید رضا عبدالمالکی رییس انجمن لاستیک و تایر با بیان اینکه آزادسازی قیمت‌ها در سال ۹۹ و خروج صنعت از قیمت‌گذاری دستوری، سبب افزایش سودآوری شرکت‌ها شد، گفت: سال گذشته روند سودآوری صنعت معکوس شد. چرا که برخلاف وعده‌های وزارت صنعت، تایر مجددا مشمول قیمت گذاری دستوری شد و سودآوری شرکت ها را نزولی کرد.

وی افزود: از آنجا که تایر کالای اساسی تلقی می شود، مشمول ستاد تنظیم بازار شد. این موضوع متاسفانه حاشیه سود صنعت را از ۲۸ به ۸ درصد رساند که لازم است وزارت صنعت پاسخگو باشد. ۴۰ درصد از حجم مواد اولیه این صنعت، وارداتی است که بسته به نرخ دلار و نفت از نوسان زیادی برخوردار است. حال با افزایش قیمت جهانی دلار و نفت، چگونه می توان قیمت نهایی محصول را ثابت نگه داشت؟

عبدالمالکی ادامه داد: علی رغم پیگیری های انجمن و درخواست افزایش ۷۰ درصدی محصول نهایی، ابتدا با افزایش ۵۷ درصدی موافقت شد اما در نهایت ستاد تنظیم بازار افزایش ۳۰ درصدی را مصوب کرد. در حالی که چنین افزایش قیمتی برای تداوم تولید لاستیک و تایر مقرون به صرفه نیست‌.

دو آسیب‌ قیمت‌گذاری دستوری

ایرج زمانی فرد مدیرعامل یزد تایر نیز با بیان اینکه منافع سهامداران این صنعت به خطر افتاده، گفت: کوچک شدن سرمایه سهامداران دغدغه مهمی است که باید به آن پاسخ داده شود و زمانی صنعت می‌تواند پاسخگوی سهامداران باشد که تداوم فعالیت داشته باشد در حالی که وضعیت به گونه‌ای است تدوام فعالیت صنعت دچار چالش و ریسک شده است.

وی افزود: تولید بیشتر با توجه به افزایش هزینه مواد اولیه و هزینه سربار افزایش قابل ملاحظه‌ای داشت. در شرایط کنونی، تولید بیشتر، افزایش زیان بیشتر را به همراه دارد و سیاست برخی از شرکت‌ها این است از تولید بکاهند تا زیان کمتری را متحمل شوند. متاسفانه کوچک‌تر شدن ابعاد صنعت با توجه به قیمت‌گذاری دستوری، امکان توسعه فناورانه را کاهش داده است. ثبت زیان در صورت‌های مالی شرکت‌ها، امکان تامین مالی از بانک ها را محدودتر کرد.

زمانی فرد ادامه داد: بطور میانگین، 74 درصد هزینه مواد اولیه (داخلی و وارداتی) افزایش یافته است. بخش دستمزد و سربار نیز افزایش 95 درصدی داشت . در چنین شرایطی ستاد تنظیم بازار با افزایش 30 درصدی محصول نهایی موافقت کرد که کاهش شدید حاشیه سود شرکت‌ها را به دنبال داشت. ضرورت حذف قیمت‌گذاری دستوری، تداوم عرضه تایر و آزادسازی کامل صادرات تایر ، سه راهکار برون برفت از شرایط کنونی است. از سازمان بورس درخواست می شود راهکارهایی برای تامین مالی از طریق بازار سرمایه و ابزارهای این موضوع در اختیار صنعت قرار دهد.

سازمان بورس پیگیر تدوام عرضه لاستیک در بورس کالا باشد

همچنین جمال میرزایی مدیرعامل لاستیک بارز با اشاره به اطلاع رسانی مشکلات موجود به وزرای صنعت و اقتصاد گفت: تاکنون راهکار عملی برای برون‌رفت از وضعیت کنونی ارائه نشده است. از ابتدای سال، عرضه تایر در بورس کالا ممنوع شد. از سازمان بورس درخواست می شود پیگیر تدوام عرضه در بورس کالا باشد. چرا که در بورس کالا کشف قیمت به درستی صورت می‌گیرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ