کد خبر: ۱۹۳۱۴۵
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۵/۲۵

مخالفت کارشناسی با ورود شرکت غذایی در صنعت خودرو / اهمیت اهلیت مدعیان

مخالفت کارشناسی با ورود شرکت غذایی در صنعت خودرو / اهمیت اهلیت مدعیان

کارشناس صنعت خودرو گفت: خودروسازی فرآیندی پیچیده است و برخورداری صرف زمین و سرمایه نمی‌تواند دلیلی برای خودروساز شدن باشد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سعید موحدی با بیان اینکه ایجاد قطب سوم خودروسازی و رقیب برای دو خودروساز بزرگ سنتی در سال‌های گذشته در حد یک آرزو و خیال برای مسئولان باقی مانده و تحقق آن نیازمند مولفه‌ها و مقدماتی است به ایرنا اعلام کرد:  زمانی باید به دنبال اضافه کردن ظرفیت‌ های تولید رفت که تقاضا زیاد بوده و ظرفیت‌های موجود پاسخگو نباشد.

ایران‌خودرو و سایپا ۲ میلیون دستگاه ظرفیت تولید دارند و با احتساب ظرفیت‌های سایر خودروسازان کوچک این رقم به ۲.۵ میلیون دستگاه می‌رسد. بیشترین میزان تقاضا برای خودرو در سال ۹۰ و به میزان ۱.۶ میلیون دستگاه بود. از آن زمان نیز اتفاقاتی همچون شکوفایی اقتصادی یا افزایش درآمد سرانه رخ نداده که انتظار افزایش تقاضا برای خودرو وجود داشته باشد.

عمده تقاضاهای امروز، سوداگرانه است و مردم می‌خواهند ارزش پول را حفظ کنند در حالی که اگر ظرفیتی وجود داشته و بلا استفاده است باید مورد استفاده قرار بگیرد. در شرایطی فعلی دو خودروساز بزرگ با زیاندهی مواجه شدند و اختلاف قیمت کارخانه‌ای و بازاری خودروها نیز فقط به جیب دلالان و واسطه‌ها می رود.

برای توسعه دو خودروساز بزرگ هزینه و زمان زیادی صرف شده و از نیروی انسانی توانمند برخوردارند اما برخی به دنبال رها کردن آنها و هزینه‌کردن در جای دیگر هستند. خودروسازی فرآیندی پیچیده است و صرف داشتن زمین، آوردن سرمایه، صحبت از آوردن پلتفرم جدید و غیره نمی‌تواند دلیلی برای خودروساز شدن باشد و پیش از هر چیز باید اهلیت سرمایه‌گذار مشخص شود.

کمترین تیراژ برای اقتصادی شدن یک پلتفرم، ۳۰۰‌ هزار دستگاه است و باید از حضور و مشارکت یک شریک توانمند خارجی و صاحب فناوری نیز بهره برد. باید در کنار موارد فوق، بانک ها، قطعه‌ سازی، شبکه فروش و خدمات پس از فروش و غیره شکل بگیرد تا از خودروسازی جدید صحبت کرد. ایجاد قطب سوم خودروسازی، پیش از هر چیز نیازمند خط رنگ و آستر است که هر یک فناوری خاص را داشته و نبود آنها به عنوان گلوگاه خطوط تولید محسوب می‌شود.

با عرضه تدریجی سهام دو خودروساز بزرگ ، بهتر است مدعیان تولید به‌جای فکر کردن به ایجاد قطب سوم با خرید بخشی از سهام ایران‌خودرو و سایپا در مدیریت آنها سهیم باشند. حل مشکلات این صنعت راهبردی، نیازمند تغییر قیمت گذاری، کاهش دخالت‌ها در این صنعت و خروج از زیاندهی است.

براساس این گزارش در هفته‌های اخیر نام یکی از گروه های صنایع غذایی برای تولید خودرو در رسانه‌های مختلف عنوان شده در حالی که به نظر می‌رسد این شرکت برای بازپرداخت بدهی ارزی به بانک توسعه صادرات، تلاش دارد با فروش سهام این بدهی را تسویه کند. این شرکت در دولت گذشته مجوز چنین فعالیتی را گرفته که با توجه به روابط حسنه با مقام‌های دولت گذشته، عجیب هم نیست.

تلگرام اصلی بورس پرس :http://t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ