کد خبر: ۱۹۳۱۷۶
۹:۲ - ۱۴۰۱/۵/۲۶

رضایت آمریکا، اروپا و روسیه از پاسخ های ایران و احتمال زیاد جلسه وزیران خارجه
در آخرین تحولات احیای برجام رخ داد:

رضایت آمریکا، اروپا و روسیه از پاسخ های ایران و احتمال زیاد جلسه وزیران خارجه

آمریکا، اروپا و روسیه، پاسخ های ایران را مثبت دانسته اند و احتمال حصول توافق با برگزاری جلسه کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران خارجه ، افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ارسال پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا برای پایان مذاکرات طولانی درحالی به گزنیه اول رسانه ها و افکار عمومی تبدیل شده که آخرین تحولات این موضوع مهم نشان می دهد اتحادیه اروپا واکنش ایران را سازنده ارزیابی کرده و احتمال حصول توافق، افزایش یافته و طی روزهای آینده وارد مرحله تازه ایی می شود.

براساس این گزارش، هرچند هنوز جزییاتی از پاسخ های تهران و واشنگتن منتشر نشده اما در ادامه اعلام برخی موارد، مشخص شده که ایران خواهان تضمین دریافت غرامت در صورت خروج مجدد آمریکا است.

به گفته محمد مرندی مشاور هیات مذاکره، ایران در صورت خروج مجدد آمریکا از برجام درخواست غرامت کرده است . چرا که باید مطمئن شود در صورت خروج رییس جمهور فعلی یا آینده آمریکا از توافق، آمریکا باید تاوان دهد. این بهترین راه برای محافظت از توافق است. در غیر این صورت تاریخ دوباره تکرار خواهد شد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم با اعلام دریافت و بررسی نظرات ایران از طریق اروپا، گفت: موضوعات بزرگ تا حد زیادی حل و فصل شده است.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا هم وعده داد پرونده پادمانی ایران در جلسه پیش رو شورای حکام در شهریور به شرط اعلام آژانس مبنی بر حل اختلافات، بسته خواهد شد.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات هم اعلام کرد: پیشنهادات ایران بسیار حرفه‌ای و منطقی بوده و توپ در زمین آمریکا است. مسئله تحقیقات آژانس حل و فصل شده و ایران در پاسخ به اروپا وارد این مبحث نشده‌اند . همچنین مسکو تضمین‌هایی دریافت کرده که با وجود تحریم‌ها می‌تواند به همکاری هسته‌ای با ایران ادامه دهد که رضایت بخش است. بنابراین به احتمال زیاد این هفته یا هفته آینده جلسه کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران برگزار می‌شود.

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس هم گفت: دو مطالبه اصلی ایران شامل اصل راستی‌آزمایی و ارائه تضمین توسط غرب پذیرفته‌ شد.

همچنین امروز علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی به همراه وزیر خارجه و نماینده ایران در مذکرات، رییس سازمان انرژی اتمی در جلسه غیر علنی مجلس ، آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم ها را اعلام و به به سئوالات نمایندگان پاسخ خواهند داد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ