کد خبر: ۱۹۴۳۹۰
۱۳:۹ - ۱۴۰۱/۶/۱

حجم اوراق گام به ۷.۵ هزار میلیارد در ماه رسید/ مسدودی آنلاین حساب‌ چک برگشتی
رئیس بانک مرکزی:

حجم اوراق گام به ۷.۵ هزار میلیارد در ماه رسید/ مسدودی آنلاین حساب‌ چک برگشتی

رئیس بانک مرکزی از راه‌اندازی سامانه محچک برای مسدودی آنلاین حساب‌های چک برگشتی خبر داد و گفت: حجم اوراق گام در ماه گذشته به ۷.۵ هزار میلیارد تومان رسید.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی صالح‌آبادی در مراسم رونمایی از سامانه محچک برای مسدودی حساب‌های چک برگشتی با حضور مدیران عامل بانک‌ها و معاون فناوری قوه قضائیه گفت: چک از ابزارهای مهم پرداخت بشمار می‌رود و باید با تعریف سامانه‌های مختلف مانند صیادی و محچک، اعتبار و اعتماد را به این ابزار پرداخت برگرداند.

وی افزود: سامانه محچک یکی از پیچیده‌ترین سامانه‌های بانکی است که با همکاری متخصصان بانک مرکزی، بانک ها و قوه قضائیه راه‌اندازی شده و از این پس مقامات قوه قضائیه و قاضی تأیید احکام می‌توانند بصورت برخط بر موجودی‌های حساب بانکی افرادی که چک بلامحل کشیدند دسترسی پیدا کرده و به میزان کسری موجودی چک از حساب‌ دارنده چک مسدود کنند. با راه‌اندازی ابزارهای مختلف و برگشت اعتبار به چک، حجم پرونده‌ها در قوه قضائیه کم می‌شود و مقام قضائی مانند مدیران بانک‌ها می‌تواند حساب‌های فردی که چک بلامحل کشیده را بصورت آنلاین مسدود کند.

این مقام مسئول ادامه داد: با راه‌اندازی سامانه محچک در ماه‌های آینده یا از سال آینده معضلی به نام چک نخواهیم داشت و مردم می‌توانند با وارد کردن شماره سریال چک‌ها در سامانه بانک مرکزی از اعتبار صادرکننده چک مطلع شوند.

صالح‌ آبادی گفت: حجم اوراق گام بانک مرکزی در 1.5 سال و ماه گذشته به 8.8  و 7.5 هزار میلیارد تومان رسید. تولیدکنندگانی که دارای اعتبار نزد بانک ها هستند برای خرید مواد اولیه مورد نیاز به جای پرداخت نقدی به فروشنده اوراقی به نام گام می‌پردازند که با تضمین بانک صادر شده و می‌تواند حتی قبل از سررسید اوراق آن را در بازار سرمایه به فروش رسانده یا اصطلاحاً تنزیل کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ