کد خبر: ۱۹۴۳۹۱
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۶/۱

تحریم محصولات پتروشیمی به دو دلیل بعید است/ آمار فروش ۶۶ شرکت پتروشیمی

تحریم محصولات پتروشیمی به دو دلیل بعید است/ آمار فروش ۶۶ شرکت پتروشیمی

وزیر نفت با اشاره به روش های جدید افزایش فروش نفت و چند برنامه مهم، تحریم محصولات پتروشیمی را به دو دلیل بعید دانست و آمار فروش ۶۷ شرکت پتروشیمی را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جواد اوجی درباره مهمترین اقدامات یک ساله وزارت نفت و برنامه های آینده در برنامه تلوزیونی اعلام کرد: بازاریابی برای افزایش فروش نفت و میعانات گازی از همان روزهای نخست دولت شروع و با ایجاد تنوع در قراردادها و بازاریابی‌ها، فروش افزایش یافت و با مشتریانی از آمریکای لاتین، آسیا و حتی اروپا قرارداد بسته شد.

شناسایی پالایشگاه‌های فراسرزمینی و استفاده از ظرفیت خالی آنها برای پالایش نفت خام از دیگر روش‌های فروش نفت و میعانات گازی بود و  هم‌ اکنون ۸۰ درصد از فروش نفت خام نقدی انجام می‌شود و پول نفت تمام و کمال گرفته‌ می شود. بنابراین فروش روزانه میعانات گازی از ۷ هزار بشکه در روزهای اول دولت به رکورد ۲۳۰ تا ۲۴۰ هزار بشکه رسید. همچنین از ۱۲ نفتکش غول‌پیکر جدید خریداری شده برای ذخیره‌سازی استفاده نشد و بلکه از ۸۷ میلیون بشکه نفت خام روی آب، ۴۷ میلیون بشکه صادر یا در داخل تبدیل به ارزش افزوده شد.

شراکت ۶ بانک و ۶ هلدینگ بزرگ در میدان آزادگان و چند برنامه دیگر

۶ بانک و ۶ هلدینگ بزرگ از جمله هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس، سرمایه‌گذاران میدان مشترک آزادگان هستند. برای پروژه ۷ میلیارد دلاری با ظرفیت تولید ۱۹۰ هزار بشکه در روز طی ۶ تا ۷ سال هم باید اقداماتی انجام شود. همچنین برنامه دولت برای ساخت پالایشگاه به بودجه ۱۴۰۱ اضافه و توسط مجلس تصویب شد.

عملیات طرح ساخت پتروپالایشگاه شهید قاسم سلیمانی با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه‌ نفت در کنار پالایشگاه ستاره خلیج فارس از دو ماه پیش شروع و در فرصت کوتاهی تسطیح زمین ، شرکا و ترکیب هیئت مدیره مشخص شد که با شراکت چهار بانک، چهار هلدینگ بزرگ و سهامداری وزارت نفت به‌ پیش می‌رود.

طرح احداث پالایشگاه مروارید مکران هم دیگر طرح کلیدی است که با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت و اعتبار ۷ تا ۸ میلیارد دلاری، حدود ۶۰۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایشی اضاه خواهد کرد.

تحریم محصولات پتروشیمی به دو دلیل بعید است

تحریم‌ها تنها نفت‌خام و میعانات گازی را شامل می‌شود اما تحریم فرآورده و محصولات پتروشیمی به دلیل نیاز دنیا و عدم شناسایی محصولات صادره ممکن نیست. به همین دلیل سال گذشته حدود ۶۶ شرکت پتروشیمی ۱۲.۵ میلیارد دلار محصول عرضه کردند.

بنابراین احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه، مفید و چند حسن بزرگ از جمله جلوگیری از خام و ارزان فروشی دارد و دشواری فروش روزانه ۶۰۰ هزار بشکه نفت را هم ندارد و منجر به تأمین امنیت انرژی و سوخت موردنیاز داخل، ایجاد ارزش افزوده و اشتغال‌آفرینی و ارز آوری می شود.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ