کد خبر: ۱۹۵۲۱۲
۰:۰ - ۱۴۰۱/۶/۲۹

سرمایه‌گذاری مردم در املاک با خرید واحدهای صندوق املاک و مستغلات
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

سرمایه‌گذاری مردم در املاک با خرید واحدهای صندوق املاک و مستغلات

کارشناس بازار سرمایه گفت: صندوق املاک و مستغلات بورسی با سرمایه‌ گذاری بر روی املاک ساخته شده، بازسازی و فروش، تغییر کاربری یا اجاره املاک، دارندگان واحدها را در بازده این‌ سرمایه‌گذاری‌ سهیم می کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احسان مرادی با اشاره به ثبت نخستین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات در اداره ثبت شرکت ها به ایرنا گفت: در حوزه سرمایه‌گذاری بر روی املاک و مستغلات دو نوع صندوق زمین و ساختمان و املاک و مستغلات وجود دارد. صندوق‌های زمین و ساختمان با جذب منابع مردم، اقدام به ساخت بر روی زمین‌های دارای پروانه ساختمانی و فروش واحدهای احداث شده می‌کنند.

وی افزود: مشکل صندوق‌های زمین و ساختمان این است که در زمان اتمام پروژه ساختمانی ممکن است فروش واحدها ساخته شده زمان‌بر باشد و بازده موثر مشارکت‌کنندگان را کاهش دهد. همین نقطه ضعف، راه‌اندازی صندوق‌های املاک و مستغلات را ضروری می‌کند. صندوق املاک و مستغلات بورسی بر روی املاک ساخته شده سرمایه‌ گذاری می‌کند و با بازسازی و فروش، تغییر کاربری املاک یا اجاره دادن این املاک و... می‌تواند دارندگان واحدها را در بازده این‌گونه سرمایه‌گذاری سهیم کنند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در بازارهای مالی تلاش می‌شود برای تمامی سلایق، ابزارسازی صورت بگیرد و صندوق‌های املاک و مستغلات برای اشخاصی که تمایل به سرمایه‌گذاری در بازار املاک دارند، ابزار بسیار مناسبی خواهد بود. طبیعتاً هرچه تنوع ابزارهای بازار سرمایه افزایش یابد، سرمایه‌ گذاران بیشتری را هم می‌توان در این بازار جذب کرد.

وی درخصوص امکان راه‌اندازی صندوق‌های املاک و مستغلات برای واگذاری املاک مازاد بانک‌ها توضیح داد: حتماً بانک‌ها هم امکان عرضه املاک مازاد را از طریق صندوق‌های املاک و مستغلات خواهند داشت. اما قیمت کارشناسی املاک با نرخ معاملاتی متفاوت و ممکن است در فرآیند قیمت‌گذاری املاک، ریسکی متوجه عرضه‌کنندگان املاک یا خریداران واحدها شود. البته که سازمان بورس روی قیمت‌گذاری املاک نظارت دارد تا هم منافع عرضه‌کنندگان و هم منافع خریداران واحدها حفظ شود.

مرادی اضافه کرد: صندوق‌های املاک و مستغلات می‌توانند از نوع صندوق‌های ETF یا از نوع صندوق‌های صدور و ابطالی باشند که با توجه به ماهیت پرتفوی این صندوق‌ها، نوع صدور و ابطالی روش مناسب‌تری خواهد بود. چرا که نوسان ارزش NAV این صندوق‌ها در کوتاه‌ مدت، احتمالاً زیاد نخواهد بود. این صندوق‌ها دارای بازارگردان بوده و ریسک نقدشوندگی نخواهند داشت. امکان اجاره پرتفوی املاک صندوق‌ها و پرداخت سهم اجاره‌بها به دارندگان واحدها بصورت دوره‌ای نیز وجود دارد و هم می‌توان اجاره‌بها را صرف سرمایه‌گذاری‌های دیگر کرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ