کد خبر: ۱۹۵۵۴۹
۰:۱ - ۱۴۰۱/۷/۱۱

حواشی منفی و هشدار بزرگ بورس و ترجیح سهامداران به فروش
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

حواشی منفی و هشدار بزرگ بورس و ترجیح سهامداران به فروش

کارشناس بازار سرمایه با بررسی روند معاملات در دو هفته اخیر و چند حاشیه منفی و هشدار بزرگ، اعلام کرد : ترجیح اکثر سهامداران فروش دارایی ها و خروج است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احمد اشتیاقی با انتشار مطلبی با عنوان "ایست معاملاتی در بورس" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: بازار سهام در دومین هفته مهر با قرارگرفتن در سراشیبی سقوط، فضای ملتهبی تجربه کرد و در نخستین روز هفته بیش از ١۵‌ هزار واحد از شاخص کاسته شد و با ایستادن در یک‌‌‌‌‌‌‌‌ میلیون و ۳۳۰‌ هزار واحدی مجددا در مسیر نزولی قرار گرفت.

این در حالی است که با عنایت به سبزپوشی نماگرهای بورسی در پایان هفته قبل به‌ نظر می‌رسید ‌با ثبات ایجاد‌ شده در شرایط، نماگر بازار سهام به تدریج به سمت میانه کانال ١.۳ میلیون واحدی حرکت کند اما بنا به دلایلی این مهم رخ نداد.

بازار سهام هفته قبل را با امیدواری بیشتری آغاز کرد. افزایش موج جدیدی از اطمینان به آینده مسائل مرتبط با مذاکرات هسته‌ای و مباحث کلان اقتصادی با اثرگذاری بر روند بازار سهام تبعاتی همچون افزایش تقاضای موثر در برخی سهام بویژه نمادهای خودرویی و بانکی برجای گذاشت. به‌طوری‌که نمادهای مذکور که در روزهای ماقبل رو به افول گذاشته بودند با چراغ‌ سبز سرمایه‌گذاران روبرو شدند. بورس تهران در مواجهه با مخابره سیگنال‌های مختلف از آن‌ سوی مرزها با قدرت هرچه تمام واکنش نشان داده است.

به دلیل اهمیت چنین رویدادی بر سرنوشت بازارهای دارایی، توقف روند مذاکرات و مسکوت‌‌‌‌‌‌‌ ماندن آن وضعیت جدیدی در مسیر حرکتی بازارها ایجاد می کند. همزمان با کمرنگ‌ شدن سیگنال‌های مثبت برجامی، بازار سرمایه با ورود به مرحله احتیاطی بلاتکلیفی جدیدی در مسیر سرمایه‌گذاران قرار داد. این مسئله در جریان داد و ستدها به‌ وضوح قابل‌ رویت بود و نمادهایی که در هفته قبل به امید خوش‌بینی‌های ایجاد‌ شده مورد اقبال قرار گرفته بودند، شنبه تحت‌ تاثیر اخبار منفی حول‌ مذاکرات برجامی عقب‌نشینی کردند. همین امر باعث شد تا شرایط این گروه‌ها مساعد نباشد و این متغیر کماکان سایه سنگین بر فضای معاملات را حفظ کند.

در چنین مواقعی هرگاه بازارهای دارایی تحت‌تاثیر مهم‌ترین متغیر اثرگذار بیرونی (پرونده برجام) از حرکت باز‌ می‌‌‌‌‌‌‌ایستند، سایر عوامل دیگر نیز به کمک عامل اصلی آمده و جان بازارهای گوناگون بویژه بورس را گرفته و بر روند رکودی تقاضا می‌کوبند.

با توجه به اینکه آینده بسیاری از سهام به آینده برجام گره‌ خورده، عواملی چون کاهش قیمت‌های جهانی و افزایش بی‌‌‌‌‌‌‌اعتمادی به سرمایه‌گذاری‌ها، تداوم روند کاهشی ارزش معاملات خرد را رقم زده و این بازار را با حواشی منفی مواجه کرده است. در شرایطی که روند معاملات کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در بازارهای جهانی تحت‌‌‌‌‌‌‌ تاثیر چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز رکودی آینده مرتبا در حال نوسان است، تحرکات بازار به سمت فروش‌های تهاجمی رغبت بیشتری نشان می‌دهد.

تحلیل وضعیت فعلی بازار سهام نشان می‌دهد بورس‌ بازان با رصد عوامل اثرگذار و دورنمایی که در پیش دارند، ترجیح می‌دهند فروشنده باشند. بنابراین سرمایه‌ گذاران تحت‌‌‌‌‌‌‌تاثیر چنین شرایطی قادر به تصمیم‌گیری درست نیستند و ترجیح می‌دهند در اکثر مواقع در قالب فروشنده ظاهر شوند. روندی که بازار سهام نشان داد می‌تواند سمت و سوی ضعیفی به ادامه جریان معاملاتی در روزهای آینده ببخشد.

نبود پول در بازار، هشدار بزرگی محسوب می‌شود و می‌تواند به موج‌های ریزشی دیگری تبدیل شود. فارغ از این مسائل برخی ابهامات از سوی سیاست گذار پولی ازجمله ابهامات مرتبط با نرخ بهره به نوسان‌های ایجاد‌ شده کوتاه‌‌‌‌‌‌‌ مدت دامن زده و شاخص را به سمت نزول بیشتر هدایت می‌کند. پا فشاری سیاست گذار بر دستورالعمل‌های مبهم همراه با اظهارات ضد‌ و نقیض، شوک‌های نزولی به بازار سهام وارد کرده و سبب دورشدن آن از وضعیت تعادلی می‌شود.

این موارد از ورود پول و منابع جدید به بازار جلوگیری می‌کند. عدم‌‌‌‌‌‌‌ تزریق پول در کنار خروج معنادار دارایی‌های ریالی از سنگین‌‌‌‌‌‌‌تر شدن سایه رکود بر بازار و امکان سقوط بیشتر قیمت سهام حکایت می‌کند. ثبات نسبی وضعیت متغیرهای کلان داخلی و خارجی اثرگذار بر سودآوری شرکت‌ها موجب‌‌‌‌‌‌‌شده تا خریداران برای حضور در بورس تهران با تردید مواجه باشند.

سرمایه‌گذاران معمولا با ورود به نیم‌سال دوم با دغدغه کسری‌ بودجه دولت و راهکارهای جنجالی تامین‌ مالی دولت مواجه اند. با این‌حال نباید از P/ E مناسب شرکت‌ها در مقطع کنونی غافل بود. با استناد به سودآوری شرکت‌ها و مدنظر قرار دادن نرخ دلار نیمایی به‌ نظر می‌رسد بازار جایی برای عقبگرد جدی ندارد اما با توجه به کمبود پول امکان از دست‌رفتن حمایت‌های بیشتر وجود دارد. با قرارگرفتن در چنین فضایی به‌نظر می‌رسد بورس تحت‌تاثیر متغیرهای موثر و انتظارات ماه‌های آینده با ایست معاملات و حتی ریزش قیمت‌ها مواجه شود.

به‌‌‌‌‌‌‌رغم وجود برخی فرصت‌ها‌‌‌‌‌‌‌ تعدد ریسک‌های گوناگون مانع از آن می‌شود فعالان اقتصادی دارایی‌های ریالی را وارد بازار سهام کنند. همین امر سبب‌‌‌‌‌‌‌ شده طی هفته‌‌‌‌‌‌‌های اخیر شاخص بورس، نوسان‌های منفی شدیدی را به فعالان بازار سهام تحمیل کند.

بررسی تکنیکالی نمودار شاخص‌‌‌‌‌‌‌ هم حاکی از ناتوانی خیز به ارتفاعات بالاتر است. در حالی‌ شواهد از امکان افت قیمت خبر می‌دهد و انتشار عملکرد ۶ ماهه شرکت ها می‌تواند به روزهای کم‌فروغ بورس جانی تازه ببخشد. بسیاری از فعالان هم این روزها چشم به سامانه کدال دوختند و منتظر دریافت گزارش کامل شرکت ها هستند. گزارش‌هایی که می‌تواند شرایط بنیادی و سود و زیان شرکت‌ها را به‌ درستی در معرض دید سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران قرار دهد.به هر روی باید دید بورسی‌ها تا چه میزان نسبت به انتشار گزارش‌های جدید انعطاف نشان می‌دهند.

تجربه بازارهای سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد، عوامل موثر مبهم با چشم‌انداز نا مشخص بیش از هر اتفاق دیگری سرمایه‌گذاران را نسبت به ورود بازارهای مختلف مردد می‌کند. سرمایه‌گذاران در مواجهه با چنین شرایطی نه‌تنها توانایی در مقابل روندهای فرسایشی و نامنظم را از دست داده، حتی با فراری‌ شدن از جریان درست معاملاتی به سمت بازارهای غیرمولد ترغیب می‌شوند. بازارهایی که نسبت به بازارهای سرمایه‌گذاری مولد از ریسک کمتری برخوردارند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ