کد خبر: ۱۹۷۰۳۳
۰:۰ - ۱۴۰۱/۸/۲۵

چند آمار وزارت اقتصاد برای رد نشانه‌های ونزوئلایی شدن اقتصاد ایران

چند آمار وزارت اقتصاد برای رد نشانه‌های ونزوئلایی شدن اقتصاد ایران

وزارت اقتصاد با چند آمار، نشانه‌های ونزوئلایی شدن اقتصاد ایران را رد و برنامه های دولت برای کاهش نرخ تورم را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، وزارت اقتصاد اعلام کرد: برخی با اتکا به بعضی آمار‌ها از جمله حجم 5.59 هزار میلیارد تومانی نقدینگی، تورم بیش از ۴۰ درصدی و درصد تغییرات ۷۰ درصد قیمت اقلام خوراکی را نشانه‌های در حال آشکارتر شدن ونزوئلایی شدن اقتصاد  دانسته اند. آمار‌های نگران‌کننده‌ای از اقتصاد ایران که درحال معکوس شدن است و از روند چند ساله‌ای که عوامل ایجاد این آمار‌ها مهار نشده بود، سیاست دولت کنترل این عوامل است.

براساس این گزارش، کنترل رشد نقدینگی، پرهیز از پولی سازی کسری بودجه از طریق هماهنگی، پیگیری برنامه اصلاح نظام بانکی و کنترل بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی، ثبات بخشی به بازار ارز، مدیریت انتظارات تورمی، نظارت بر تغییرات قیمت کالا‌ها و خدمات و تامین مناسب کالا‌های اساسی و مواد اولیه و واسطه‌ای لازم برای بخش تولید از اقداماتی است که دولت در برنامه‌ها برای کاهش نرخ تورم و استمرار اتخاذ کرده است.

در نتیجه این اقدامات و درحالی تورم همگام آغاز بکار این دولت بر اساس گزارش مرکز آمار به ۴۵.۸ درصد در شهریور سال گذشته رسید که تورم از آن مقطع زمانی به بعد روند نزولی داشته و به ۳۸.۷ درصد در پایان اردیبهشت سال حاری رسید که بیانگر کاهش ۷.۱ درصدی است. همچنین تورم نقطه به نقطه  با ۸.۱ درصد کاهش از ۴۳.۷ در شهریور سال قبل به ۳۵.۶درصد در فروردین‌ سال جاری رسید.

به دنبال اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها و حذف تخصیص ارز ترجیحی روند حرکتی نرخ تورم نقطه به نقطه در چهار ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ با روند افزایشی مواجه شد و این افزایش تا تیر ادامه یافت اما با تخلیه تورم ناشی از اجرای این طرح تورم نقطه به نقطه در مرداد و شهریور سال جاری با کاهش همراه شد. روند تورم ماهانه هم به همین ترتیب کاهشی شد و از ۳.۹درصد در شهریور سال گذشته به ۱.۳درصد در اسفند  همان سال رسید البته در این مورد هم در ماه‌های اول روند افزایشی بود و در ادامه طی ماه‌های تیر و مرداد با کاهش همراه بود.

همچنین تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها که به بیشتر از ۷۰ درصد رسیده با کاهش ۴.۷ درصدی نسبت به ماه گذشته مواجه شد. رشد نقدینگی دوازده‌ ماهه هم از ۴۰.۵درصد در پایان شهریور قبل با طی روندی نسبتاً کاهشی در شهریور جاری ۳۷.۵درصد بود. حدود ۲.۵ درصد از رشد نقدینگی مربوط به اضافه شدن اطلاعات خلاصه دفترکل دارایی‌ها و بدهی‌های بانک مهر اقتصاد به اطلاعات سپه به‌واسطه ادغام فاقد آثار پولی است که با حذف آن نرخ رشد نقدینگی در پایان شهریور نسبت به پایان شهریور سال قبل ۳۵ درصد خواهد بود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ