کد خبر: ۱۹۷۰۳۴
۰:۰ - ۱۴۰۱/۸/۲۵

راهکار کمبود گاز شرکت های پتروشیمی و طلب ۳۰ هزار میلیاردی + پیش بینی
دبیر انجمن صنعت پتروشیمی مطرح کرد:

راهکار کمبود گاز شرکت های پتروشیمی و طلب ۳۰ هزار میلیاردی + پیش بینی

دبیر انجمن صنعت پتروشیمی با اعلام راهکار کمبود گاز و طلب ۳۰ هزار میلیارد تومانی بابت عرضه اوره از سال ۹۸ پیش‌بینی کرد: سال جاری پتروشیمی‌ها ۱۷ میلیارد دلار صادرات خواهند داشت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احمد مهدوی ابهری با بیان اینکه با دیدگاه نگاه توسعه اقتصادی پایدار باید به صنعت پتروشیمی توجه کامل داشت، اعلام کرد: پتروشیمی در دهه 90 در تحریم اولیه و جنگ اقتصادی قرار داشت و بعد از خروج ترامپ از برجام نیز مورد تحریم شدید قرار گرفت اما با صادرات، تولید و ارزاوری به کمک اقتصاد آمد.

با حرکت به سمت استفاده از فناوری جدید، محصولات پتروشیمی به ارزش افزوده بیشتر تبدیل می‌شوند. این صنعت در زندگی مردم نقش برجسته‌ ای دارد و روز بروز نیاز بیشتر می‌شود. با توجه به منابع غنی هیدروکربوری باید این صنعت را گسترش داد.

صادرات غیرنفتی در نیمه نخست سال 39.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت که باید توسعه یابد تا به اهداف 1404 و تولید 135 تا 140 میلیون تن رسید. 17 هزار شرکت صنعتی پایین دستی وابسته به این صنعت هستند. بالغ بر 6 تا 7 میلیارد دلار محصول در داخل فروخته و به مصرف صنایع تکمیلی و تبدیل به کالای نهایی و صادر می شود.

پیش بینی می شود سال جاری پتروشیمی‌ها 15 میلیارد دلار به نیما تزریق می‌کنند و 17 میلیارد دلار هم صادرات خواهیم داشت. از 24.2 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی طی سال جاری، 9.6 میلیارد دلار مربوط به پتروشیمی بود. تولیدات و صادرات در 7 ماه سال گذشته 38.6 و 15.5 میلیون تن بود که در مدت مشابه سال جاری با رشد 7 و 13 درصدی به 41.5 و 17.5 میلیون تن رسید. ارزش دلاری نیز از 8.3 به 10.8 میلیارد دلار رسید.

تا 22 آبان 9.6 میلیارد دلار ارز به نیما تزریق شد. در نیمه نخست سال، 2.05 میلیون تن مواد پلیمری به بورس تحویل شد در حالی که این رقم سال گذشته 1.6 میلیون تن بود و با رشد 22.5 درصدی روبرو شد. در حوزه غیر پلیمری‌ها نیز سال جاری 1.2 میلیون تن از محصولات در بورس کالا فروخته شد که در سال گذشته 1.05 میلیون تن بود.

هر کیلو اوره 13 هزار تومان از سوی پتروشیمی ها به بخش کشاورزی عرضه در حالی که گاز با نرخ متر مکعبی 4 هزار تومان دریافت می شود و در نهایت نیز بخش زیادی از این محصول به دیگر کشورها قاچاق می شود. سازمان برنامه باید در بودجه سنواتی مطالبات را پیش بینی کند اما این کار را نکرده است. اینها به فضای کسب و کار لطمه می زند. حقوق سهامدار خارجی نیز پرداخت نشده و با این شرایط چگونه انتظار می رود سرمایه گذار خارجی ورود کند؟ 30 هزار میلیارد تومان فقط بابت عرضه اوره طلب داشته که از سال 98 تاکنون جمع شده است.

تراز سوخت گاز منفی است و برای عبور از این وضع دو راهکار وجود دارد یکی سرمایه گذاری در میادین گازی و دیگر صرفه جویی است. به عنوان اولین بخش برای سرمایه گذاری در میادین گازی اعلام آمادگی شد که در سه حوزه و توسط یک کنسرسیوم انجام می شود. صرفه جویی نیز دو بخش است یکی جریمه ای و پلکانی و دیگری تشویقی. در زمینه تشویق به صرفه جویی پیشنهاد شد خانوارها در 4 ماه آذر، دی، بهمن و اسفند در مصرف گاز صرفه جویی کنند. دولت گاز را با نرخ هر متر مکعب 120 تومان می فروشد. می توان میزان صرفه جویی شده را از خانوار 3 هزار تومان بابت هر متر مکعب خریداری و برای اطمینان زیرساخت بانکی را آماده کرد.

با این روش خانوار 3 درصد صرفه جویی می کند و در اوج مصرف 15 میلیون متر مکعب صرفه جویی خواهیم داشت و در نتیجه تولید در پتروشیمی متوقف نمی شود. در واقع مهمترین هدف فرهنگ سازی برای صرفه جویی خانوار است. خوشبختانه اولویت وزارت نفت قطعی گاز پتروشیمی نیست اما در هر حال عدم نفع بابت قطعی گاز در سال گذشته 650 میلیون دلار صادراتی بوده که انجام نشد و امید می رود سال جاری این رقم کاهش یابد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ