کد خبر: ۱۹۷۲۷۸
۰:۰ - ۱۴۰۱/۹/۳

توجیه جالب رسانه دولت درباره معرفی ریال به عنوان بی ارزش ترین پول جهان !

توجیه جالب رسانه دولت درباره معرفی ریال به عنوان بی ارزش ترین پول جهان !

رسانه دولت ، معرفی ریال به عنوان بی ارزش ترین پول جهان را رد کرد و مدعی شد ایران با درآمد سرانه ملی با ۱۳ هزار دلار در رتبه ۹۲ قرار گرفته است!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ایرنا رسانه دولت اعلام کرد: اخیراً خبری دست به دست شده که ریال ایران بی‌ارزش‌ترین پول جهان است. ۱۸۰ پول ملی در دنیا بر اساس ارزش برابری با دلار آمریکا سنجیده شده‌اند که در آن ریال ایران به دلیل تعداد ارقام بیشتری که در برابر یک دلار آمریکا دارد به‌عنوان بی‌ارزش‌ترین پول ملی معرفی شده است.

این نوع رده بندی پول‌های ملی بی‌ارزش‌ترین نوع رده بندی محسوب می‌شود که هیچ جایگاهی در تعیین و تعریف شرایط اقتصادی یک کشور و مقایسه وضعیت اقتصادی کشورها با هم ندارد. غلط بودن این رده بندی از جهات مختلف قابل بحث است اما فقط به یک مورد اشاره می‌ شود.

از دهه ۱۹۴۰ به این سو کشورهای بسیاری به دلیل مواجه شدن با تورم فزاینده و کاهش شدید ارزش واحد پول ملی اقدام به حذف صفر از این پول‌ها کرده‌اند و در مجموع بیش از ۴۰۰ صفر از مقابل واحدهای پولی کشورها طی این مدت حذف شده است.

سهم ایران از این ۴۰۰ صفر هیچ است و با وجود اینکه قدمتی بسیار بیشتر از بسیاری پول‌های ملی دیگر دارد اما تاکنون هیچ صفری از آن حذف نشده است. نتیجه این می‌شود که پولی مثل دلار زیمبابوه که از سال ۱۹۸۰ راه‌اندازی شده یعنی ۵۱ سال از ریال ایران جوان‌تر است و ابرتورم‌های سنگین را تجربه کرد اما حتی در بین ۱۰ پول بی‌ارزش دنیا قرار نگرفته است.

شاخص مهم برای مقایسه اوضاع اقتصادی ملت‌ها، میزان درآمد ملی سرانه آنها بر اساس شاخص قدرت خرید است. سازمان ملل میزان درآمد سرانه ملی ۱۹۳ کشور جهان در سال ۲۰۲۱ را بر اساس شاخص قدرت خرید اعلام کرده که طبق آن درآمد سرانه ملی ایران با جمعیت ۸۰ میلیون در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۳ هزار دلار بوده که آن را در رتبه ۹۲ قرار داد.

بر اساس این گزارش، لیختن‌اشتاین با بیش از ۱۴۶۸۳۰ دلار بیشترین درآمد سرانه ملی را با جمعیت ۳۸ هزار نفری در جهان دارد. سنگاپور، قطر، لوکزامبورگ، ایرلند، سوئیس، آمریکا، نروژ، بورونئی دارالسلام و هنگ‌کنگ به ترتیب در رتبه‌های دوم تا دهم قرار گرفتند. بروندی نیز با درآمد سرانه ملی ۷۳۲ دلاری به عنوان کم‌درآمدترین کشور جهان شناخته‌ شد.

درآمد سرانه ملی ایران از برخی کشورهای بزرگ صادرکننده نفت نیز بیشتر بوده که از آن جمله می‌توان به الجزایر با درآمد سرانه ملی ۱۰.۸ هزار دلار در رتبه ۱۰۵ یا عراق با ۹.۹ هزار دلار رتبه ۱۱۰ و نیجریه با درآمد سرانه ملی ۴.۷ هزار دلاری در رتبه ۱۴۲ اشاره کرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ