کد خبر: ۱۹۷۴۵۹
۰:۱ - ۱۴۰۱/۹/۸

دلایل لغو آزادسازی فروش سهام عدالت در شرایط فعلی بورس + پیشنهاد
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

دلایل لغو آزادسازی فروش سهام عدالت در شرایط فعلی بورس + پیشنهاد

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به منتفی شدن آزادسازی فروش سهام عدالت در شرایط فعلی، پیشنهاد داد بازاریابی برای فروش‌ بلوک‌‌‌‌‌‌‌های حاصل از سهام عدالت ایجاد شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علیرضا تاج‏‏‏‏‏‏‌بر در واکنش به مواضع اخیر سازمان بورس مبنی بر عدم امکان آزادسازی و فروش سهام عدالت با انتشار مطلبی با عنوان "بی‌‌‌‌‌‌‌قانونی در عدالت" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: آزادشدن فروش سهام عدالت فعلا منتفی و اعلام‌ شده فلسفه اصلی سهام عدالت، نگهداری آن است و قصد از واگذاری این نبوده‌ مردم آن را بفروشند بلکه هدف این بوده‌ مردم بصورت بلندمدت این سهام را نگهداری کنند و از عواید سود سالانه بهره ببرند. آزادسازی فروش این سهام بستگی به مصوبات شورای‌ عالی بورس دارد که هنوز چنین تصمیمی اتخاذ نشده‌ است.

در این رابطه ذکر چند نکته ضروری است. ابتدا اینکه سهام عدالت متعلق به افراد حقیقی زیادی است و حق آنها اختیار نگهداری یا فروش این سهم است. عدم‌ آزادسازی سهام موقتی است و باید برطرف شود. اینکه اعلام‌ شده فعلا منتفی است باید به دلیل شرایط بازار باشد. چراکه ممکن است بازار سرمایه توان این حجم از عرضه را نداشته باشد. از طرف دیگر خاطره ناخوشایند آزادسازی سهام عدالت در سال ‌۹۹ نیز وجود دارد که عدالت شتاب‌‌‌‌‌‌‌زده عمل شد. در نهایت نیز به نفع بازار سرمایه و سهامدار سهام عدالت عمل نشد و هر دو طرف متضرر شدند.

به هر حال ناچار به آزادسازی فروش سهام عدالت با یک تدبیر ویژه خواهد بود. چراکه سهامدار حق دارد دارایی را در بازاری که شعار نقدشوندگی می‌دهد به وجه نقد تبدیل کند اما برای تحقق این موضوع نیاز به هم‌‌‌‌‌‌‌اندیشی، سنجیدن شرایط بازار و بازاریابی وجود دارد. خیلی از بخش‌های سهام عدالت می‌تواند بصورت بلوک واگذار شود و این بلوک‌‌‌‌‌‌‌ها نیز متقاضیان مطلوبی خواهند داشت. این موضوع به زمان نیاز دارد اما در نهایت اتفاق خواهد افتاد.

طبق قانون تجارت با توجه به اینکه ۹۶‌ درصد از سهام عدالت در بازار سرمایه پذیرفته‌ شده‌، نمی‌توان سهامدار را بصورت دائمی از حقوق محروم کرد. بازار سرمایه شرایط متزلزلی دارد و طبیعی است سازمان بورس تصمیم بگیرد این حجم از عرضه را فعلا وارد بازار نکند. بهتر است بازاریابی برای فروش‌ بلوک‌‌‌‌‌‌‌های حاصل از سهام عدالت ایجاد شود. برای برخی سهم‌‌‌‌‌‌‌ها خریداران جدی وجود دارد و می‌توان آن بخش را پس از پشت‌سر گذاشتن شرایط حساس کنونی آزاد کرد.

سهام موجود در پرتفوی سهام عدالت از بهترین‌ها است. برخی صنایع مزیت نسبی دارند که سهام عدالت برخی از این شرکت‌ها را دربر می‌گیرد. با توجه به اینکه الزامی برای فروش سهام عدالت وجود ندارد، می‌توان کارگروهی تشکیل داد تا در مورد تجمیع سهام عدالت بررسی انجام شود و برای بلوک‌‌‌‌‌‌‌های احتمالی بازاریابی انجام شود، زمانی‌که این کار انجام شد خریدار و بلوک تجمیع‌شده در تابلوی دوم معامله می‌شود و اثر خاصی در بازار سهام هم نخواهد داشت.

بازار سهام نیازمند این است اعتماد رخت‌بسته به سهامداران برگردد. بنابراین باید از هر اقدامی که ممکن است به این اعتماد خدشه وارد کند پرهیز شود. این اقدام می‌تواند تامین‌مالی بیش از اندازه دولت از بازار یا فروش بیش از اندازه سهام توسط حقوقی‌‌‌‌‌‌‌ها و آزادسازی بخشی از سهام عدالت باشد. بنابراین تمرکز باید بر روی بازگرداندن اعتماد به بازار سهام باشد که یکی از پیامدهای بازگشت اعتماد، آزادسازی سهام عدالت خواهد بود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ