کد خبر: ۱۹۸۶۱۰
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲

گزارش وزارت صنعت از آخرین آمار تولید خودرو با رشد ۱۸ درصدی

گزارش وزارت صنعت از آخرین آمار تولید خودرو با رشد ۱۸ درصدی

وزارت صنعت آمار تولید تجمعی خودرو برای ۹ ماه سال را اعلام کرد که با رشد ۱۸ درصدی به ۸۷۶ هزار دستگاه رسید.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، وزارت صنعت اعلام کرد: ۸۷۶ هزار دستگاه خودرو از ابتدای سال تا پایان آذر تولید شد که نسبت به سال گذشته ، رشد ۱۸ درصدی داشت.

بر اساس این گزارش، بیشترین تولید در این مدت با رشد ۱۳ درصدی مربوط به خودروهای سواری با ۷۶۰ هزار دستگاه بود که ۸۶.۷ درصد از مجموع تولیدات را تشکیل می‌دهد. در دسته وانت، خودروسازان داخلی با ثبت رشد ۵۱ درصدی، ۸۹ هزار دستگاه تولید داشتند.

ون رکورددار رشد تولید شد

بیشترین رشد تولید خودروسازان در بخش ون با ۳۶ درصد ثبت شد در حالی که در مدت مشابه سال گذشته فقط ۵۵۰ دستگاه ون و در سال جاری ۲.۵ هزار دستگاه تولید به ثبت رسید. ۱.۷۶ هزار دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس نیز تولید شد که حاکی از رشد ۴۹ درصدی است.

همچنین افزایش تولید خودروهای سنگین مثل کامیونت، کامیون و کشنده به میزان حدود ۱۶۶ درصد در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ با تولید ۲۳ هزار دستگاه به ثبت رسید.

در آذر ماه ۱۲۸ هزار دستگاه انواع خودرو تولید شد که بیشترین میزان تولید ماهانه طی پنج سال گذشته است. تولید بیشترین خودرو در پنج سال اخیر در گروه سایپا به ۴۸.۲ هزار دستگاه و در چهار سال اخیر در ایران‌ خودرو به ۶۲ هزار دستگاه ثبت شد که حاکی از افزایش ۸ درصدی نسبت به ماه پیش است.

رشد ۴۰۷ درصدی تولید خودروی کامل

در ۹ ماهه افزایش تولید خودروی کامل در دو خودروساز بزرگ با ۶۷۸ هزار دستگاه با رشد ۴۰۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثبت شد. تولید خودروی ناقص در ایران‌خودرو و سایپا هم ۹۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت. کل خودروهای موجود در پارکینگ سال گذشته ۱۷۳ هزار دستگاه بود که سال جاری تقریبا به صفر رسید.

کاهش تعهدات معوق در دو خودروساز بزرگ ۶۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته و ۲۱ هزار دستگاه بود که سال جاری به کمتر از ۸ هزار دستگاه رسید و کاهش تعهدات کل دو خودروساز ۱۲ درصد نسبت به مدت مشابه گذشته و ۴۹۰هزار دستگاه بود که سال جاری به کمتر از ۴۳۰هزار دستگاه رسید.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ