کد خبر: ۲۰۰۱۵۵
۰:۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷

سوددهی ایران خودرو و سایپا و تعدیل قیمت محصولات منوط به دو شرط است
کارشناس بازار سرمایه به بورس پرس اعلام کرد:

سوددهی ایران خودرو و سایپا و تعدیل قیمت محصولات منوط به دو شرط است

کارشناس بازارسرمایه با ارزیابی اثر عرضه کمتر از ۵ درصدی محصولات ایران خودرو و سایپا در بورس کالا بر صورت های مالی گفت: اجرای دو شرط ضمن تعدیل قیمت ها بر سود دهی خودروسازها اثر خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حمیدرضا جیهانی درخصوص اثر عرضه خودرو در بورس کالا بر صورت های مالی ایران خودرو و سایپا به بورس پرس گفت: عرضه خودرو در بورس کالا بخشی از مابه‌تفاوتی که قبلاً بین قیمت کارخانه و بازار آزاد نمایشگاه‌داران تهران بود را پر کرد. رقمی که در بورس کالا به عنوان قیمت معامله شده اعلام می‌شود بطور مستقیم به حساب خودروسازان واریز شده و درآمد حاصل از فروش آنها از این محل افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: باتوجه به اینکه پیش از این حاشیه سود اکثر خودروها سر به سر یا در زیان بود، انتظار می رود با افزایش قیمت ها، بخشی از زیان فروش خودروسازان کاهش یافته و سود مناسبی هم شناسایی کنند. تعداد خودروهای عرضه شده در بورس کالا با شرایط فعلی اثر قابل توجهی بر صورت های مالی ایران خودرو و سایپا نخواهد داشت اما با این اقدام ضمن توقف روند زیان سازی، دورنمای روشن و امیدوار کننده ای برای خودروسازان دیده می‌شود. همان طور که در چند وقت اخیر فعالین بازار سرمایه هم نسبت به سهام خودرویی اقبال مطلوبی نشان دادند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: باتوجه به اینکه مجموع عرضه‌های خودرو کمتر از 5 درصد از تولید خودروسازها در بورس کالا را شامل می شود، اثر با اهمیتی در صورت‌های مالی و سود سالانه تاکنون نخواهد داشت اما به لحاظ دورنمای سودآوری شرکت‌ها مشروط به عملیاتی شدن وعده‌ها و ورود بیش از 50 درصد سبد فروش محصولات در بورس کالا هم باعث تعدیل قیمت ها در بازار آزاد می شود و هم اثر مناسبی در سود دهی شرکت‌های خودروساز خواهد داشت.

جیهانی درباره اثر عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا نیز توضیح داد: بالغ بر 19 هزار دستگاه سواری چانگان و 2040 دستگاه سواری کیا در بورس کالا پذیرش شده که چانگان CS35 از سوی شرکت سایپا اواخر دی ماه در بورس کالا عرضه خواهد شد. در لایحه بودجه سال 1402 مقرر شده دولت عددی را به عنوان سود بازرگانی و کل هزینه تمام شده خودروهای وارداتی در نظر بگیرد و اضافه بر سود بازرگانی با مبلغ کشف قیمت شده در بورس کالا به حساب خزانه واریز می شود.

وی اضافه کرد: این روند منجر به توقف انتفاع خارج از قاعده شرکت واردکننده برای افزایش قیمت می‌شود. زیرا قیمت تمام شده و سود بازرگانی و عوارض به همراه سود معقول حاصله با افزایش تیراژ خودروهای وارداتی شامل حال خزانه دولت خواهد شد. عرضه خودروهای وارداتی در بورس هم به لحاظ درآمدی برای کسری بودجه دولت و هم توقف فرآیند رانت و امضاءهای طلایی در اقتصاد ملی مطلوب است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ