کد خبر: ۲۰۱۵۱۲
۰:۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۶

اوراق ارزی فروش نفت به‌زودی رونمایی می‌شود/ طرح‌های توسعه میدان‌های گازی
مدیرعامل شرکت ملی نفت:

اوراق ارزی فروش نفت به‌زودی رونمایی می‌شود/ طرح‌های توسعه میدان‌های گازی

مدیرعامل شرکت ملی نفت از دریافت مصوبه شورای اقتصاد برای اوراق ارزی فروش نفت و معرفی آن در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن خجسته‌مهر درباره اوراق ارزی فروش نفت اعلام کرد: این اوراق ارزی که یک طرح ملی بشمار می‌رود با هماهنگی دولت در یک مراسم رونمایی می‌شود. اوراق قابلیت تسعیر به نرخ ای‌تی‌اس و معامله در بازار ثانویه دارند و مصوبه شورای اقتصاد برای آن دریافت شد.

این طرح بسیار ارزشمند بوده و می‌توان به مدیریت مالی و جریان نقدی در طرح‌های بالادستی شرکت نفت تبدیل شود. این اوراق سررسید نداشته و قابلیت تبدیل به نفت را دارد. شرکت نفت می‌تواند حتی نفت را در مخازن روزمینی انبار کرده و به محض تبدیل شدن به یک محموله قابل فروش آن را در اختیار دارندگان اوراق سپرده کالا قرار دهد.

در رابطه با امکان واردات گاز نیز ایران از نظر ذخایر گازی در جایگاه دوم جهان قرار دارد و توسعه مخازن مستلزم جذب سرمایه است. طرح‌های بالادستی زمان‌بر و سرمایه‌بر بوده و بین 5 تا 7 سال توسعه طرح‌ها زمان می‌برد که البته درآمدزا است. از ابتدای دولت سیزدهم برنامه‌ها و تصمیم‌های مهمی برای آغاز و اجرای طرح‌های توسعه میدان‌های گازی گرفته شد و اکنون برخی از این طرح ها در حال اجرایی شدن است.

درباره این طرح‌ها می‌توان به طرح توسعه فاز 11 پارس‌جنوبی اشاره کرد که اقدامی از نوع کارآمدی و سرعت عمل و جدیت بوده و جزو اقدام‌های منحصر به‌ فرد و کم‌نظیر بشمار می‌رود که به‌زودی تولید از آن آغاز می‌شود. در رابطه با توسعه میدان گازی کیش نیز برای توسعه این میدان دو دکل حفاری در حال جابه‌جایی است و کالای آن سفارش‌گذاری شد.

برای توسعه میدان گازی پارس‌ شمالی مطالعات آغاز شده و برای این طرح‌های جدید گازی اجرای خط لوله 1.1 هزار کیلومتری دنبال می شود که برای نخستین بار شرکت‌های ایرانی در اجرای این طرح یک میلیارد دلاری به لحاظ ارزش ساخت و تولید مشارکت دارند. تولید گاز به روش طرح‌های ضربتی جزو برنامه‌های شرکت نفت برای تولید گاز جدیدی است.

درباره قیمت و حجم صادرات نفت در بودجه دولت در سال آینده نیز این موضوع در جلسه‌های دولت و مجلس در حال رایزنی بوده و هرچه برای بودجه 1402 در نظر گرفته شود، شرکت نفت از آن تبعیت می‌کند.

شرکت نفت خزر تفاهم‌نامه‌هایی با کشورهای همسایه داشته و کارهای مهمی در زمینه اکتشاف و لرزه‌نگاری در ساختارهای اکتشافی و زمین شناسی دارد که در دست اقدام است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ