کد خبر: ۲۰۱۷۱۸
۹:۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲

ادعای کارشناس اقتصادی از ثبات قیمت دلار با برنامه های جدید بانک مرکزی

ادعای کارشناس اقتصادی از ثبات قیمت دلار با برنامه های جدید بانک مرکزی

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: سیاست‌های جدیدی در بخش ارزی بانک مرکزی آغاز شده که اجرای کامل آن به ثبات نرخ ارز در بازار منجر خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا رنجبرفلاح با اشاره به اینکه نرخ با ثبات با نرخ ثابت مفهوم بسیار متفاوتی دارد به ایبِنا اعلام کرد: برداشتی که از گفته‌های اخیر محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی درباره یک نرخ ثابت شده، درست نیست و منظور اصلی تثبیت و ثبات نرخ در بازار در کانال تعیین شده، است.

نرخ 28.5 هزار تومانی که فرزین اعلام کرد به معنای نرخ ثابت نیست و از عبارت متوسط برای این نرخ استفاده کردند و بر تثبیت نرخ ارز تاکید داشتند که با مفهوم ثابت متفاوت است. اشاره بانک مرکزی به مبحث شناور مدیریت شده که در این شرایط بانک مرکزی نقش فعالی در مدیریت نرخ ارز ایفا می‌کند به نحوی که نرخ ارز در کانالی نوسان پیدا کند که برای ثبات اقتصادی مناسب است.

بانک مرکزی استفاده از اهرم‌ها و ابزار‌های قانون بازار و صرافی و بازار‌هایی که در خارج از کشور شکل می‌گیرد را برای مدیریت نرخ ارز به کار خواهد گرفت. به دلیل درآمد‌های مطلوب ارزی که ناشی از رشد صادرات غیرنفتی و نفتی است، عرضه ارز به قدری است که بانک مرکزی بتواند تخصیص‌های ارزی برای واردات را به سادگی انجام دهد.

سیاست گذاری نباید به گونه‌ای باشد که رانتی به نفع واردکننده در اقتصاد ایجاد شود. باید بتوان نرخ بازار آزاد را نزولی کرد و از سوی دیگر نرخ ارز صادراتی نیز به تدریج و ملایم افزایش پیدا کند تا هر دو به هم نزدیک شوند و در کانال معقولی نزدیک به یک نرخی شدن، بتواند نوسانات ملایمی در این کانال داشته باشد.

استفاده از بازار آزاد براساس سیاست حراج نزولی یا هلندی عمل است به این صورت که بانک مرکزی درخواست متقاضیانی که در نرخ‌های زیاد تقاضا دارند را پاسخ می‌دهد و بعد از آن روی منحنی تقاضا به تدریج به سمت نرخ‌های کمتر حرکت می‌کند. در این صورت انتظارات و الگوی آن در جامعه تغییر می‌کند و برخلاف گذشته که کسی ارز می‌خرید و فردای آن با نرخ بیشتر سود می‌کرد، نخواهد بود. با این سیاست سفته بازی و سوداگری در بازار ارز به حداقل می‌رسد و افرادی که به دنبال نوسان‌گیری بودند در بازار ارز متضرر خواهند شد.

سیاستی که بانک مرکزی دنبال می‌کند این است که چند نرخ در بازار آزاد وجود نداشته باشد بلکه یک نرخ با مدیریت بانک مرکزی که به تدریج یک روند نزولی را طی خواهد کرد وجو داشته باشد و در این شرایط کوچک شدن بازار آزاد و غیررسمی مشاهده خواهد شد.

با توجه به تخصیصی که بانک مرکزی خواهد داشت روند حرکتی قیمت‌ها را در بازار مبادله معکوس می‌کند. براساس عرضه و تقاضایی که در بازار شکل می‌گیرد نرخ ارز کاهش یافته و به سمت نرخ نیما حرکت می‌کند. ضمن اینکه لزومی که ارز در بازار نیما حتما روی نرخ 28.5 هزار تومان به عنوان نرخ ثابت وجود داشته باشد بلکه آن هم می‌تواند به صورت ملایم تغییر کند به نحوی که نرخ‌ها با فاصله معقولی می‌توانند به هم نزدیک شوند.

رویکرد جدید این است که حداکثر یک دو نرخی ارز را در اقتصاد داشته تا با ثبات بیشتر این دو نرخ به یک نرخ برسد، همانطور که فعلا نرخ ارز روند نزولی دارد با اجرای کامل سیاست جدید بانک مرکزی ریزش بیشتری خواهد داشت و خریداران ارز در نرخ‌های بیشتر متضرر خواهند شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ