کد خبر: ۲۰۳۹۲۲
۰:۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶

مهمترین اقدامات و برنامه های سال جاری و آینده برای کارگزاری ها و نحوه نظارت
مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس مطرح کرد:

مهمترین اقدامات و برنامه های سال جاری و آینده برای کارگزاری ها و نحوه نظارت

مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس ضمن اعلام مهمترین اقدامات و برنامه های سال جاری و آینده گفت: ۱۰۸ شرکت کارگزاری به شکل عملیاتی فعال هستند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، منوچهر میرزایی با اشاره به مسئولیت نظارت‌های پیشین و پسین به غیراز نظارت بر معاملات به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: نظارت پیشین شامل درخواست تغییرات سهامداری کارگزاری‌ها، صدور امضای دیجیتال و... است. اینکه چه فردی وارد ترکیب سهامداری کارگزاری می‌شود و اعطای مجوزها به کارگزاران از درجه اهمیت برخوردار است. حوزه اداره بازرسی کار نظارت پسین را هم دارد و از ابزار‌های مختلفی استفاده می‌شود از بازرسی حضوری تا استفاده از سامانه‌های هوشمند در این بخش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: بعد از ۱۳ سال از صدور آخرین مجوز تاسیس کارگزاری جدید، اولین مجوز در مهر ماه صادر شد. طبق دستورالعمل خرداد سال گذشته در این بازه زمانی ۱۶ موافقت اصولی تاسیس برای کارگزاری‌های جدید صادر شد که ۶ درخواست به مرحله تاسیس و ثبت شرکت‌ها رسیدند و مجوز فعالیت یک کارگزاری از ۶ شرکت در مهر ابلاغ شد.

این مدیر نظارتی ادامه داد: سازمان بورس بر اساس استراتژی در کنار تسهیل صدور مجوز برای تاسیس کارگزاری جدید به همین سهولت درب خروج به کارگزاری‌های موجود که نتوانند موارد را پاس کنند، نشان می‌دهد. در این راستا مجوز یک کارگزاری لغو شد. در بحث تطبیق کارگزاری ها با الزام مصوبه جدید صدور مجوز برای تامین حداقل سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومانی، حدود ۷۰ درصد کارگزاری‌ها سرمایه را با دستورالعمل تطبیق دادند.

میرزایی درخصوص برنامه‌های سال آینده توضیح داد: بحث استاندارد سازی سامانه ثبت و گزارش‌های مالی کارگزاری به شکل جدی و موضوع تطبیق کامل شرکت‌های کارگزاری با مصوبات و برخی نکات در دستور کار است. برای تطبیق کارگزاری با مصوبات تا ۱۹ خرداد فرصت داده شده و قابل تمدید نیست. در صورت عدم تحقق این موضوع به شکل خودکار مجموعه‌ای از محدودیت‌ها مانند پیش گیری از توسعه شعب و دریافت مشتریان جدید، انتقال بخشی از مشتریان به کارگزاری دیگر در نظر گرفته می‌شود.

به گفته وی، یکی دیگر از اقدامات بازنگری دستورالعمل کفایت سرمایه نهاد‌های مالی و به نوعی ویژه سازی این دستورالعمل برای کارگزاری ها است. برای استاندارد سازی دفاتر کارگزاری‌ها دستورالعمل‌هایی مد نظر است که تدوین آن به اتمام رسیده است. اکنون تمام ۱۰۸ شرکت کارگزاری به شکل عملیاتی فعال هستند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ