کد خبر: ۲۰۵۰۲۶
۹:۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰

واکنش های اولیه به توافق ایران و عربستان برای بازگشایی سفارت خانه ها

واکنش های اولیه به توافق ایران و عربستان برای بازگشایی سفارت خانه ها

توافق ایران و عربستان در چین برای بازگشایی سفارت خانه ها پس از ۷ سال با واکنش هایی از جمله آمریکا همراه شده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، توافق جدید ایران و عربستان در چین برای از سرگیری روابط و بازگشایی سفارت خانه ها در تهران و ریاض بعد از 7 سال بحرانی و طی حداکثر دو ماه با واکنش هایی متعددی همراه شد.

براساس این گزارش، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد: آمریکا از احیای روابط دیپلماتیک ایران و عربستان مطلع بوده و از هرگونه تلاش برای پایان جنگ در یمن و کاهش تنش در منطقه خاورمیانه استقبال می‌کند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه هم در توییتر اعلام کرد: بازگشت روابط طبیعی با عربستان، ظرفیت‌های بزرگی را در اختیار دو کشور، منطقه و جهان اسلام قرار می‌دهد. سیاست همسایگی به عنوان محور کلیدی سیاست خارجی دولت سیزدهم با قوت در مسیر درست پیش می‌رود و دستگاه دیپلماسی فعالانه در پس تمهید گام‌های بیشتر منطقه‌ای است.

وزیر خارجه چین نیز گفت : مذاکرات و گفتگوی عربستان و ایران در پکن، پیروزی صلح  است. مذاکرات بر اساس توافق دیدگاه‌ها میان رهبران چین، عربستان و ایران پیش رفت.

مشاور سیاسی نخست‌وزیر عراق هم در توئیتر اعلام کرد: دیپلماسی اعتدال‌گرا، روابط مستحکم می‌سازد که در ثبات منطقه سهیم است. بغداد در نزدیک شدن دیدگاه‌های تهران و ریاض، نقشی محوری ایفا داشت.

نخست‌ وزیر سابق اسراییل: احیای روابط میان ایران و عربستان، تحولی جدی و خطرناک برای اسرائیل و پیروزی سیاسی برای ایران است. این ضربه‌ای مهلک به تشکیل ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران است.

روزنامه نیویورک تایمز: تهران و ریاض به عنوان دو رقیب منطقه ای توافق کردند که همکاری های امنیتی و همچنین پیمان های تجاری، سرمایه گذاری و فرهنگی را از سر بگیرند.

رویترز: توافق غافلگیرکننده ایران و عربستان برای احیای روابط دیپلماتیک، درس های زیادی برای آمریکا به همراه دارد تا از آن برای مهار برنامه هسته ای ایران و تحکیم آتش بس در یمن استفاده کند. ضمن آنکه حاوی بخش هایی است که بی تردید سبب نگرانی عمیق واشنگتن می‌شود. چرا که چین به عنوان میانجی صلح در منطقه‌ای که آمریکا از دیر باز در آن نفوذ بسیاری داشته، نقش عمده ای ایفا می‌کند.

خبرگزاری رسمی عربستان هم ازسرگیری روابط دیپلماتیک با ایران در آینده نزدیک را تأیید کرد.

روزنامه استاندارد اتریش: به اعتقاد ناظران مسائل سیاسی منطقه، این توافق می‌تواند تاثیر مثبتی بر تحولات منطقه و بین الملل از جمله تلاش‌ها برای پایان دادن به جنگ یمن و نیز احیای مذاکرات هسته‌ای وین داشته باشد.

روزنامه کیهان: توافق ایران و عربستان، علاوه‌ بر آمریکا و اسرائیل، جریان غربگرا در داخل را نیز عصبی و پریشان کرده است. این طیف مدعی است اقدام دولت در توافق با عربستان، دقیقا همان نسخه‌ای است که این جریان پیش از این پیشنهاد داده بود اما این ادعا هیچ نسبتی با واقعیت ندارد. چرا که اولا برخلاف نسخه پیشنهادی جریان مدعی اصلاحات در سیاست خارجی مبنی بر امتیازدهی یکطرفه ایران به طرف مقابل، مذاکره و توافق اخیر ایران و عربستان مصداق امتیازدهی یکطرفه نبوده و ایران از موضع اقتدار در مذاکرات و توافق ورود کرده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ