کد خبر: ۲۰۵۰۶۰
۰:۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱

مذاکرات ایران و عمان درباره برجام و آزادی زندانیان و با رضایت آمریکا
نایب رئیس پیشین مجلس اعلام کرد:

مذاکرات ایران و عمان درباره برجام و آزادی زندانیان و با رضایت آمریکا

نایب رئیس پیشین مجلس با اعلام آثار توافق ایران و عربستان، گفت: مذاکراتی در عمان با رضایت آمریکا برگزار شده که مربوط به برجام، آزادی زندانیان و... است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی مطهری به جماران اعلام کرد: توافق ایران و عربستان و با وساطت چین،اقدام بسیار مطلوب و لازمی بود. هفت سال قطع رابطه ایران و عربستان، ضربات سنگینی را به دو طرف و همچنین منطقه وارد کرد.

بدون تردید برقراری روابط حسنه بین ایران و عربستان می‌تواند در پایان جنگ یمن و بهبود وضعیت مردم یمن مؤثر باشد. توافق نشانه واقع‌بینی و دور شدن مسئولان از شعارهای احساسی و نشانه عقلگرایی آنها است.

رابطه مطلوب ایران و عربستان به شدت به ضرر اسرائیل است. زیرا در چند سال اخیر از تیرگی روابط ایران و عربستان با امارات و بحرین بهره‌برداری زیادی کرد و با امارات و بحرین رابطه سیاسی برقرار کرد در حالی که در گذشته جرأت چنین کاری را نداشت. البته به نظر می‌رسد در ایران حرکت‌هایی در راستای بهبود سیاست خارجی  آغاز شده و توافقی که با آژانس اتمی صورت گرفت اولین نشانه آن است و مذاکرات مستقیمی بین ایران و آمریکا در عمان در جریان بوده که ممکن است به احیای برجام بینجامد. دستور آمریکا به عراق برای آزادسازی 800 میلیون دلار از پول‌های ایران نزد بانک‌های عراق نشانه دیگری از تحول در سیاست خارجی است. شاید بهبود روابط ایران و عربستان مورد رضایت آمریکا باشد و همگی در یک راستا قرار گیرند.

انجام این توافق نشان می‌دهد مسئولان از شعارزدگی و ژست انقلابی‌گری دست برداشته و واقعیت‌گرا و عقل‌گرا شدند. امید است این مسیر تداوم داشته باشد و فشارهای اقتصادی و معیشتی تحمیل شده بر مردم کاهش یابد و به یک رفاه نسبی برسند. این توافق در کاهش بحران یمن تأثیر مستقیم خواهد داشت و در اوضاع لبنان و سوریه مؤثر خواهد بود.

مذاکراتی در عمان و با رضایت آمریکا برگزار شده که مربوط به برجام، آزادی زندانیان، روابط با کشورهای همسایه و... بوده و نقطه مثبتی است.

با این همه باید مراقب افراد فرصت‌طلب و افراطی بود تا اقدامات خارج از عقل و عرف انجام ندهند. نباید اجازه داد داستان اعدام شیخ نمر و حمله به سفارت عربستان تکرار شود که ضربه‌ای سخت به دستگاه دیپلماسی ایران وارد کرد. همانطور که تسخیر سفارت انگلستان به شدت به ضرر ایران و خسارت مالی هنگفتی به انگلستان پرداخت شد که از جیب مردم رفت. افرادی که در تسخیر سفارت انگلستان نقش داشتند، پست‌های اجرایی مطلوبی گرفتند و این اصلاً درست نیست.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ