کد خبر: ۲۰۵۱۳۴
۰:۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳

شاخص بورس به دو دلیل نماینده بازار نیست / لزوم تعریف نماگرهای جدید
تحلیلگر بازار سرمایه:

شاخص بورس به دو دلیل نماینده بازار نیست / لزوم تعریف نماگرهای جدید

تحلیلگر بازار سرمایه گفت: شاخص بورس به دلیل عدم نشان دادن سود واقعی سهامداران و امکان دستکاری، نماینده بازار نیست و باید شاخص‌های جدید تعریف شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی عصاری با انتشار مطلبی با عنوان "شاخص کل نماینده بازار نیست" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: شاخص کل قطعا نمایانگر سبد سهام افراد نیست. چرا که ضریب بتای بازار و اکثر شاخص‌سازان بیش از یک بود. شاخص مانند ابزاری است که فردی سال‌ها از آن استفاده کرده به همین جهت حذف یکباره آن شاید برای افراد خوشایند نباشد.

البته اصلا لزومی به حذف آن هم نیست. باید شاخص‌های جدیدی تعریف کنند که بهتر نمایانگر بازار باشد. برای مثال "خودرو، ‌خگستر" و بانکی‌ها و پالایشی‌ها را می‌توان در ضریب بتای شاخص کل دید. بنابراین تغییر شاخص کل کار معقولی نیست و با دستکاری ۵ نماد می‌شود شاخص را مثبت یا منفی کرد.

شاخص هم‌وزن قطعا وضعیت بهتری دارد اما شاخص‌های دیگری هم هستند که می‌توانند نماینده بهتری برای نشان دادن وضعیت سبد سهام افراد باشند. بطور کلی حذف شاخص کل اقدام مفیدی نیست اما اضافه کردن شاخص جدید با داشته‌ها و استفاده از شاخص هم‌وزن می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

چون هر تصمیم جدید در سازمان بورس تعدادی از افراد زیان‌دیده را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و مورد انتقاد قرار می‌گیرد، تصمیمات و اقدامات جدیدی در بازار صورت نمی گیرد. حتی طرحی که قرار بود هر فصل یک درصد به دامنه نوسان اضافه شود نیز منتفی شد و این اتفاق نیفتاد. سازمان بورس باید جسورانه‌تر عمل کند.

بازار سهام طرفیت رشد دارد و فقط منتظر یک محرک است اما ظاهرا سیاست‌ها بر این اساس است که بازار را دستکاری نکنند و همین که بازار را آرام نگه دارند کافی است. شرایط بازارهای رقیب هم بر شاخص کل اثرگذار است اما به‌راحتی و با شاخص‌‌سازی می‌توانند نوسانات را درست کنند. شاخص کل برای بررسی بازدهی بازار سرمایه در رسانه نماینده مناسبی نیست. چون به راحتی می‌توان آن را دستکاری کرد و سود واقعی سهامداران را نشان نمی‌دهد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ