کد خبر: ۲۰۸۳۹۰
۱:۰ - ۱۴۰۲/۱/۷

تامین خوراک پتروشیمی‌ها و رشد۵۰ درصدی تولید با سرمایه گذاری‌۱۶۰ میلیارد دلاری
مدیرعامل شرکت نفت مطرح کرد:

تامین خوراک پتروشیمی‌ها و رشد۵۰ درصدی تولید با سرمایه گذاری‌۱۶۰ میلیارد دلاری

مدیرعامل شرکت نفت از برنامه تامین خوراک پتروشیمی‌ها و رشد۵۰ درصدی تولید نفت و گاز با سرمایه‌گذاری ۸۹ و ۷۱ میلیارد دلاری در صنعت نفت و گاز خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن خجسته‌مهر با اشاره به لزوم سرمایه گذاری ۱۶۰ میلیارد دلاری برای افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت تولید نفت و گاز به ایرنا اعلام کرد: با این سرمایه‌گذاری ظرفیت تولید نفت و گاز به ۵.۷ میلیون بشکه و ۱.۵ میلیارد متر مکعب در روز می‌رسد. طرح‌های مختلفی در حال اجرا است و از سال آینده تولید نفت و گاز افزایش پیدا می‌کند.

اولویت شرکت نفت در سال ۱۴۰۲

اولویت نخست تکمیل طرح های نیمه تمام و اولویت دوم توسعه و آغاز تولید از میادین مشترک نفت و گاز است و به طرح‌هایی که اجرا می‌شود فارغ از اینکه در کدام دولت بوده نگاه ملی است. در دولت گذشته ۳۲ طرح موسوم به ای پی سی و ای پی دی برای نگهداشت تولید وجود داشت که متوقف شده بود و در دولت سیزدهم به اجرای این طرح‌ها شتاب داده شد و هفت طرح ازدیاد برداشت و نگهداشت تولید به بهره‌برداری رسیده و بقیه در مرحله بهره‌برداری است.

طرح ان جی ال ۳۲۰۰ نیز در حال اجرا است که همه گازهای همراه در میادین غرب کارون به ظرفیت ۵۰۰ میلیون فوت مکعب هدف‌گذاری شده که علاوه بر دستاورد زیست‌ محیطی، گازهای همراه به عنوان خوراک پتروشیمی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

افزایش ۷۰ درصدی ناوگان حفاری در میدان مشترک آزادگان

در توسعه میادین نفتی نیز اولویت نخست میدان آزادگان قرار گرفت که جزو ۱۰ میدان نفتی بزرگ جهان و بزرگترین میدان مشترک نفتی است که در دولت سیزدهم با هدف افزایش تولید نفت، ناوگان حفاری تا ۷۰ درصد بیشتر شد. علاوه بر این برای توسعه یکپارچه آزادگان شمالی و جنوبی تفاهم‌نامه‌ای با ۶ بانک بزرگ و ۶ شرکت اکتشاف و تولید ایرانی به ارزش ۷ میلیارد دلار امضا شد و اکنون شرکت تشکیل شده تا در طول هفت سال تولید از آزادگان از ۲۰۰ هزار بشکه در روز به ۵۷۰ هزار بشکه برسد.

در میادین مشترک آبان و پایدار غرب که از دولت قبل طرح توسعه داشت، ناوگان حفاری ۷۰ درصد رشد داده شد و تولید افزایش پیدا کرد. همچنین قرارداد توسعه میادین مشرک یاران شمالی و جنوبی تنفیذ و عملیات اجرایی آن آغاز شد. تنفیذ قرارداد میدان مشترک سهراب در خوزستان، امضای قرارداد لایه نفتی پارس جنوبی، اتمام طرح افزایش برداشت از میدان نفتشهر، سرعت در اجرای پروژه نگهداشت توان تولید میدان یادآوران و افزایش تولید از میدان مشترک آزادگان هم انجام شد.

میادین آزادگان شمالی و جنوبی ۲۰۰ هزار بشکه تولید دارد که تولید از آزادگان جنوبی از ۸۳ به ۱۱۵ هزار بشکه در روز افزایش داشت. میادین سپهر و جفیر در فروردین ماه به بهره‌برداری می‌رسد. قرارداد احیای چاه‌های کم‌بازده در برخی موارد به امضا رسیده و برای احیای این چاه‌ها در مجموع ۵۰۰ میلیون دلار از سوی شورای اقتصاد مصوب شده است.

سرمایه‌گذاری ۳.۶ میلیارد دلاری برای افزای تولید گاز

بسته افزایش تولید گاز نیز به ارزش ۳.۶ میلیارد دلار از سوی شورای اقتصاد مربوط به اجرای طرح‌های افزایش برداشت از ۱۳ میدان گازی به تصویب رسید که ۲ مورد آن در حال اجرا است.

در سایر موارد نیز قرارداد محرمانگی به امضا رسیده و در انتظار ارائه طرح توسعه و امضای قرارداد با شرکت‌ها است که با اجرای این طرح‌ها در مجموع ۱۴۲ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز و ۱۰۰ هزار بشکه به تولید میعانات گازی اضافه می‌شود.

آخرین وضعیت همکاری با شرکت‌های روسی بعد از امضای تفاهم‌نامه ۴۰ میلیارد دلاری با گازپروم

با روس ها ۴.۵ میلیارد دلار در هفت میدان نفتی قرارداد منعقد و تعدادی از میادین نفتی و گازی در این مدت وارد دوره مطالعه شده و در مواردی این مطالعات توسط شرکت‌های روسی به اتمام رسیده است.

ظرفیت‌سازی برای تولید نفت به صورت بهینه انجام می‌شود و یکی از مواردی که باید مورد توجه باشد ظرفیت‌سازی با نگاه به کمیت اقتصادی است. داشتن ظرفیت چهار میلیون بشکه با توجه به بازار نفت ایران در آینده و برنامه‌های نگهداشت توان تولید و چشم‌اندازی که از شرایط مربوط به محیط خارجی پیش رو است، ظرفیت بهینه و مطمئن بشمار می‌رود.

اگر ۸۹ و ۷۱ میلیارد دلار در بخش نفت و گاز سرمایه‌گذاری شود، ظرفیت تولید به ۵.۷ میلیون بشکه و ۱.۵ میلیارد متر مکعب گاز در روز می رسد. تامین پایدار خوراک بالادستی مورد نیاز پتروشیمی ها مستلزم انجام سرمایه‌گذاری است و اگر انجام نشود در شرایطی با کمبود خوراک مواجه خواهیم شد. با ابتکار وزارت نفت در دولت سیزدهم، سرمایه‌گذاری در طرح های بالادستی نفت و گاز به شرکت‌ها و هلدینگ‌های پتروشیمی واگذار شد تا با توسعه این میادین علاوه بر بازگشت اصل و فرع سرمایه، اولویت برداشت خوراک با پتروشیمی‌ها باشد.

حضور پتروشیمی‌ها در فعالیت‌های بالادستی صنعت نفت

با برخی پتروشیمی‌ها تفاهم‌نامه امضا و قرارداد ۱.۱ میلیارد دلاری با چند شرکت پتروشیمی برای جمع‌آوری گازهای فلر منعقد شده تا با ارسال به پالایشگاه بیدبلند و تفکیک گاز، خوراک پتروشیمی‌ها تامین شود.

از نظر تعداد ۸۵ درصد از کالاهای مورد نیاز صنعت نفت از ظرفیت داخلی استفاده شده است. تجهیزات متعددی در بخش بالادستی و پایین‌دستی ساخته شده است. با توجه به اینکه فعالیت‌های اکتشافی نفت و گاز در ایران به لایه‌های عمیق‌تر رسیده، نیازمند تجهیزات ویژه‌ای است که در این مورد تاج سرچاهی نفتی با فشار ۱۵ هزار پی اس آی توسط یک شرکت ایرانی ساخته شده و رشته‌های درون‌چاهی با فشار بالا نیز علاوه بر ساخت در داخل در میادین سپهر و جفیر مورد استفاده قرار گرفته است.

همچنین ۱۴ قلم کالای مورد نیاز و پر تکرار مانند ۱۰ قلم کالا برنامه‌ریزی و کار شروع شده و سازندگان می‌توانند در قالب تولید بار اول برای ساخت اقدام کنند. وزارت نفت رتبه نخست را در تولید بار اول در بین تمام دستگاه‌های اجرایی داشت. از سوی دیگر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در صنعت نفت از ۱۵۰ شرکت به ۵۰۰ شرکت در دولت سیزدهم رسید.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ