کد خبر: ۲۰۹۴۸۴
۰:۰ - ۱۴۰۲/۲/۱۹

خودروهای مشمول مالیات جدید در دور دوم فروش سامانه یکپارچه

خودروهای مشمول مالیات جدید در دور دوم فروش سامانه یکپارچه

برای جلوگیری از نفع دلالان، خودروها مشمول مالیات جدید شده و مالیات بر عایدی سرمایه درباره خودرو های فروخته‌ شده از مسیر سامانه یکپارچه اعمال می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از دنیای اقتصاد، دور دوم فروش یکپارچه جدید خودرو قرار است از اوایل خرداد آغاز شود. این در حالی است که فروش خودروهای عرضه‌شده شامل مالیات بر عایدی سرمایه خواهد بود.

طبق آنچه در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو آمده، اطلاعات معاملات خودرو به صورت یکپارچه در سامانه جامع تجارت وزارت صنعت ثبت و شامل مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود. بنابراین خودروهایی که در طرح موردنظر به فروش می‌‌رسند، مشمول پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه خواهند بود. هرچند با توجه به مفاد مصوبه مجلس درباره طرح مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات موردنظر به همه متقاضیان اصابت نخواهد کرد.

 طبق مصوبه یک هفته پیش مجلس، خودروهایی که کمتر از یک سال نگهداری شوند یعنی در همان سال اول تحویل از خودروساز فروخته شوند، باید ۳۰ درصد از مبلغ مابه‌تفاوت قیمت خرید و فروش خودرو را مالیات پرداخت کنند. همچنین خودروهایی که بین یک تا دو سال و دو تا سه سال نگهداری شوند، باید ۲۰ و ۱۰ درصد از مبلغ مابه‌تفاوت قیمت خرید و فروش خودرو را به عنوان مالیات پرداخت کنند.

هرچند قرار است مالیات بر عایدی سرمایه در مورد خودروهای فروخته‌شده از مسیر سامانه یکپارچه اعمال شود با این حال بسیاری از متقاضیان عملا مشمول آن نخواهند شد. این‌طور نیست که همه خودروهای تحویلی در قالب فروش یکپارچه، مشمول مالیات شوند بلکه مازاد بر آنچه در قانون آمده چهار خودرو در یک خانواده چهارنفره، مشمول مالیات مورد نظر خواهد بود.

یکی از اهداف سیاست گذار از وضع قانون مالیات بر عیدی سرمایه، کاهش دلالی و سوداگری در بازارهای مختلف بویژه خودرو است و با این حال تضمینی وجود ندارد که قانون موردنظر بتواند حداقل در بازار خودرو مثمرثمر واقع شده و دلالان را به در کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ