کد خبر: ۲۱۱۰۴۴
۰:۰ - ۱۴۰۲/۴/۱۴

توسط مدیرعامل شرکت و نماینده ارزش گذار:

"غمایه" معرفی شد / برنامه افزایش سرمایه و ارزش برآوردی شرکت و هر سهم

مدیرعامل خمیر مایه رضوی و نماینده ارزش گذار با اعلام آخرین وضعیت مالی و عملکردی از برنامه افزایش سرمایه و ارزش برآوردی شرکت و هر سهم خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جلسه معرفی شرکت خمیر مایه رضوی برایاعلام آخرین وضعیت مالی و عملکردی با حضور محمد صادق مروارید مدیر عامل شرکت و آزاده شکری نماینده ارزشگذار از تامین سرمایه دماوند برگزار شد تا این شرکت 24 میلیارد تومانی، آماده عرضه اولیه 12 درصدی سهام در آینده نزدیک شود.

تاریخچه و معرفی شرکت

بر اساس این گزارش، محمد صادق مروارید مدیرعامل خمیر مایه رضوی با اشاره به تاریخچه شرکت گفت: خمیرمایه رضوی واقع در کیلومتر 67 جاده مشهد - قوچان یکی از شرکت های تولیدی زیر مجموعه آستان قدس رضوی است که سال 80 با تولید خمیر مایه تر به عنوان اولین تولید کننده تازه این محصول در ایران رسماً به بهره برداری رسید و مرداد سال 83 خط تولید محصول خمیر مایه خشک فعال فوری با استفاده از فناوری روز اروپا و بهره گیری از دانش و توانایی متخصصین داخلی مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی افزود: سرمایه شرکت 24 میلیارد تومان و مالکیت سهام در اختیار سازمان اقتصادی رضوی و آستان قدس با 70.3 و 29.4 درصد قرار دارد. بنیاد بهره‌وری آستان قدس رضوی در راستای شفاف‌سازی و مسئولیت‌های اجتماعی، تصمیم به عرضه سهام زیرمجموعه در بازار سرمایه گرفت که خمیر مایه رضوی یکی از این شرکت‌ها بشمار می رود.

این مقام مسئول ادامه داد: صنعت تخمیر در دنیا از سابقه‌ای 180 ساله دارد اما در ایران سابقه این صنعت به کمتر از 35 سال برمی‌گردد و صنعتی تازه محسوب می شود. این صنعت فقط غذایی نیست بلکه بین صنعتی است و بیوتکنولوژی و شیمی را هم شامل می‌شود. در دنیا شرکت‌های معتبر و پیشرو صنعت تخمیر از بحث مخمر نان عبور کردند و وارد حوزه تولید مکمل‌های دارویی انسانی و حیوانی شدند.  همین موضوع باعث شده تا تقاضای خمیر مایه در دنیا افزایش یابد.

مروارید با بیان اینکه در دنیا 120 شرکت و در ایران 5 شرکت در این صنعت فعال هستند، اضافه کرد: به همین دلیل این صنعت کاملا انحصاری است و رقابتی وجود ندارد. چون تقاضای مصرف بالاتر از حجم تولید است. بهره‌برداری از بخش دوم طرح توسعه و افزایش تولید به میزان سالانه 2200 تن از سه ماه پایانی سال 1403، ادامه روند توجه به کیفیت محصولات، تکمیل پروژه بهسازی و نوسازی تصفیه پساب تا قبل از نیمه دوم سال آینده و تولید تجاری دو محصول مخمر غیرفعال و عصاره مخمر صنایع دارویی از اهداف و برنامه‌های آتی این شرکت است.

مقاصد صادراتی و سهم 47 درصدی صادرات از تولید

به گفته وی، ممحصول خمیر مایه خشک به کشورهای آلمان، امارات، ارمنستان، پاکستان، عراق، سوریه، لبنان و ... صادر می شود. میزان صادرات در سال 1400 بالغ بر 2109 تن بوده که طی سال گذشته با رشد 51 درصدی به 3193 تن رسیده است. اکنون 47 درصد محصولات صادرات  می شود که افزایش سهم به 50 درصد در دستور کار است. همچنین فروش و سود خالص شرکت در سال گذشته بالغ بر 467.8 و 87.8 میلیارد تومان بود.

محل تامین مواد اولیه و برنامه افزایش سرمایه

مدیرعامل خمیر مایه رضوی در پاسخ به سوال بورس پرس مبنی بر محل تامین ملاس به عنوان مواد اولیه توضیح داد: ملاس مورد نیاز از کارخانه های قند حاضر در استان خراسان که برخی زیرمجموعه بنیاد بهره وری نیز محسوب می شوند، تامین و 15 درصد نیاز نیز از جنوب تهیه می شود. سایر مواد اولیه از جمله، اوره و فسفات و ... نیز از بورس کالا تامین  می شود.

مروارید در پاسخ به سوال دیگر بورس پرس مبنی بر برنامه افزایش سرمایه گفت: با توجه به طرح توسعه 2200 تنی ، برنامهافزایش سرمایه در دستور کار قرار دارد که احتمال دارد از محل آورده نقدی صورت گیرد و جزئیات و زمان آن پس از موافقت هیات مدیره اعلام خواهد شد.

برآورد نرخ تورم و فروش

آزاده شکری نماینده ارزش‌گذار از شرکت تامین سرمایه دماوند هم نرخ تورم را در مفروضات برای سال جاری ،  آینده و 1404 تا 1406 به ترتیب، 40، 30 و 25 درصد برآورد کرد و گفت: برای قیمت‌گذاری محصولات در ابتدا بهای تمام شده تولید برای هر سال محاسبه، نرخ بها برای هر سال مشخص و در نهایت با در نظر گرفتن حاشیه سود مناسب، نرخ فروش شرکت برآورد شد.

برآورد نرخ فروش صادراتی، درآمدها و سود خالص سه ساله

وی افزود: نسبت فروش صادراتی نیز بر اساس سنوات گذشته 30 درصد فروش در نظر گرفته شده است. بر این اساس، نرخ فروش صادراتی در سال جاری و دو سال آینده به ترتیب بالغ بر 216، 281 و346 میلیارد تومان پیش بینی شد. درآمدهای عملیاتی نیز بالغ یر 675، 867 و 1073 میلیارد تومان و سود خالص بالغ بر 139، 187 و 233 میلیارد تومان برای سال جاری و دو سال آینده برآورد شد.

این ارزش گذار ادامه داد: برآورد بهای تمام شده نیز از مجموع مواد مستقیم مصرفی، 85 درصد مربوط به ملاس چغندر و نیشکر است که با توجه به سهم بالای آن در بهای تمام شده محصولات تولیدی، نقش بسزایی داشت. ارزش‌گذاری این شرکت با 5 روش انجام‌شده که شامل روش‌های ضریب قیمت به سود، تنزیل سود تقسیمی، تنزیل جریان نقد آزاد سهامداران، تنزیل جریان نقدی آزاد شرکت و خالص ارزش روز دارایی‌ها است.

ارزش برآوردی کل و هر سهم "غمایه"

به گفته شکری، طبق ارزشیابی سهام شرکت خمیر مایه رضوی با 5 روش فوق، ارزش برآوردی کل سهام شرکت بر اساس مفروضات عنوان شده برابر با مبلغ 897 میلیارد تومان و ارزش برآوردی هر سهم 37394 ریال برآورده شده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام




 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ