کد خبر: ۲۱۲۵۱۲
۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۴/۳۱

سود ۲۴۵، ۴۵ و ۴۱ میلیونی از سرمایه گذاری یک میلیونی در بورس ، دلار و خودرو
برای ۱۴ سال اخیر اعلام شد:

سود ۲۴۵، ۴۵ و ۴۱ میلیونی از سرمایه گذاری یک میلیونی در بورس ، دلار و خودرو

طبق آمارها، دارایی یک میلیون تومانی طی ۱۴ سال اخیر با سرمایه گذاری در بازار سرمایه، دلار و خودرو به ترتیب به نقدینگی ۲۴۶ ، ۴۶ و ۴۲ میلیون تومانی می رسید.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایسنا، طی دو سال گذشته نمادهای سبز رنگ کم‌کم در چشمه قرمز رنگ تابلوی بورس نمایان شدند تا شر ابر سیاه اتفاقات سال ۹۹ از سر بازار سرمایه کم شود. سالی که طی آن شاخص بورس هم بیشترین میزان صعود را تجربه کرد هم شدیدترین میزان سقوط! سالی که آزادسازی سهام عدالت باعث شد پای بسیاری از افرادی که به الفبای بورس آشنا نبودند به بازار سرمایه باز شود و این افراد برای در امان ماندن از کابوس تورم و با اعتماد به حرف مسئولان وقت، سرمایه‌ها را به این بازار سپردند اما جز حسرت و نابودی این سرمایه‌ها چیزی نصیب نشد.

بر اساس این گزارش، اتفاقاتی که به قهر سهامدار با بازار سرمایه منجر و باعث شد پای این بازار نیز لنگان شود. چرا که از اواسط سال ۱۴۰۰، سهم‌های ارزشمند مانند میوه‌های رسیده، نچیده می‌ماندند و این بازار که در میان سایر بازارهای مالی تنها بازار مولد محسوب می‌شود تا مدت‌ها خریدار نداشت. ورق بورس کم کم بازگشت و به مرور ورود نقدینگی به بازار و رشد آهسته و پیوسته سهم‌های مختلف رقم خورد.

بررسی اجمالی چند متغیر مهم بازار سرمایه طی پنج سال گذشته حاکی از آن است با وجود چالش‌های بسیاری که این بازاربا آن دست و پنجه نرم می‌کند و بعضا به قلک دولت‌ها برای تامین کسری بودجه تبدیل شد اما در نهایت شاخص بورس در انتهای هر سال نسبت به ابتدای سال با رشد همراه شود.

از سوی دیگر بازار سرمایه دیگر بازار ناشناخته سال‌های دور نیست و تقریبا بطور میانگین در هر خانواده حداقل یک نفر کد بورسی دارد. موضوعی که روی اندازه این بازار اثرگذار بوده و طبق آمار ارزش کل بازار سرمایه از ابتدای سال ۹۷ تا انتهای خرداد ۱۴۰۲ بیش از ۱۱ برابر شده است. بازار سرمایه در پنج سال گذشته ۱۱ برابر بزرگ‌تر شده است.

بررسی وضعیت بازارهای معاملاتی

هر بازار چقدر رشد کرد؟

بررسی وضعیت بازارهای مالی حاکی از آن است میزان رشد بازار سرمایه در بلندمدت از سایر بازارهای رقیب از جمله ارز، طلا، سکه، مسکن و خودرو بیشتر بود. 

سرمایه فعلی در صورت سرمایه‌گذاری یک میلیون تومانی

بر این اساس اگر فردی ۱۴ سال قبل یک میلیون تومان در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری می‌کرد در انتهای سال ۱۴۰۱ معادل ۲۴۶ میلیون تومان، اگر در بازار دلار سرمایه‌گذاری می‌کرد ۴۶ میلیون تومان و اگر در بازار خودرو سرمایه‌گذاری می کرد ۴۲ میلیون تومان سرمایه داشت.

شرایط تورمی طی سال‌های گذشته باعث شده فعالیت های دلالی در بازارهای معاملاتی داغ شود و بسیاری از افراد از این فضا سواستفاده کرده و با خرید و فروش‌های متعدد سعی کردند از این آب گل آلود ماهی بگیرند. با این وجود طبق آمارها بازار سرمایه که نسبت به سایر بازارها وضعیت شفاف‌تری دارد در بازه‌های زمانی بلند مدت از نظر بازدهی سرآمد سایر بازارها بود. بازاری که تنها و مهم‌ترین بازار مولد محسوب می‌شود و هر میزان سرمایه حقیقی وارد آن شود در نهایت به رشد و توسعه اقتصاد منجر خواهد شد.

هوشمند بودن بورس اثرپذیری آن از اتفاقات سیاسی و اقتصادی را دو چندان کرده و این موضوع در کنار سایه بی اعتمادی سهامداران به بورس که کلید آن در سال ۹۹ زده شد، موجب شده هر قدم لرزان تصمیم‌گیران باعث فروریختن دیوارهای اعتماد مردم به بازار سرمایه شود. تایید این مدعی نیز ماجرایی است که اخیرا در زمینه تعیین نرخ خوراک رخ داد.

تصمیمی که همانند بسیاری از تصمیمات دیگر سکه‌ای دو رو بود. بورس همچون بازار مسکن یک بازار بلندمدت محسوب می‌شود. همانطور که نوسان در بازار مسکن منجر به خرید و فروش‌های هیجانی مالکان نمی‌شود، نقدشوندگی بازار سرمایه نیز نباید باعث شود با تلنگرهای اقتصادی و سیاسی سهامداران با فروش سهام به راحتی سرمایه‌ را نابود کنند.

بطور کلی متغیرهای مختلف از جمله تورم انتظاری در جامعه، نرخ ارز، افزایش صادرات شرکت ها، افزایش قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها (نفت، فلزات و...)، افزایش فروش مقداری شرکت‌ها، راه اندازی خطوط تولید جدید شرکت‌ها با توجه به طرح‌های توسعه‌ای فعلی و آتی آنها و... چشم انداز بازار سرمایه را روشن کرده و باید منتظر ماند شاخص‌های بورس این بار هم مانند همیشه خود را از چاله ترس و تردید نجات دهند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام



 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ